KEEN

'Maastrichtenaar riep op tot moord op Sinterklaas'

• Admin

Maastrichtenaar Michael van Z. (36), kopman van actiegroep De Grauwe Eeuw, ligt onder de loep bij justitie vanwege een vermeende oproep om Sinterklaas te vermoorden.

Hij werd op 16 november vorig jaar gearresteerd en vier dagen later vrijgelaten, meldt De Telegraaf.

Intocht gemist
    Daardoor miste hij de jaarlijkse intocht van Sinterklaas, die afgelopen jaar in Dokkum met zijn stoomboot aanmeerde. Dat was geen toeval; de politie zou niet willen dat de Maastrichtenaar in de buurt van de Sint kwam. Hij kwam onder het justitiële vergrootglas te liggen na een bericht op zijn Facebook-pagina. ‘Zit niks anders op. We moeten een prijs op het hoofd van Sinterklaas zetten.’

Hersenen en botsplinters
    Daar liet de dertiger het niet bij. ‘Dubbele prijs als het tijdens de nationale intocht is, zodat alle kinderen er getuige van zijn. Zelfs massaal onder zijn hersenen en botsplinters bedekt zitten.’ Het Openbaar Ministerie bevestigt tegenover De Telegraaf dat het Van Z. verdenkt van opruiing.

NSB-blaadje
    De activist reageert, wederom via een Facebook-post, op de ophef. “Ik hoef mij niet te verdedigen tegen frames van een NSB-blaadje als De Telegraaf. Er heeft iemand aangifte gedaan en dan doet politie onderzoek. Dat gebeurt nou eenmaal bij een aangifte. Jullie doen massaal alsof ik al een crowdfund gestart was om die dubbele prijs te kunnen betalen, dus waarom zou ik überhaupt met jullie in gesprek gaan?”

Racisme
    Hij richt zich in zijn bericht specifiek tot journalisten. “Wat fijn dat jullie me nu wel weten te vinden voor mijn perspectief. Telde ons perspectief ook maar eens wanneer we een actie doen tegen racisme. Helaas gaan jullie dan vooral mensen die geen racisme ondergaan en pseudowetenschappers benaderen om onze acties te minimaliseren tot onzin.”

https://www.1limburg.nl/maastrichtenaar-riep-op-tot-moord-op-sinterklaas

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.