Ziggo en KPN hebben geen plannen voor gepersonaliseerde tv-reclame



  • Ziggo en KPN zijn niet bezig met diensten om tv-kijkers op de persoon afgestemde advertenties voor te schotelen. Dat laten de aanbieders weten in een reactie op de berichten dat de Belgische providers Telenet en Proximus dit al wel testen.

    51PBeaM.jpg

    De Belgische aanbieder Telenet begint dit jaar met een grootschalige test waarbij alle klanten met een Digicorder gepersonaliseerde tv-reclame getoond krijgen. Telenet is net als Ziggo onderdeel van Liberty Global, maar Ziggo laat aan Tweakers weten geen vergelijkbare plannen te hebben als zijn Belgische zusterbedrijf: “We hebben kennis genomen van de ontwikkelingen op het gebied van gepersonaliseerde tv-reclame. Ziggo heeft nog geen standpunt ingenomen over hoe hiermee om te gaan.”

    Niet alleen Telenet maar ook Proximus test de op de persoon gerichte tv-reclame, waarmee beide grote aanbieders van tv-diensten in België zich op deze nieuwe vorm van adverteren gestort hebben. In Nederland lijkt er minder animo voor, want ook KPN is op de hoogte van de initiatieven in Vlaanderen, maar is er zelf niet mee bezig. “KPN is constant op zoek naar potentiële nieuwe innovaties en we volgen de technologische ontwikkelingen op de voet. Over dit soort processen doen we nooit uitspraken, maar er zijn geen concrete plannen om dit te gaan doen”, meldt het bedrijf.

    In België is er kritiek op de plannen, omdat de aanbieders voor de diensten profielen aanleggen waarvoor ze het kijkgedrag in kaart brengen, wat privacyrisico’s met zich meebrengt. De Belgische Privacycommissie gaf Proximus een waarschuwing en tikte Telenet woensdag op de vingers. Dit laatste omdat opt-in is vereist voor bestaande klanten, terwijl de provider voor opt-out had gekozen. In Nederland riep de Autoriteit Persoonsgegevens Ziggo en KPN eerder op het matje wegens het verzamelen van data over kijkgedrag. Ziggo deed dit om kijktips aan te kunnen bieden en KPN om kijkcijfers op te stellen. Beide bedrijven informeerden klanten hierover onvoldoende, wat wel vereist is op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens.

    bron https://tweakers.net/nieuws/115765/ziggo-en-kpn-hebben-geen-plannen-voor-gepersonaliseerde-tv-reclame.html


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.