25-06-2018 ~ 03:18
Helaas is er iets mis gegaan met een kleine update waardoor het menu aan de bovenkant er wat vreemd uitziet. Zondagmiddag zal hier een fix voor komen en is het tegen de avond opgelost. Zeiken mag hier!!

Appen achter het stuur tot zes jaar cel voor roekeloze bestuurder



  • 0_1520444057942_1de71712-99b1-4d82-9c53-d68434899038-image.png

    Automobilisten die andere weggebruikers ernstig in gevaar brengen, bijvoorbeeld door te appen achter het stuur, riskeren straks zwaardere straffen. Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) heeft maatregelen afgekondigd om de verkeersveiligheid te verbeteren.

    Grapperhaus wil de maximumstraf voor wegpiraten verhogen. Als zijn wetsvoorstel erdoor komt, kunnen automobilisten die een ongeluk veroorzaken door roekeloos rijgedrag straks maximaal zes jaar gevangenisstraf krijgen. Bestuurders die geen brokken maken maar andere weggebruikers wel ernstig in gevaar brengen door roekeloos rijgedrag, riskeren twee jaar cel.

    Roekeloos rijden
    De minister heeft laten verduidelijken wat onder roekeloos rijden wordt verstaan. Dat maakt het makkelijker om automobilisten te vervolgen die ‘onaanvaardbare risico’s nemen en de zwaarste ongelukken veroorzaken’, zegt Grapperhaus. Daarbij kan het gaan om snelheidswedstrijden, maar bijvoorbeeld ook om een bestuurder die al bellend rood licht negeert, veel te hard over een kruising rijdt en een ongeval met dodelijke afloop of zwaar letsel veroorzaakt.

    Ook de straffen voor rijden onder invloed, doorrijden na een ongeluk en rijden zonder rijbewijs gaan omhoog. Nu riskeren automobilisten daarvoor nog maximaal drie maanden cel. Dat wordt straks een jaar.

    “De grote gevolgen die verkeersongevallen kunnen hebben voor slachtoffers en nabestaanden vragen hierom”, zegt Grapperhaus. “Maar ook wanneer ernstige overtredingen met grote risico’s voor de verkeersveiligheid zonder gevolgen blijven, moeten we daartegen krachtig kunnen optreden.”

    D66 laat weten dat het ‘goed is dat er wordt gecontroleerd en dat mensen worden gestraft als ze mensen in gevaar brengen’, maar benadrukt dat ‘de norm’ veranderen de effectiefste manier is om appen achter het stuur aan te pakken. “Daarbij denken we bijvoorbeeld aan de succesvolle BOB-campagne: rijden met een paar biertjes op dat doe je gewoon niet! Daar spreken mensen elkaar ook op aan. Dat willen wij ook met appen en bellen achter het stuur”, zegt Kamerlid Matthijs Sienot.

    'Pakkans erg klein’
    Liesbeth van Tongeren van GroenLinks is niet enthousiast. “Hogere straffen zijn niet de oplossing. De pakkans is erg klein. We moeten inzetten op veiligere wegen, bijvoorbeeld door meer trajectcontroles, lagere snelheid op de snelweg en langere in- en uitvoegstroken.”

    © RTL Nieuws