Explosie in Chelsea: schrik in New York na week van 9/11-herdenkingen

• Global Moderator

De New Yorkers hadden net vorig weekend de aanslagen van 9/11 herdacht. Een week waarin de vreselijke herinneringen van toen weer even terugkwamen en oude wonden werden opengehaald. De schrik is dan ook groot na de forse explosie in Chelsea vannacht en de vondst van een mogelijk tweede explosief.

UBhMP44.jpg

Burgemeester Di Blasio wil het woord terreur nog niet in de mond nemen maar maar het wakkert de angst onder bewoners wel aan. “Ik loop hier elke dag, dit is echt mijn buurt. Het is geen toeristische attractie maar wel gewoon midden in de stad. Dat vind ik wel beangstigend”, vertelt een New Yorker aan CNN.

Modeontwerper Danilo Gabrielli woont om de hoek van waar het gebeurde. “Het is een rustig buurtje. Het is niet zoals het centrum van de stad of bijvoorbeeld Wall Street. Je hebt hier barretjes en restaurants, mensen gaan hier naar de film. Maar iedereen is nu wel flink geschrokken.”

‘Intense zwavelgeur’
    “Het hele gebouw trilde, het was echt een zware explosie”, zegt Gabrieli tegen CNN. Hij ging meteen naar buiten om te kijken wat er was gebeurd. “Brandweermannen en politieagenten kwamen uit alle richtingen. Het was behoorlijk chaotisch. En er hing een vreemde geur. Het stonk enorm, een intense zwavelgeur. Hier en daar lagen stukken metaal en glas.”

De enorme knal was in de wijde omtrek te horen, tot in New Jersey aan de andere kant van de rivier de Hudson. “Het was een harde knal, het leek op onweer”, vertelt een toerist aan New York Times. “Ik voelde de schokgolf door mijn lichaam gaan. Maar ik zag geen vuur, alleen een grote rookwolk.”

Een vrouw vertelt aan Reuters hoe zij verderop in de auto zat toen het gebeurde. “Mijn tien jaar oude zoon zat achterin en de achterruit werd eruit geblazen. Mijn trommelvliezen deden enorm pijn, gelukkig is mijn zoon ongedeerd.”

New York kende deze week al aangescherpte veiligheidsmaatregelen in verband met de 9/11-herdenkingen, Komende week staat er ook nog een VN-top op de agenda waarvoor 135 wereldleiders in de stad zullen zijn. President Obama heeft laten weten het onderzoek eerst te willen afwachten.

bron

• Weten ze al iets meer?

• Global Moderator

Na wat ik net las, er zijn op 3 verschillende plekken dingen gebeurt, 2 bommen en 1x iemand neergestoken, en ze zijn nu aan het kijken of dat verband houd met elkaar.
    bron

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.