KEEN

KEEN zoekt het uit (4) Kun je iets winnen bij Like, Share en Win’-acties op Facebook?

• Admin

0_1524616417737_fake2.png

Je kent ze vast wel. Like & share dit bericht en maak kans op een 4K TV/Inbouwkeuken/Game PC/whatever… maar hoe zeker is het dat deze facebook-pagina’s iets weggeven en hoeveel kans heb je om het daadwerkelijk te winnen?

Wat zijn like, deel en win-acties op Facebook?

Like-deel en winacties zijn berichten op Facebook die je moet liken en delen om een kans te maken op de prijs die omschreven staat in het bericht. Soms staan er andere voorwaarden omschreven in het bericht zoals ‘tag een vriend’, ‘tag 10 vriendin in deze foto en win’ of ‘nodig je vrienden uit voor deze pagina’.

Zo kan een bericht van een winactie eruit zien: (Deze winactie is legit en de prijs is verdeelt onder de mensen die de pagina geliked hebben).

0_1524615181994_05bd99ec-1287-4a10-9700-a6c41b59b9b4-image.png

Hoe groot is de kans om te winnen?

De kans om te winnen is heel erg klein. KEEN heeft zich afgelopen maand ingeschreven bij 126 winacties waar voor 24 april een winnaar uitkwam. De winacties varieerde van make-up spullen tot een 5 daagse vakantie naar Curaçao. Ik heb gedaan wat er stond, maar helaas niks was mij gegund.

Van de 126 winacties heb ik maar 4 (ja, je leest het goed vier) berichtjes ontvangen dat ik helaas geen winnaar was en dat de prijs gewonnen was door iemand anders. Van de andere 122 winacties heb ik niks meer vernomen noch een winnaar gezien. Ik vroeg aan de eigenaren van de Facebook-pagina’s om meer duidelijkheid. In veel gevallen kreeg ik niet eens bericht terug. Kreeg ik dat wel dan bleek dat ze de gegevens van winnaars niet online mochten zetten i.v.m. privacy.

0_1524617293349_2fbebd92-62cc-4262-a8f3-08b62937a190-image.png

0_1524617932372_cf17894a-01f1-4754-8294-247432ef9cef-image.png

Gelukkig waren er ook winacties die wel de gelukkige winnaars lieten zien.

0_1524615716432_7e8f9e2c-229f-4aee-bbd3-c59181a438aa-image.png

Hoe herken ik een ‘fake’ winactie?

Je kunt een fake winactie meestal herkennen aan de volgende dingen.

De prijs die ze weggeven komt niet overeen met het aantal likes/fans van de pagina.
    Als een Facebookpagina 451 likes heeft en 24 geplaatste berichten. Dan is het onwaarschijnlijk dat ze een electrische fiets gaan weggeven. Simpel gezegd omdat de prijs niet gelijk staat aan de aandacht die de winactie krijgt. Het doel van een winactie is om klanten te werven. Als een pagina 716.442 likes heeft en ze geven een electrische fiets weg, dan is de kans groot dat de winactie wel echt is.

Het is een bekend merk/bedrijf.
    Grote bedrijven voelen het niet als ze een grote prijs weggeven. Ze kunnen het veroorloven om een product gratis weg te geven. Afhankelijk van het merk worden er soms grote prijzen weggegeven bij winacties. Zo kan Nintendo bijvoorbeeld een gratis spel weggeven. Terwijl de buurjongen op de hoek die via Facebook 2e hands spellen verkoopt dit zich niet kan veroorloven. De kans dat de winactie van de buurjongen fake is, is groter dan die van een officieel bedrijf.

Spel- en grammaatiekavouten.
    Het is mij opgevallen dat in de berichten waar de meest simpele woorden nog fout geschreven waren dat deze amper reageerde op de berichten die ik ze stuurde. Ze negeerde het of gaven domme antwoorden. Een enkele keer werd er zelfs een pagina verwijderd.

Er staan geen eerdere winnaars op de Facebookpagina.
    Een bedrijf is er trots op om te laten zien wie de prijs gewonnen heeft. Dit is altijd goede reclame voor een bedrijf. Het is onzin dat het vanwege privacy redenen niet mag. Daarvoor ga je meestal akkoord met de voorwaarden waar dit ergens in geschreven staat. Kortom staat er niks over eerdere winnaars dan kun je er vanuit gaan dat prijzen niet echt weggegeven worden aan winnaars.

De prijs heeft niks te maken met de Facebookpagina.
    Als een bedrijf iets weggeeft is dit natuurlijk een product wat ze zelf geproduceerd hebben. Een bedrijf wat mobiele telefoons maakt, zal geen spijkerbroek verloten onder de deelnemers. Anders een bedrijf wat kleding maakt, zal ook geen mobiele telefoon weggeven. Kijk altijd of de Facebookpagina een winactie heeft die past bij de pagina. Als dit niet zo is kun je er vanuit gaan dat de pagina likes probeert te farmen. Lekker negeren dus!

Wat kan ik doen als ik een ‘fake’ winactie tegenkom op Facebook?

Om te beginnen zijn niet eens alle winacties toegestaan op Faceook. Facebook stelt dat er spelvoorwaarden moeten zijn waarin o.a staat dat Facebook zelf niets met de winactie te maken heeft. Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties. Dat betekent dat een bericht delen NIET gebruikt mag worden als voorwaarde voor deelname aan de winactie. Het verplicht delen van een bericht of foto om deel te nemen is dus verboden.

Het moet duidelijk genoeg zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook.

Enkele voorbeelden wat dus niet mag

• Deel dit bericht met je vrienden en wie weet win jij …
    • Tag jezelf in deze foto en win….
    • Tag minstens 10 vrienden in deze fot en win…

bron facebook.com/hoaxmelding

Als je een pagina ziet die duidelijk de regels overtreedt, kun je deze rapporteren bij Facebook. Helaas reageert Facebook vaak niet of langzaam omdat het uiteindelijk ook verdient aan reclame via de pagina’s met veel volgers. Indien een bekend merk wordt misbruikt komt een reactie van Facebook vaak wat sneller.

Natuurlijk kun je in dit topic ook winacties delen waarvan jij denkt dat ze fake zijn. Mochten mensen dan gaan Googlen en op deze pagina terecht komen kunnen ze in ieder geval lezen of de pagina fake is of niet.

Niet alle winacties zijn fake.

Nu zul je vast denken dat alle winacties op Facebook fake zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo. Er zijn ook veel winacties die wel echt zijn en waar de beloofde prijs eerlijk naar de winnaar gaat. Als je na het lezen van dit topic twijfelt of een winactie echt is of niet, is het misschien verstandiger om niet mee te doen. Zo voorkom je dat je Facebookvrienden lastig valt met onnodige reclameberichten en uitnodigen van Facebook groepen.

Heb jij ooit meegedaan aan winacties op Facebook?
    Heb jij ooit iets gewonnen met een winactie van Facebook?

• Ondanks dat het niet mag, zijn de meeste winacties gevalletjes ‘’ deel dit bericht om te winnen bla bla ‘’, want zo verspreiden ze bekendheid, en word de actie groter. Ook legitieme acties doen dit, ookal is het in strijd met de regels.

Ik heb zelf een keer een reis naar disney gewonnen via skyradio, maar dat ging echt via een app op facebook, niet een like en deel actie.

• Ik heb nog nooit iets gewonnen op facebook.