KEEN

Waar komt de term witwassen vandaan?

• Ik moet voor economie een werkstuk maken en ik wil het hebben over zwart en wit geld. Maar ik snap niet waar de term geld witwassen vandaan komt. Weet iemand dat?

• De term ‘witwassen’ komt oorspronkelijk bij de wasserijen vandaan die in Amerika werden beheerd door de maffia. Criminelen verdienden veel contant geld door afpersing, prostitutie, gokken en dranksmokkel. Ze moesten hierdoor aantonen dat ze legaal aan het geld kwamen.

Eén van de manieren waarop ze dit deden was door aankoop van legale wasserettes. Hier ging veel contant geld mee gemoeid. Dit geld werd gemixt met het zwarte geld. Deze methode werd bijvoorbeeld gebruikt door Al Capone die veel wasserettes had opgekocht. Ook was het zo dat het geld die de criminele praktijken opleverden contant en in kleine bedragen was, vaak in munten. Zouden ze de munten storten op de bank dan zouden er vragen worden gesteld. Het opslaan van grote geldbedragen in kleine munten met een lage waarde, is een ‘opslag nachtmerrie’. Dus creëerden ze bedrijven, zoals wasserijen en grote hallen met muntautomaten waar veel muntgeld in omging. Dus werd erg gesproken van “geld witwasserij”.

bron: https://www.scholieren.com/profielwerkstuk/5960