KEEN

KEEN10: Welke app gebruik jij het meest en waarom?

• Admin

Tegenwoordig hebben alle kinderen een mobiele telefoon. Kinderen willen ook altijd de nieuwste apps hebben zodat ze erbij horen, of zodat ze iets kunnen doen wat ze daarvoor niet konden.

KEEN vroeg aan 94 kinderen welke app ze het meest gebruiken en waarom?

10. Facebook
    Ja wow, op de 10e plaats stat Facebook. Facebook is het jonge publiek aan het verliezen. Van de 94 kinderen hadden slechts 6 kinderen Facebook geïnstalleerd en slechts 2 kinderen (15 en 16 jaar) noemde Facebook als favoriete app. H. (15) “Facebook heb ik nodig om spelletjes te spelen en het is leuk om te lezen wat je ouders en familie plaatst op de tijdlijn.”

09. Musical.ly
    Facebook is dan populairder bij de wat oudere kinderen/pubers/adolecenten en Musical.ly is juist populair bij de jongere kinderen. J. (9) “Je kunt lekker meezingen met de leukste liedjes en de clip delen met vriendinnetjes uit mijn klas. Iedereen uit mijn klas heeft Musical.ly mag ik jou ook toevoegen?” Ik moest haar helaas teleurstellen. Ik gebruik deze app al enige tijd niet meer.

08. Circle
    Het eerste spelletje in deze lijst. Circle is een spel waarbij je een cirkel niet in contact mag laten komen met een lijn. Het lijkt een beetje op het bibberspiraal spelletje wat ik als kind speelde op Koninginnedag. D. (11) “Het is wel moeilijk maar heel erg verslavend. Ik speel het elke dag en mijn highscore is 117. F. Heeft het hoogste van de klas hij heeft 160 ofzo”.

07. Whatsapp
    Huh!! niet op 1. idd, dat zie je goed. Het is bij kinderen geen standaard meer om op je mobiel te hebben. Van de kids gaven maar 7 kinderen aan dat Whatsapp hun favoriete app is. T (12). “Ik gebruik Whatsapp alleen als ik mijn ouders iets moet vertellen. Mijn vrienden uit mijn klas doe ik snappen.”

06. YouTube
    Muziek luisteren en filmpjes kijken dat doet de jeugd veel op de mobiel. Maar omdat niet alle kinderen een databundel hebben kunnen ze er alleen gebruik van maken als ze WiFi hebben. U. 13 “Ik heb geen internet alleen maar WiFi. Als ik huiswerk maak dan luister ik muziek op YouTube. 's Avonds als ik in bed lig kijk ik YouTube filmpjes op mijn telefoon”

Wil jij weten wat kinderen tussen de 9 en 15 jaar vooral op YouTube bekijken. Lees het hier.

05. Instagram
    Dat Facebook niet zo populair is bij jongeren winnen ze weer met Instagram terug. De door Facebook overgenomen app is juist enorm populair bij (jonge) kinderen. Van de 90 kinderen hadden slechts 4 kinderen de app niet op hun telefoon staan. I (12) “Instagram is cool, op elke foto krijg ik wel 50 reacties, hartjes en likes.”

04. Pokémon Go
    Ik dacht dat deze app uitgestorven was. Maar de kids vermaken zich er nog prima mee. het is het meest gespeelde spel onder de kinderen die ik gesproken heb. J. (9) “Omdat ik zelf geen internet heb moet mijn vader of moeder meelopen. Ik kan dan internet gebruiken via hun telefoon op mijn telefoon en dan pokémon vangen. Ik heb er al best veel. Hier kijk maar!”

03. Netflix
    Veel kinderen hebben geen TV meer op hun slaapkamer. Ze hebben een telefoon of tablet met Netflix erop. K (14). “Als ik mijn huiswerk af heb ga ik onder op de bank of in bed liggen met mijn tablet en dan kijk ik 1 of 2 afleveringen van mijn favoriete series op Netflix.”

02. Snapchat
    Selfie’s sturen naar je klasgenootjes is helemaal hip. Maar hoe stoer is het dat de foto’s na een paar seconden weer vanzelf verdwijnen. L (11). “Ik vind snapchat heel erg leuk. Je hebt veel filters die je op de foto’s kunt zetten en je kunt lekker gek doen op de foto. Want hij gaat vanzelf weer weg. Je kunt de foto’s niet opslaan en dat vind ik soms niet leuk, maar ook wel weer goed. Mijn ouders snappen er niks van.” 84 van de 94 kids gebruiken snapchat en 22 kinderen benoemde dit tot favoriet.

01. Bitmoji
    ehm… wat… “Bitmoji, ken je dat niet?” schijnbaar is deze ‘plugin’ voor snapchat populairder dan Snapchat zelf. E. (11) “Bitmoji zijn poppetjes die je kunt toevoegen aan snaps en ze dan versturen. Je kunt ze helemaal aanpassen hoe jij eruit ziet en er alles bij zetten.” N. (10) “Ja, het is vet. Ik lijk er precies op, zie je?”

Wat mij verbaasde was dat kinderen niet/amper gebruik maken van een webbrowser. Kinderen kijken eerst of er een app is van wat ze willen zoeken dan dat ze het op internet gaan zoeken. O. (9) wist bijvoorbeeld niet dat je op internet kunt surfen net als op de computer. Dat kwam omdat hij op de computer Firefox gebruikt en op de telefoon Chrome heeft staan. “Ik dacht dat dat helemaal niet kon. Maar ik vind internetten op de computer makkelijker” aldus O.

Hadden jullie verwacht dat de top 10 er zo uit zou zien? Missen jullie apps, of hadden jullie niet verwacht dat er een bepaalde app in staat?

En staat jouw meestgebruikte app hierin?

Welke vraag moet ik de volgende keer stellen aan de kinderen? Laat het weten in de reacties.

• Global Moderators

Soms denk ik echt dat je betaald krijgt voor deze onderzoeken :P

• Admin

@mc zegt in KEEN10: Welke app gebruik jij het meest en waarom?:

Ik krijg hier niks voor, ik vind het leuk om te doen.

Waarom denk je dat ik ervoor betaald krijg?

• Leeuk dat ze er zo over denken

• Beste is gewoon Whatsapp makkelijk iedereen berichten toch?

• Global Moderators

@keen zegt in KEEN10: Welke app gebruik jij het meest en waarom?:

@mc zegt in KEEN10: Welke app gebruik jij het meest en waarom?:

Ik krijg hier niks voor, ik vind het leuk om te doen.

Waarom denk je dat ik ervoor betaald krijg?

ik was niet bepaalt serieus, ik bedoelde ermee dat het goed in elkaar zit en alles.

• Whatsapp is is een app die ik zelf niet gebruik maar heb gehoord van vrienden dat het nog een intressante app is

• @tylerzaka zegt in KEEN10: Welke app gebruik jij het meest en waarom?:

Whatsapp is is een app die ik zelf niet gebruik maar heb gehoord van vrienden dat het nog een intressante app is

Mag ik vragen of je in Nederland woont of ergens anders? Aangezien ik zo goed als niemand in Nederland ken die het niet gebruikt

• Belgie

Belgie

Is die app daar niet zo populair dan?

• Ja weet wel dat mijn vader het gebruikt maar nee onder mijn vrienden gebruikt niemand whatsapp

Ja weet wel dat mijn vader het gebruikt maar nee onder mijn vrienden gebruikt niemand whatsapp

Hier had het in de zomer van 2017 ruim 12 miljoen gebruikers op een bevolking van ongeveer 17 miljoen :p

Wat gebruiken jullie dan voor berichten versturen? Gewoon nog sms? Of Facebook messenger? Of wat anders?

• Admin

In Belgie is het volgens mij vooral Kik.

Hetzelfde maar dan anders

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.