KEEN

Boete gekregen van uwv

• ik heb door een handicap een wajong uitkering van uwv en ik heb een boete gekregen omdat ik deed bij verdienen.

ik kocht spullen op internetwinkels goedkoop ebay, wish, geek, aliexpres gearbest en verkocht weer op marktplaats en facebook in groepen.

daarmee verdiende ik 40 euro per week en dat was omdat ik dan sigaretten kan kopen. Is net genoeg om te roken voor mij anders kan ik niet alles betalen.

ik moest in oktober voor gesprek naar uwv kantoor om herkeuring en daar vertelde ze mij dat ik extra inkomsten heb na mijn uitkering. Ik zei nee dat heb ik niet.

ik kreeg in november een brief van uwv dat ik een boete moest betalen van 3400 euro en dat ik in 2018 tot 2020 minder uitkering ontvang tot ik alles heb terug betaald wat ik heb verdient aan spullen die ik heb verkocht. zij zeggen ik doe markeding maar dat heb ik niet gedan ik koop spullen en verkoop ze weer dat mag toch wel?

maar uwv zegt dat ik dat had moeten doorgeven aan hun en meer informatie moest vrage omdat ik nu markeding heb gedaan en heb gezeg dat ik geen extra inkomen heb hebben ze mij boete gegeven.

wat moet ik doen? ik heb zo weinig geld dat ik niet advocaat kan betalen en ook niet om tegen te vechten. ik kan 3400 niet betalen omdat ik niet gesparen heb. straks zette ze mij huis uit omdat ik huur niet kan betalen en eten.

Wat moet ik doen? kan jullie mij helpen? is er manier om niet hoeven betalen of meer geld te krijgen?

Kurtje

• Blogger

40 euro per week is best veel. En ik vind het ook wel terecht, al is de boete bizar hoog.

Ik zou UWV bellen voor een betalingsregeling, dan hoef je alles niet in 1x te betalen

• Admin

Niet lullig bedoelt maar het is een beetje eigen schuld dikke bult. Je weet dat je met het UWV de minimale dingen mag doen en dat alles wat je aan extra inkomen krijgt moet doorgeven.

Ik vind het boetebedrag EN dat ze een deel van de uitkering in vermindering brengen wel erg ver gaan. Ik hoop dat je het gaat redden kerel en anders maar proberen te minderen met roken en proberen te bezuinigen op secundaire levensbehoeften.

• Je hebt gewoon systematisch bijverdient naast je wajong. Je mag best blij zijn dat je dit hebt, want dit krijg je niet zomaar. Er hangt wel een voorwaarde aan, en dat is dat je je inkomsten doorgeeft. Moet je het vooral niet daarna ontkennen. Hoe denk je dat webshops werken? Die kopen dingen in uit het buitenland en verkopen ze hier. Dat is gewoon werk/inkomen. In de toekomst aangeven en probeer in gesprek te gaan met het UWV over dat je dit niet wist, en of je het ook verspreid kunt betalen. Ga niet in het offensief, dat win je toch niet.

• 40 euro keer zeg 4 weken is 160 euro laten we even zegggen.
    je mag via uwv tot 200 euro netto bij verdienen mits je het door geeft.
    staat ook in alle voorwaarden van bijverdiensten bij uwv.
    dood zonde dat je het niet door had gegeven.
    misschien kan je daar iets mee ?
    dat je via uwv betaald werk doet om zo sneller je boete te betalen.
    tot max 200 euro netto mag via uwv verdient worden

• zegt in Boete gekregen van uwv:

40 euro keer zeg 4 weken is 160 euro laten we even zegggen.
    je mag via uwv tot 200 euro netto bij verdienen mits je het door geeft.
    staat ook in alle voorwaarden van bijverdiensten bij uwv.
    dood zonde dat je het niet door had gegeven.
    misschien kan je daar iets mee ?
    dat je via uwv betaald werk doet om zo sneller je boete te betalen.
    tot max 200 euro netto mag via uwv verdient worden

Niet waar. Je mag tot de 150€ per maand bijverdienen met vrijwilligers vergoeding. (Ook doorgeven!).

Zodra je bijverdient mag je eenmalig tot de 100~€ krijgen, zodra het maandelijks word moet je het ook weer doorgeven (ook losse bedragen overigs, maar daar hebben we het hier niet over)

Met de oude wajong (voor 2010) houd je veel meer over per maand met kleine bijverdiensten. Zou kunnen dat dit tot de 200€ gaat, maar met de nieuwe gaat het er gelijk af. Pas wanneer je 30% van het minimum loon verdient ga je er op vooruit.