KEEN

KEEN10: Wat gaan kinderen nooit doen als ze ouder zijn

• Admin

Als kind zijn er altijd dingen die je zeker weten nooit gaat doen. Omdat je het als kind vies vind of dat je dan weet dat je ouders het niet goed vinden. Maar wat zegen kinderen als je ze vraagt “Wat ga jij nooit doen als je ouder bent?”

KEEN vroeg aan 107 kinderen tussen de 8 en 15 jaar wat ze nooit gaan doen. Dit zijn top 10 antwoorden:

10. Mama of papa slaan.
    Kinderen hebben over het algemeen veel respect voor hun ouders, dus je vader of moeder slaan is iets wat ze dan ook zeker nooit zullen doen. Y (12) “Je moet van je vader en moeder houden en die moet je niet slaan. Dat mag je ook nooit doen en ik ga dat ook nooit doen.”

09. Vuurwerk afsteken.
    Met al het geknal van oud & nieuw nog vers in het geheugen zijn sommige kinderen nog een beeje bang voor vuurwerk en het afsteken daarvan. A (9) “Ik ga nooit vuurwerk afsteken want dan kun je een paar vingers kapot hebben of zelfs dood gaan.”

08. Trouwen.
    Trouwen is natuurlijk iets heel normaals. De ouders van de meeste kinderen zijn getrouwd, maar een aantal kinderen zien het niet zo zitten om te trouwen. L (10) “Ik wil wel een mooie trouwjurk kopen, maar ik wil niet trouwen met een jongen omdat ik nog niet verliefd ben. Maar als ik verliefd ben wil ik ook niet trouwen, want als je gaat trouwen dan ga je ook weer scheiden als je niet meer aardig tegen elkaar doet en dat is stom.”

07. Pesten.
    Ik vind het heel mooi dat juist deze in de lijst staat. Een aantal kinderen vinden pesten niet cool en doen hier niet aan mee. D. (13) “Pesten is stom en daar doe ik niet aan mee. Ik ben aardig voor klasgenoten en dan zijn ze ook aardig tegen mij.” Toen ik vroeg wat D. zou doen als hij zag dat een kind gepest werd zei hij. “Ik denk dat ik niks doe want ik ga niet mengen in andere problemen. Maar als het een vriend of mijn broertje of zusje is, dan ga ik er iets van zeggen.”

06. Terug gaan naar…
    De meerderheid van de kinderen is of niet in Nederland geboren of hun ouders zijn niet in Nederland geboren. Het viel me op dat ik heel vaak als antwoord kreeg dat kinderen niet terug willen naar het land waar zij of hun ouders geboren zijn. S (11) . “Ik heb hier mijn vrienden en als mijn ouders terug willen naar Marokko dan blijf ik hier bij mijn friends. Maar ik ga mijn moeder en vader wel een beetje missen. Ik hoop dat ze voor altijd in Nederland blijven.”

05. Iemand vermoorden.
    “Als je iemand dood maakt moet je naar de gevangenis en dat wil ik niet.” K (10). Iemand vermoorden is iets wat veel kinderen nooit zouden doen. Ze zijn bang voor de consequenties zoals K. maar ook is het verkeerd om iemand te doden.

04. Verhuizen.
    Verhuizen is meestal niet leuk. Vooral niet als je ver weg gaat naar een ander dorp of andere stad. Je komt dan op een andere school te zitten en moet weer nieuwe vriendjes maken. M. (11) “Ik ga nooit verhuizen want dan moet ik weer nieuwe vrienden maken en naar een nieuwe school dat vind ik echt niet cool man. Als mijn vader en moeder gaan verhuizen dan ben ik heel erg boos op ze.”

03. Roken.
    We weten allemaal dat roken dergelijke gevolgen heeft voor onze gezondheid. Kinderen zijn zich daar ook gelukkig bewust van wat het top 3 meest gegeven antwoord op de vraag wat kinderen nooit gaan doen is ‘roken’ S (13) Roken is slecht voor je en is iets wat ik nooit ga doen. Een vriendin van mij die rookt wel stiekem maar als haar ouders erachter komen dan krijgt ze straf. Ik weet niet waarom ze rookt, ik denk dat ze stoer wilt doen. Nou maar hopen dat deze 18 kinderen zich aan hun woord blijven houden en nooit beginnen met roken.

02. Stoppen met school zonder diploma.
    Vooral de wat oudere kids geven aan dat onderwijs toch wel belangrijk is. Sommige ‘stoere’ pubertjes gaven zelfs aan dat ze niet gingen stoppen met school zonder (gewenste) diploma’s. G (15) “Als je later goed werk wilt hebben moet je eerst goed je best doen op school, als je daar al geen zin in hebt dan kun je ook nooit het werk doen wat je leuk vind en moet je hele leven achter vuilniswagen lopen of een straat neerleggen.”

01. Bier
    De absolute nummer 1. Zowel de jongeren kinderen als de beginnende pubers zeggen dat ze nooit bier gaan drinken. P. (14) “Als je bier drinkt dan ga je gek doen en dat wil ik niet.” N. (12) “Bier drinken is haram en daarom ga ik het nooit drinken. Ik vind het ook stinken.”

Dat waren de top 10 antwoorden op de vraag “Wat ga jij nooit doen als je ouder bent?”

Heb jij ooit dingen als kind gezegd die je nooit zou gaan?
    en is het je gelukt om je daaraan te houden?

• Die laatste zal toch snel vervallen bij kinderen naar mate ze ouder worden denk ik. Haha.

• Als kind vond ik roken en bier smerig. Nu (24 jaar) gebruik ik beide bijna dagelijks helaas.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.