KEEN

KEEN10 Wat kinderen doen wat ze eigenlijk niet mogen doen?

• Admin

Iedereen doet wel eens iets wat niet mag. Maar doen kinderen dit ook en zoja wat doen ze dan?

KEEN vroeg aan 79 kinderen of zij eens iets deden wat eigenlijk niet mocht en wat ze dan precies deden.

10. Snoepjes pikken
    Stiekem snoepjes pikken uit de snoeptrommel als papa en/of mama het niet ziet. Kinderen en snoep gaan altijd perfect samen, maar als kinderen een nee terug krijgen als ze een snoepje willen pakken, dan pakken ze hem stiekem.

9. Enge films kijken
    Als kinderen een film niet mogen kijken dan willen ze hem juist kijken. De meeste kinderen hebben een TV op hun kamer staan. De kinderen die dat niet hebben kunnen films op mobiel of tablet bekijken. Enge films zijn best populair bij kinderen. Zo kreeg ik vaak als antwoord dat ze I.T., Saw en Veronica stiekem aan het kijken waren zonder dat ouders het wisten.

8. Winkeldiefstal
    Onder de kinderen zaten ook een aantal pubers die in vertrouwen vertelden dat ze soms spullen uit een winkel stelen. Het gaat dan om kleine flesjes parfum, speelgoed en blikjes energiedrank. Ik heb de kinderen verteld dat ze dat beter niet meer konden doen want als ze gepakt worden kan dat nare gevolgen hebben. Slechts 7 van de 79 kinderen zei ooit iets gestolen te hebben uit een winkel.

7. Broertje/zusje plagen/pesten
    Kinderen die een broertje of zusje hebben vinden het soms leuk om broertje of zusje een beetje te plagen en te pesten. Waarom ze dit deden wisten ze in veel gevallen niet. P (13) “Soms als ik me verveel dan ga ik mijn broertje pesten, dan zeg ik dat hij een snoepje krijgt als hij iets doet wat niet mag en dan krijgt hij dat snoepje niet en gaat hij huilen.

6. Zeggen dat ze gegeten hebben
    Het valt me op dat steeds meer ouders niet weten wat en wanneer hun kinderen eten. Kinderen maken hier aardig wat misbruik van, vooral als de ouders gescheiden zijn en de kinderen naar beide ouders kunnen gaan. “Als ik iets niet lus, dan zeg ik dat ik al bij mijn vader gegeten heb. Maar ik heb dan niks gegeten omdat ik er geen zin in heb.” U. (14)

5. Schoppen/slaan op school
    Als kinderen zichzelf niet met woorden kunnen uiten dan kunnen ze geweld gebruiken. Kinderen slaan er steeds vaker op los in plaats van het uit te praten. Y (12) “Als er geen juf of meester rondloopt tijdens pauze dan ga ik kinderen terug schoppen die mij geschopt hebben. Van school mag het niet, maar van mijn ouders moet ik dat doen anders blijven ze mij pesten.

4. Huiswerk overschrijven
    "Ik ga echt geen huiswerk maken thuis, ik schrijf over van iemand" Z. (14). Het viel me op dat vooral de brugklassers en 2e-jaars kinderen huiswerk overschrijven. Ik heb het idee dat enkele kinderen het huiswerk maken en de rest het overschrijft. “Hoezo is dat niet slim, als ik niet slim was zou ik huiswerk maken, maar ik ben wel slim anders kwam ik niet op de idee om het over te schrijven.” T (13)… de idee idd.

3. Fuck, shit, kanker en andere woorden zeggen die niet mogen.
    Bij iedereen floept er wel eens een scheldwoord uit. De meeste kinderen weten dat schelden en vloeken niet mag en ze worden dan ook aangesproken door hun ouders als ze het wel doen. 21 van de 79 kinderen vloekt of scheld soms waarvan ze weten dat het eigenlijk niet mag.

Lees ook: KEEN10: Welke scheldwoorden gebruiken pubers het meest?

2. Niet luisteren
    "Wholla, ik zweer mijn moeder zegt zo vaak dat ik moet luisteren." M (15) hoewel de meeste kids en pubers het wel weten luisteren ze soms niet naar hun ouders of leraren op school. Kinderen maken er geen geheim van dat ze niet luisteren naar hun ouders en het zelf beter weten. “Mijn vader weet niks van het leven haha, hij werkt alleen maar.” P (14).

1. Liegen
    Iedereen gebruikt eens een leugentje om bestwil maar steeds meer kinderen gebruiken een leugentje om zich uit een situatie te redden. Het verschil tussen een leugentje om bestwil en echt liegen in iemands face snappen kinderen niet. “Van liegen komt alles goed, want als je waarheid zegt dan krijg ik soms straf dus zeg ik het niet of lieg ik.” (J 11). Het is erg dat de meeste kinderen niet meer zonder liegen door het leven kunnen gaan. Van de 79 kinderen zeiden 54 kinderen dat ze soms logen over iets. In de meeste gevallen liegen kinderen tegen ouders en leraren op school. Tegen vriendjes liegen ze het minst. “Als je gaat liegen tegen een vriend dan is dat geen vriend” aldus de 13-jarige T.

Heb jij als kind ook eens iets gedaan wat niet mocht?
    Wat moet ik de volgende keer vragen aan de kids?

• Blogger

Huiswerk overschijven was doodnormaal bij ons. Dat deden we gewoon in overleg: wie van ons weet de antwoorden of offert zich op? Mooi, dan schrijven wij alles over. Iedere keer was het weer iemand anders die zich opofferde.

Naast dat heb ik gelogen, gevochten, gestolen, gescholden. Denk ik.

• Jammer dat kinderen niet het respect hebben om naar de ouders te luisteren. Ik was ook niet het meest brave kind ooit, maar als mijn ouders iets zeiden dat had ik daar respect voor. (Klinkt vreemd, maar moeders woord is wet, zeg maar :P ) Niet dat ik daar toen zo mee bezig was, maar als ik niet luisterde waren de rapen gaar zeg maar.

Spreekwoordelijke rapen dan he.

• Global Moderators

@chaussettes zegt in KEEN10 Wat kinderen doen wat ze eigenlijk niet mogen doen?:

Spreekwoordelijke rapen dan he.

Geen echte rapen die gaar waren dat waren spreekwoordelijke rapen, die waren gaar, maar geen echte rapen natuurlijk, natuurlijk niet. Spreekwoordelijke rapen, die waren gaar, maar de echte rapen natuurlijk niet. Tuurlijk niet! Dachten jullie dat dat echte rapen zijn? Tuurlijk waren dat geen echte rapen, denk nu toch eens na! Dat kan toch helemaal niet! Echte rapen die gaar waren! Op zon moment?! Op zon moment?! Dat kan toch helemaal niet man! Dus als je moeder je iets vertelde: “Hey de rapen he!” Dat kan toch niet man! Dat zijn spreekwoordelijke rapen, die zijn gaar!

• @eximius Bedankt. Ik had niet verwacht dat iemand hem echt door zou hebben. :P

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.