KEEN

vraag over software ( rpm van fans )

• heey keen-ers

weet een van jullie toevallig software om te RPM van de cpu / gpu / chassis fans te controleren en in te stellen ?
    ik wil namelijk mijn rpm lager zetten vanwegen de microfoon die veel geluiden opvangt zoals de fans in de pc
    het is neit erg als er een beetje geluid is want dat is met een De-Noise heel simpel op te lossen
    maar ik merk dat het wel aan de hoge kant is
    hebben jullie enig idee ?
    alvast bedankt !

• SpeedFan is toch een programma daarvoor?

• Omdat we geen verdere gegevens hebben welke fans je hebt moet je zelf even kijken of het mogelijk is.

0_1516720758875_3aa42d3b-9d70-4236-8c79-c0fc1332c3d8-image.png

• Maar het is beter om fans aan te schaffen die deze mogelijkheid ingebakken hebben zitten of stille fans aanschaffen. Als je de RPM gaat aanpassen kunnen er componenten defect of oververhit raken in je kast.

• @sander speedfan heb ik gezien maar ik weet njet of die betrouwbaar is ?

• @tikatv zegt in vraag over software ( rpm van fans ):

@sander speedfan heb ik gezien maar ik weet njet of die betrouwbaar is ?

Speedfan is betrouwbaar als je het maar bij de officiele site download en niet van derde partijen zoals Filehippo of Download.com. Daarmee haal je vaak troep mee binnen die je niet nodig hebt en dat is neit altijd even betrouwbaar.

De site van Speedfan is http://www.almico.com/speedfan.php

• zal meteen even kijken

• @tikatv zegt in vraag over software ( rpm van fans ):

zal meteen even kijken

Maar ik zou kijken naar andere mogelijkheden zoals je fans vervangen door stille fans of meer fans plaatsen zodat de fans minder hoeven te presteren. Als tijdelijke oplossing kun je het via software als Speedfan doen maar als je veel games speelt zoals ik in je andere topic las dan zou ik overwegen om andere fans in te bouwen.

Ik kom op mijn werk iets te vaak systemen tegen die door dit soort geintjes schade oplopen of het begeven doordat er te weinig koeling is. Gaming PC’s moeten meer presteren dan kantoor PC’s en als het daar al gebeurd door de RPM naar beneden te draaien is het af te raden om het bij een game pc te doen.

Is het niet beter om je computerkast ergens anders neer te zetten zodat de microfoon het geluid niet opvangt?

• og ja inderdaar, een gratis oplossing ook nog
    klopt ik ben daar zeer voorzichtig in met die software,
    ik heb tuning software die ik wel veel gebruik, maar dat zijn de drivers die bij het moederbord horen
    asrock 970 extreme3 am3+
    ram geheugen 16 ddr3
    amd fx™-8120 eight-core processor 3.10 ghz
    zeer tevreden over
    wat aan vervanging toe is dat is de cpu koeler maar die zijn niet zo gek duur :)

maar dit dingetje : nvidia geforce 9800 gtx+
    die is dus aan vervanging toe

heel veel games speel ik niet
    op dit moment fortnite en android games,
    in de toekomst misschien andere pc games vandaar die ene kaart

bedankt voor de snelle reacties , brengt op ideetjes

• Global Moderators

Zoals al aangegeven, SpeedFan.

Ik raad je aan om ook ff HWinfo erbij te pakken om al je temps in de gaten te houden bij het tunen van je fans.

Hetzelfde maar dan anders

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.