KEEN

Laptop en vrieskou

• Ik heb een laptop (3 jaartjes oud met windows 8). Ik werk soms buiten bij een boerderij om daar temperaturen van de stallen te noteren en op te slaan in een Excel tabel. Maar nu het steeds meer gaat vriezen vraag ik mijn eigen af of het goed is voor de laptop. Gisteravond ben ik 2 uurtjes in de stallen geweest en buiten werkte de laptop naar behoren. Toen ik eenmaal binnen was daar waar de temperatuur boven de 20 graden gaf mijn laptop maar voor de helft beeld. De andere helft leek een beetje op een storing van een oude spelcomputer. De laptop reageerde wel goed op toetsaanslagen en muisbewegingen alleen het display vertoonde een storing.

Nadat ik enkele keren de laptop opnieuw had opgestart was het beeld weer normaal en lijkt de laptop vooralsnog weer naar behoren te functioneren. Vanavond weer de stallen in geweest met de laptop met temperaturen van -4 en nadat ik alle gegevens had opgeslagen en weer binnen in de boerderij was begon de storing weer. Weer hetzelfde als de dag daarvoor en nadat de laptop even binnen had gestaan waar het weer 20+ graden was werkte de laptop weer naar behoren en had het scherm geen storing meer.

Mijn vraag moge duidelijk zijn. Komt dit door de extreme vrieskou in de stallen of kan de laptop niet omgaan met het temperatuurverschil van vriespunt naar kamertemperatuur?

Mocht het door de temperatuur komen wat zou u mij dan aanraden om te gebruiken? Zijn er hoezen verkrijgbaar die de laptop beschermen tegen de kou en ook tijdens het gebruik van de laptop?

Met vriendelijke groet,

C. Luickers

• Global Moderators

De temperatuur opzich is het probleem niet. Het temperatuur verschil, dat is het probleem. Dit zorgt voor condens.

Wat gebeurt er normaal als je in een koude auto stapt? Juist je ramen beslaan omdat je warme lucht uit ademt. Ditzelfde gebeurt bij je laptop. Omdat je van buiten naar binnen gaat.

In de laptop zelf zal je niet snel condens krijgen omdat de componenten genoeg warmte produceren en waarschijnlijk nooit onder de 10 graden komen, ook niet als het buiten vriest. Het scherm produceert echter maar minimale warmte en zal dus buiten enorm afkoelen. Als je daarna weer naar binnen gaat komt er condens tussen/achter je scherm.