10 vetste verlaten locaties in Europa

• Global Moderator

Mensen die mij al een langere tijd kennen, weten dat ik gek ben van verlaten gebouwen. Ik heb er inmiddels al een aantal bezocht en dit vind ik de 10 vetste plekken die ik tot nu toe heb ervaren.

• Aluminiumfabriek Breukelen
    • Chateau Miranda
    • Granietwerken Joseph Glatt
    • Université de Val Benoît
    • Horrorchurch
    • Steenfabriek V.
    • Fort de la Chartreuse
    • Industriepand Rotterdam
    • Gabrielle Petit
    • Verlaten metrotraject

10. Aluminiumfabriek Breukelen

Zo’n verneukte locatie dat je de plaatsnaam er gewoon bij kan zetten. Het staat al sinds 2005 leeg en er wordt niks meer mee gedaan. Het staat er gewoon te verkrotten. Na een tijdje werd de locatie ontdekt door graffitischrijvers, die het gebouw gebruikten als een soort-van hall of fame (legale plek waar je mag verven). Om die mensen weg te jagen hebben ze alle binnenste muren en machines weggehaald en hekken eromheen geplaatst. Wat uiteraard niet helpt.

Anno 2016 is er alleen nog een karkas over, de bovenste verdieping kun je amper meer op en het staat vol met rotzooi. Omdat er een geschiedenis aan zit (met graffiti dus) heb ik het op plek 10 gezet, maar het is echt niet de moeite waard om er naartoe te gaan.

]nbvewl.jpg
    Zo zag het er vroeger dus uit. Ik spot al direct een bekende…

Bron: E. Pels op Flickr

9. Chateau Miranda

Huh? Zo’n mooi kasteel op plek 9? Waarom niet op 1? Nou, omdat het simpelweg 1 van de meest bezochte locaties is door de urbexers. Het staat wel in de top 10 omdat het een ziek mooi kasteel is.

Het is begonnen als landhuis, simpel is dat. Maar in de Tweede Wereldoorlog kwam het in de handen van de Duitsers. Hierna werd het huis gebruikt door de NMBS (Belgische Spoorwegen), waar het dienst deed als vakantieverblijf voor kinderen. In 1977 was het nog steeds een vakantieverblijf maar dan van de graaf zelf. Sinds 1991 staat het leeg.

Het gebouw is zo erg vervallen, dat het gewoon pijn doet, om zo’n mooi kasteel kapot te zien gaan. Vloeren liggen eruit, trappenhuizen zijn ingestort, zelfs hele muren zijn verdiepingen omlaag geflikkerd. En aan het eind van het jaar ligt het tegen de vlakte…

9um5pl.jpg
    Bron: raym.deds.nl

8. Granietwerken Joseph Glatt

Ergens in Noord-Brabant, ligt deze grafsteenhouwerij… Hier werden dus grafmonumenten gemaakt, voor Joodse gemeenschappen en begraafplaatsen. Het pand staat al sinds 2005 leeg ongeveer, is kapoet gemacht door hangjongeren, maar ziet er nog redelijk goed uit. Weinig verf, weinig vandalisme. Voor de rest valt er niet veel over te zeggen, want ik kan er ook geen geschiedenis over vinden. Toch vind ik het een mooie locatie, omdat het groot is, maar ook rustig. Er zijn nog niet veel mensen gekomen, zoals bij andere locaties in dit lijstje.

v8lnwj.jpg
    En dit is nog maar een klein gedeelte van deze locatie.

Bron: urbex.nl

7. Université de Val Benoît

In Luik was er een verlaten universiteit. Of een campus van die uni, dat kan ook. In 1924 werd de grond gekocht, er zouden verschillende faculteiten gebouwd worden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het complex gebombardeerd en pas in 1947 waren ze klaar met opbouwen. Toen kwamen ze ineens op het geniale idee om alles weer te verhuizen! Hoe kan het ook, het is België he? Pas in 2005 verhuisden de laatste mensen naar een ander gebouw.

Het is een heel groot complex, maar dan ook echt heeeeeeel groot. We waren een hele middag bezig en toen waren we nog niet over de helft van alleen dit gebouw? Helaas wel heel erg getrashed, maar allerlei originele spullen lagen er nog. Boeken over vliegtuigkunde, wiskunde, een hele turbine, alles lag er nog. Ze waren bezig met renoveren, dus heel veel gebouwen konden we niet in. Het gebouw waar wij waren geweest is nu ook gerenoveerd.

1qlhdt.jpg

bron: forbidden-places.net

6. Horrorchurch

Onder de rook van Charleroi ligt een schattig dorpje. In dat schattige dorpje ligt een politiebureau. En naast dat politiebureau ligt een kerk. Die verlaten is. Ooit is de vloer opengebroken omdat er graven onder zouden liggen. En ooit waren ze ermee gestopt, omdat het teveel geld kostte om die graven op te graven en te onderzoeken. Toen stond de kerk leeg. Ondertussen kwamen grafrovers langs, die alle waardevolle spullen mee hadden gepikt. En nu staat het nog steeds leeg.

De kerk is best groot en is sfeervol. Op de negatieve manier. Overal zijn ruiten ingegooid, liggen her en der botten, 666 op de muur. Omgekeerd kruis. Leuk toch?

2s94qs9.jpg

Bron: mezelf

5. Steenfabriek V.

Langs de snelweg, ergens in Gelderland, ligt een verlaten steenfabriek. In 1984 werden de laatste stenen gemaakt, daarna werd het gesloten. Het staat dus ook al 32 jaar leeg! Een paar jaar geleden heeft een projectontwikkelaar het gebied opgekocht om er woningen neer te zetten. Het pand is ontdaan van asbest en het gebied eromheen is gesaneerd. Er is tussen toen en nu heel veel getouwtrek geweest tussen hun en de gemeente, maar het blijkt dus dat er geen woningen mogen worden gebouwd. Ze zijn blijkbaar wel onderzoek aan het doen naar een andere bestemming. Maar: je kunt er voorlopig nog wel even heen!

Helaas toen wij langskwamen, ging het alarm af. Alleen kwam er niemand, dus ik denk dat het puur ter afschrikking is. Omdat mijn maat niet verder wilde of durfde zijn we maar weer terug gegaan. Dus ik ga een andere keer met iemand anders wel terug. Deze plek staat op 5 omdat het veel spanning met zich meebrengt, om naar binnen te gaan. Het is zien of gezien worden.

XcEbsuG.jpg

Bron: mezelf

4. Fort de la Chartreuse

Dit gebied is bijna een verkapt park geworden. Je mag er niet naar binnen, maar toch zit half Luik er te picknicken. In 1817 werd het gebouwd door Nederland, waarna het overgenomen is door België. In de Eerste- en Tweede Wereldoorlog werd het fort gebruikt als gevangenis. Er zitten nog schilderingen van 100 jaar geleden op de muren. Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog staat het dus leeg. Het is, zoals je al verwachtte, erg verkrot, de bovenste verdiepingen zijn niet meer begaanbaar.

Het leuke aan deze locatie is dat er verschillende gebouwen zijn, met ieder heel veel verdiepingen. Gangen, trappen, daken, alles. Je verdwaalt er zo. Na een tijdje wordt het ook best saai, maar daarentegen heb je ook weer de vandalen die graffitipieces hebben gepaint op de muren. Dat maak het -voor mij- toch iets leuker.

2mcwnr6.jpg

bron: proj3ctm4yh3m.com

3. Industriepand Rotterdam

Het is dat dit pand inmiddels is ontruimd en is omgebouwd tot een werkend bedrijf, anders stond het op plek 2. Maar de sfeer die het uitademde! De graffiti die er was! Half schrijvend Rotterdam is er geweest. Het hek en de deur stonden gewoon open, en blijkbaar woonde er de afgelopen jaren een zwerver. Er lagen lagen teringzooi, een bank waar een rat uit kroop, vuilniszakken tot aan het plafond. Maar oh, wat was het er mooi, ik had het er echt naar mijn zin.

Hier heb ik op dit moment geen foto van D: hij is verdwenen van mn telefoon. dus dan maar een foto van een kitten.

2e4ah5d.jpg

2. Gabrielle Petit

Ha. Niet verder vertellen he, maar hier heb ik zelf graffiti gespoten. Normaal gesproken zou ik dat niet doen in een verlaten gebouw, maar dit complex zit al van top tot teen onder de verf, dus dan kan mijn toy piece er ook nog wel bij. Ik ging er met kramp in mijn hand uit. Het was overigens wel leuk.

In ieder geval, Gabrielle Petit is een Belgische legerbasis in Duitsland. België he? Nee, dit is toch best logisch. Hier zaten de Belgische strijdkrachten, toen ze het gebied na de Tweede Wereldoorlog hadden bezet. Zo konden ze die shit in Duitsland in de gaten houden, in opdracht van de Engelsen. In 1991 werd het verlaten, maar de Duitsers hebben nog geen herbestemming gevonden voor het terrein. En nu staat alles dus lekker te vervallen. Als je er naartoe gaat, vergeet dan niet je wandelschoenen mee te nemen, want er valt heel veel te zien! Hier moet je echt een dag voor uittrekken.

24myesh.jpg
    Dit kerkje heeft geen dak meer, in tegenstelling tot op de foto. Ik heb echter wel op het altaar gepist. Die ook kapot was.

Bron: lost-in-time-ue.nl

1. Verlaten metrotraject

Dit staat met stipt op nummer 1. Dit is de allermooiste plek op aarde. Voor mij dan he… In de jaren 70 wilde een niet nader genoemde Waalse stad een metronetwerk, correctie, pre-metronetwerk bouwen. Zodat de stad snel kon groeien, wat die natuurlijk niet deed. Want België he? In ieder geval, vanaf 1985 staat er, naast een paar random verlaten ruwbouwstationnetjes, een hele metrolijn leeg. 4 stations zijn volledig afgebouwd, waar zo nu en dan ook proefritten worden gehouden, 2 stations zijn in ruwbouw aanwezig en 2 stations zijn er gewoon helemaal niet? Zo van: yo nu vinden we het wel genoeg. En dit traject staat dus al sinds 1985 leeg. Er zijn voor zover ik weet ook geen plannen om het af te bouwen.

Wil jij eens ervaren hoe het is om een metro te zijn? Dan zou ik snel daar naartoe gaan, want dan heb je de tijd van je leven daar! Dat terzijde, de sfeer die het uitademt, al die tunnels, zo mooi… Je moet alleen ff een goeie ingang zien te vinden, want dat is nog best lastig. Ik ga er waarschijnlijk volgend weekend naartoe en ik verheug me er nu al op <3

hrzxmq.jpg

Bron: districtnoir.com

Welke locatie van dit lijstje zou jij willen bezoeken?

• Nummer 9, 6 en 2 spreken me wel aan qua sfeer.

Ik zou het liefste naar oorlog gebieden gaan, kerken/ziekenhuizen (ook mentaal).
    Plus verlaten terreinen die voor recreatie gebruikt zijn, zoals een zwembad of een attractie/pretpark, dat lijkt me ook zeer gaaf.

• Global Moderator

@Buffela zegt in 10 vetste verlaten locaties in Europa:

Nummer 9, 6 en 2 spreken me wel aan qua sfeer.

Ik zou het liefste naar oorlog gebieden gaan, kerken/ziekenhuizen (ook mentaal).
    Plus verlaten terreinen die voor recreatie gebruikt zijn, zoals een zwembad of een attractie/pretpark, dat lijkt me ook zeer gaaf.

Ik wil ook nog een keer naar zo’n gekkenhuis toe, benieuwd wat voor sfeer er daar rondhangt…

• @bloemie Ik denk dat die geweldig kan zijn.

• Global Moderator

Ik denk als je in de tunnels van het St Anna terrein in Venray kon komen dat je die ook in je lijstje had gezet. Helaas hebben ze die in een jaar of 7/8 geleden dicht gestort omdat ze er emmers met menselijke botten en schedels hebben gevonden.

• Global Moderator

@KEEN zegt in 10 vetste verlaten locaties in Europa:

Ik denk als je in de tunnels van het St Anna terrein in Venray kon komen dat je die ook in je lijstje had gezet. Helaas hebben ze die in een jaar of 7/8 geleden dicht gestort omdat ze er emmers met menselijke botten en schedels hebben gevonden.

Gewoon helemaal dichtgestort? Wel heftig hoor, alleen maar omdat er iets lugubers is gebeurd :p

• Global Moderator

@bloemie zegt in 10 vetste verlaten locaties in Europa:

Gewoon helemaal dichtgestort? Wel heftig hoor, alleen maar omdat er iets lugubers is gebeurd :p

En omdat er pukkels naartoe gingen toen het in het regionaal nieuws kwam ;9

Toen werd het dicht gemaakt met planken e.d. dat werd open gebroken, en toen werden de in en uitgangen dichtgestort.

Ook omdat je via die gangen makkelijk kon verdwalen in vrijwel elk gebouw kon komen.

• Global Moderator

@bloemie zegt in 10 vetste verlaten locaties in Europa:

En omdat er pukkels naartoe gingen toen het in het regionaal nieuws kwam ;9

Toen werd het dicht gemaakt met planken e.d. dat werd open gebroken, en toen werden de in en uitgangen dichtgestort.

Ook omdat je via die gangen makkelijk kon verdwalen in vrijwel elk gebouw kon komen.

Ik zou het juist openstellen voor publiek xD

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.