Verbazing over opgevulde kinderbeha's bij winkels

• Op de kinderafdeling van de HEMA en de Bijenkorf hangt tussen de onderbroekjes en hemdjes ook de opgevulde kinderbeha. Fleurige katoenen ‘padded’ beha’s - zwart met een roze kantje - voor meisjes van 10 tot en met 15. Moet kunnen? ,Meisjes willen liever niet dat je hun tepel kan zien.’’

bLaoVwO.jpg

Het zal je maar gebeuren. Je bent de enige in groep 8 die nog geen beginnende borsten heeft. Dan ga je toch gewoon naar de HEMA en koop je een opgevulde variant. Kan je lekker meedoen met de rest. Toch? Seksuologe Willeke Bezemer is het daar absoluut niet mee eens. "In de hele groep zal er misschien een meisje zijn met wat meer borstgroei, maar de meesten hebben nog weinig tot niets. Dus dat argument gaat echt niet op.’’

Miss verkiezing
    Hyperseksualisering heet het tegenwoordig: Jongens en meisjes die op steeds jongere leeftijd worden blootgesteld aan de mores van volwassenen. Hieronder vallen bijvoorbeeld miss verkiezingen voor kinderen, schoenen maat 28 met hakken of opgevulde kinderbeha’s. "Ze zullen best goed verkopen hoor, maar HEMA moet hier niet aan meedoen. Want welk signaal geef je hiermee? Dat kinderen borsten horen te hebben. En dat is echte onzin. Kinderen hebben geen borsten.’’

Bezemer is verontrust over het effect van de kinderbeha. "Het voedt de onzekerheid en ontevredenheid over het lijf. Dat is slecht voor kinderen. We weten uit allerlei onderzoeken dat het neveneffect van deze onzekerheid een verbinding heeft met eetstoornissen en een laag gevoel van eigenwaarde. Is dat het je waard?’’

Commercie
    Natuurlijk verkoopt HEMA deze producten. Justine Pardoen, hoofdredacteur van Ouders Online, kijkt helemaal niet op van de ondergoedserie. "Als kinderen 9 zijn, ontstaat er een kantelpunt. Dan willen ze graag bij de volwassenen gaan horen. Meisjes willen dan ook een beha zoals hun moeder draagt. Ik vind het niet gek dat de HEMA daar op een commerciele manier op reageert.’’

Pardoen vindt wel dat het aan de opvoeders is om kinderen te behoeden om hier in mee te gaan. "Kinderen vinden hier niets seksueels aan, die gevoelens hebben ze niet. Maar als volwassenen vinden we dit niet prettig. Wij associëren een bh meer met seksualiteit en dat hoort niet bij een kinderlichaam.’’

Bij de winkelketens zelf zien ze het probleem absoluut niet. Kinderbeha’s horen er inmiddels gewoon bij. Opgevuld? Welnee, reageren zijn bij de HEMA. ,Het is niet dat kinderen grotere borsten willen hebben. Meisjes willen gewoon liever niet dat hun tepels zichtbaar zijn in t-shirts. Daarvoor kopen ze deze bh’s.’’ Bij de Bijenkorf stellen ze dat het gaat om ‘padded’ kinderbeha’s. ,Het is bedoeld voor meiden die vanaf borstmaat 65AA’’, verklaart een woordvoerder. "We hebben het al jaren in het assortiment.’’ Volgens de Bijenkorf is het voor kinderen die zich ‘al ontwikkelen’ en is er ook voldoende aanbod zonder extra vulling. ,En een padded is geen push-up, hè.’’

Hele klas
    In 2010 was het de Primark die voor ophef zorgde. Toen hingen de bustehouders vanaf maat 164 ook op de kinderafdeling. In Engeland werd winkeketen ASDA door boze ouders op de vingers getikt met de verkoop van kinderlingerie. Deze besloot daarop om het assortiment aan te passen. Pardoen van Ouders Online herinnert zich de ophef rond het kinderstringetje bij de HEMA ook nog. "Het is ook lastig als een hele klas met zo’n beha loopt en je bent de enige die het niet mag. Dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om daar niet in mee te gaan.’’

http://www.ad.nl/lifestyle/verbazing-over-opgevulde-kinderbeha-s-bij-winkels~a1e2a7fa/

• Global Moderator

Mijn eerste beha was er eentje die 3x zoveel opgevuld was als de beha’s op de foto.
    Kon je halen bij de Hans destijds nog, daar hadden ze ook kinderstrings. Dat was zo’n 10-11 jaar geleden. Waarom is er nu ineens ophef en toen niet?

• Global Moderator

Zelf heb ik ook van jongs af aan voorgevormde bh’s gedragen. Maar een voorgevormde bh is iets anders dan een opgevulde bh vind ik.

• Global Moderator

@Wicket zegt in Verbazing over opgevulde kinderbeha's bij winkels:

Zelf heb ik ook van jongs af aan voorgevormde bh’s gedragen. Maar een voorgevormde bh is iets anders dan een opgevulde bh vind ik.

Dat is zeker zo. Maar voorgevulde beha’s werden dus ook verkocht. (En ik vond ze lekkerder zitten dan normaal. :P ) Waarom is daar geen ophef over geweest?

Zelf dacht ik niet eens na over gevuld of voorgevormd of weet ik veel wat. Het paste, het zat lekker en ik vond het mooi. Kinderen denken daar niet over na, waarom maken volwassenen daar iets anders van?

• Paar jaar geleden was er ophef over kinderstrings en nu is er ophef tegen kinderbh’s.

Is dat het tegenwoord omdat we de boerkini verbannen hebben?

• Global Moderator

@bloemie zegt in Verbazing over opgevulde kinderbeha's bij winkels:

@Wicket zegt in Verbazing over opgevulde kinderbeha's bij winkels:

Dat is zeker zo. Maar voorgevulde beha’s werden dus ook verkocht. (En ik vond ze lekkerder zitten dan normaal. :P ) Waarom is daar geen ophef over geweest?

Zelf dacht ik niet eens na over gevuld of voorgevormd of weet ik veel wat. Het paste, het zat lekker en ik vond het mooi. Kinderen denken daar niet over na, waarom maken volwassenen daar iets anders van?

Ik zie ook niet in waarom daar problemen van gemaakt worden, maar we blijven Nederlanders; Altijd iets te zeiken :)

Zijn het de bh’s niet, dan zijn het de strings wel, zijn die het niet is het wel weer wat anders.

• Ik droeg altijd sport BH’tjes. Zag eruit als een half hemdje maar waren iets steviger. Mijn vader heeft daar hulp bij gekregen omdat hij er geen verstand van had haha.

• Global Moderator

Hadden we diezelfde discussie niet ook al een paar jaar geleden. Maar toen met hunkemoller ofzo?

@Vink zegt in Verbazing over opgevulde kinderbeha's bij winkels:

bustehouders

lol… altijd al willen weten wat de afkorting was van BH, maar het is natuurlijk Breast Holder :p (ofnie?)

• Global Moderator

@KEEN zegt in Verbazing over opgevulde kinderbeha's bij winkels:

Hadden we diezelfde discussie niet ook al een paar jaar geleden. Maar toen met hunkemoller ofzo?

@Vink zegt in Verbazing over opgevulde kinderbeha's bij winkels:

bustehouders

lol… altijd al willen weten wat de afkorting was van BH, maar het is natuurlijk Breast Holder :p (ofnie?)

Bustehouder.

• Dat het een kleine maat is wil toch niet zeggen dat het kinderbeha’s zijn of ben ik nou gek ?
    Of ze moeten in het kinder gedeelte van de winkel hangen, dan snap ik het.

Los daarvan, wat is er mis met een “padded” bh / voorgevormde bh?

EDIT: Wat is het trouwens tegenwoordig toch, iedereen heeft altijd iets te zeiken over de meest nutteloze dingen, iedereen is super gevoelig of super snel beledigd, man man man.

• Global Moderator

@Eximius zegt in Verbazing over opgevulde kinderbeha's bij winkels:

Dat het een kleine maat is wil toch niet zeggen dat het kinderbeha’s zijn of ben ik nou gek ?
    Of ze moeten in het kinder gedeelte van de winkel hangen, dan snap ik het.

Los daarvan, wat is er mis met een “padded” bh / voorgevormde bh?

EDIT: Wat is het trouwens tegenwoordig toch, iedereen heeft altijd iets te zeiken over de meest nutteloze dingen, iedereen is super gevoelig of super snel beledigd, man man man.

Jawel. Vaak hangt het bij de kinderafdeling. En heeft het schattige printjes of een bepaald model die meer bij kinderen passen (zoals haltertop of met of zonder beugel).

• Nederland heeft een asielzoekers probleem en ze maakt zich zorgen om lingerie in een goedkope winkelketen.

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.