KEEN

Wetenschappers zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van hun onderzoek.

• Wanneer een wetenschapper bijvoorbeeld (in opdracht van een voedselfabrikant) onderzoekt bij welk optimaal gehalte aan vet de meeste mensen een product kopen, is deze wetenschapper mede verantwoordelijk voor de toenemende hoeveelheid obesitas in de samenleving.

• Niet mee eens, de onderzoeker wordt ingehuurd om iets te onderzoeken voor een ander. Wat de ander er mee doet is niet terug te werpen op de onderzoeker.

• Wanneer er vals spel word gepleegd (wetenschapper past de gegevens aan zodat ze in het voordeel zijn van de opdrachtgever) absoluut, elke vorm waarin dit gebeurt moet zwaar bestraft worden, buiten dat oneens, mensen hebben de verantwoordelijkheid om voor zichzelf te denken, en zijn verantwoordelijk voor hun eigen acties, het is wel altijd goed om in je achterhoofd te houden dat wetenschap de meest logische verklaring aanneemt, deze zou in de toekomst dus nog kunnen veranderen, dat skeptisch denken moeten we naar mijn mening in basisscholen al leren.

• Ik neem aan dat hier voldoende kijk op is en dat onderzoeken gecheckt worden.

Maar ik twijfel wel heel vaak aan de onderzoeken die gedaan worden. Zo twijfel ik aan de onderzoeken omtrent het elektronisch roken. Ik kan me niet voorstellen dat het nauwelijks gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.

• Las de vraag niet helemaal goed, als het om onderzoeken gaat die zijn gemaakt om erachter te komen hoe je mensen het beste kan verleiden, ben ik het alsnog oneens met de stelling, als een capitalist vind ik dat iedereen het recht heeft om je klanten op welke manier te benaderen als je wilt, zolang je niet letterlijk aan het liegen bent.

Wederom ligt de verantwoordelijkheid bij de bevolking zelf, als jij tering dik bent geworden omdat Ronald Mcdonald er zo vriendelijk uit ziet, ga dan niet met je vettige vinger naar McDonalds wijzen, alsof het hun schuld is dat je nu zoveel weegt als een klein busje.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.