KEEN

’Neuken Likeur’ op de vingers getikt



  • Het sekslikeurtje ’Neuken Likeur’ is in strijd met de goede smaak en fatsoen, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC).

    0_1515154297310_6ae6d37b-2e4a-44f7-aab3-e66d257d69c4-image.png

    De reclame-uitingen en de naam van dit product passen volgens de commissie niet bij verantwoorde alcoholmarketing. Ook wordt er in uitingen opgeroepen overmatig te drinken en alcohol te drinken in werksituaties. Aangezien onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank problemen met zich mee kan brengen, is terughoudendheid in alle reclame geboden, stelt de RCC.

    Neuken Likeur adverteert met teksten als „Wanneer vind jij Neuken het lekkerst?”, „Neuken = Lekker” en „Waarom heeft Sinterklaas zo’n grote zak?”

    Brancheorganisatie SpiritsNL en STIVA (Stichting verantwoorde alcoholconsumptie) dienden in november gezamenlijk een klacht in bij de Reclame Code Commissie na herhaaldelijk te hebben geprobeerd in gesprek te gaan met de producent over verantwoorde marketing.

    Joep Stassen, directeur SpiritsNL: „Wij zien dit drankje met deze naam en uitingen het liefst zo snel mogelijk uit de winkels verdwijnen. De Nederlandse gedistilleerd sector staat voor verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoorde marketing. Deze uitingen passen daar absoluut niet bij.”

    bron https://www.telegraaf.nl/nieuws/1504466/neuken-likeur-op-de-vingers-getikt



  • Advies over Neuken-likeur: ‘We zien dit drankje het liefst zo snel mogelijk uit winkel verdwijnen’

    De Reclame Code Commissie (RCC) heeft bepaald dat enkele slogans en berichten op Facebook waarmee de likeur Neuken Original werd gepromoot in strijd zijn met de goede smaak en fatsoen. De commissie adviseert het bedrijf achter de drank om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

    Slagzinnen als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Noem je dit nou sex on the beach of NEUKEN op het strand?’ bleken in combinatie met provocatief promotiemateriaal in strijd te zijn met bepalingen uit de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken. De RCC valt vooral over het gebruik van de productnaam Neuken Liqueur en het verdere gebruik van het woord Neuken in combinatie met ‘onverholen en onverbloemde toespelingen op seks in de verschillende uitingen’.

    De Nederlandse alcoholbranche diende afgelopen december een klacht in bij de RCC vanwege de slogans. Onder meer directeur Peter de Wolf van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) was van mening dat op een verantwoorde manier reclame moest worden gemaakt in de gehele alcohol-industrie. ,Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche’’, zei hij toen.

    Helder signaal
    De Wolf is vanzelfsprekend blij met het feit dat zijn organisatie in het gelijk is gesteld. ,Daarmee is een helder signaal afgegeven aan iedereen die niet goed nadenkt over alcoholmarketing: als je er een potje van maakt, word je daarop aangesproken. Ik vind het ook een duidelijke boodschap naar de overgrote meerderheid van adverteerders die zich wel aan de regels houden.’’

    Joep Stassen, directeur van branchevereniging SpiritsNL, gaat nog een stapje verder. ,Wij zien dit drankje met deze naam en uitingen het liefst zo snel mogelijk uit de winkels verdwijnen. De Nederlandse gedistilleerd sector staat voor verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoorde marketing. Deze uitingen passen daar absoluut niet bij.’’

    Het rode drankje, gebrouwen op basis van rode wodka en frambozen, komt uit Duitsland. Daar wordt het woord uitgesproken als ‘nojken’. De berichten waarover de RCC viel staan nog wel op Facebook.

    0_1515168675896_ab75651b-d9bd-4f99-b9aa-586fa5917ae6-image.png

    https://www.ad.nl/economie/advies-over-neuken-likeur-we-zien-dit-drankje-het-liefst-zo-snel-mogelijk-uit-winkel-verdwijnen~a7ef2212/

 

Hetzelfde maar dan anders

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.