KEEN

KEEN10: Welke drankjes vinden kinderen het lekkerst?

• Admin

Drinken is goed voor je. Gemiddeld hebben we zo’n 2 liter vocht nodig om ons lichaam goed te houden. Maar met zoveel keuze is het soms lastig kiezen.

KEEN vroeg aan 100 kinderen tussen de 9 en 16 jaar wat zij het lekkerste drinken vinden.

10. Melk
    We beginnen gezond. Altans volgens de reclame tig jaar geleden die beweerde dat melk goed was voor elk. Kinderen weten niet beter dan dat melk gezond is en 3 kinderen gaven aan dat ze melk het allerlekkerste vinden.

09. Appelsap
    3 kinderen zeiden dat ze niet zonder appelsap de dag door kunnen komen. “Appelsap is heel lekker voor als het buiten warm is. Het is lekkerder dan water en het verfrist je lichaam waardoor je het cool hebt.” aldus F. (12).

08. Sinas
    4 kinderen zeiden meteen dat ze Sinas (Fanta en Sisi) het lekkerste vinden. Als we frietjes eten dan mag ik altijd kiezen tussen cola en sinas. “Mijn broer en zusje kiezen cola en ik kies sinas. Als de cola op is dan heb ik nog veel sinas over omdat ik dat alleen drink”. Y. (11)

07. AA Drink
    Het oranjekleurige sportdrankje wat kinderen de nodige energie geeft om een zware schooldag door te komen. 4 van de 100 kinderen zeiden dat AA drink hun favoriete drankje is. U. (16) “Het is lekker en gezonder dan limonade met kooolzuur en suikers”.

06. Thee
    Vooral de beginnende pubers gaven aan dat ze thee drinken. 5 kids verkiezen thee boven koude dranken. “Ik mag van mijn ouders nog geen koffie drinken, maar ik vind het lekker om een bakje thee met ze te drinken. Dan praten we ook gezellig met elkaar hoe de dag op school is verlopen.” L. (13)

05. Spa Rood
    Spa Rood oftewel koolzuurhoudend bronwater is een lekkere frisse dorstlesser. Heerlijk om in de zomer op een terrasje te pakken. 7 kinderen gaven aan niet van al die zoete shit te houden en verkiezen bronwater boven suikerbommen en siroopdrankjes. De zusjes D. (9) en M. (12) zeiden allebei “Mijn mama snapt ook niet waarom ze zo veel flesjes spa moet halen, maar ik en mijn zusje vinden het heel erg lekker.”

04. Fristi, Yogho!,
    Yogurtdrankjes met aardbeiensmaak moeten we ze officieel noemen, maar dat is niet wat kinderen zeiden. 7 kinderen zeiden dat ze de dag lekker beginnen met een mok, pakje, of blikje fristi.

03. Radler 0.0
    We zijn bij de top 3 aangekomen en op nummer 3 staat het populaire drankje Radler. “Hehe, wel de 0.0% want ik mag nog geen alcohol drinken van mijn ouders” aldus T. (13). Van de 100 kinderen drinken 10 kids het liefst Radler en was de jongste 10 jaar. Ik weet niet of het op die leeftijd al verstandig is om je kind om dit soort drankjes te geven. Ikzelf zou het pas toestaan als ze in groep 8/brugklas zou zitten.

02. Cola
    Ineens maken we een grote sprong vooruit. Cola is nog steeds een hele populaire drink. Ik ken maar weinig kinderen die het niet lusten en dat maakt dat deze koolzuurhoudende drank bij veel kinderen de favoriet is. 22 van de 100 kinderen gaven aan dat dit drankje hun favoriet is. “Cola kun je overal kopen en kun je overal drinken. Gelukkig maar want ik vind het super lekker.” K. (11).

01. Energy drankjes (Red Bull, Monster, Golden Power etc.)
    De absolute topper met een dikke voorsprong. Meer dan 1/3e van alle gevraagde kinderen (35 van de 100) hebben energie drankjes nodig om de dag door te komen. Dagelijks drinken ze hun favoriete drankje en het is meestal niet beperkt tot 1 blikje. M. (12) “Ik vind energie lekker drinken. Ik mag van mama 2 blikjes per dag maar niet meer na het avondeten.” G. (16) zegt “Het is lekker, makkelijk en goedkoop.” Volgend R. (13) zijn de energiedrankjes niet verslavend maar gewoon superlekker. Wat wel opvalt is dat meer meisjes dan jongens het energiedrankje als favoriet hebben. Jongens kiezen eerder cola dan energie drankjes.

Schrik jij van deze antwoorden?
    Wat was als kind jouw favoriete drankje?
    Wat geef jij je kinderen (later) wel en niet?

Volgende week stelt KEEN kinderen de volgende vraag.
    Welke apps gebruik jij op je mobieltje en waarom?

Delen is lief.

• Blogger

Dit is precies wat ik verwacht had eigenlijk :p

Zelf vind ik 0,0 bier of Radler geen probleem voor kinderen. Ze gaan hoe dan ook aan de alcohol in de puberteit, wellicht vinden ze Radler toch lekkerder :p

Zelf dronk ik veel melk en yoghurtproducten. En later zou ik mijn kinderen iig geen cafeïnehoudende dranken geven

• Wel zorgwekkend dat zoveel kinderen al aan de energie zitten. Gelukkig ook kids die spa rood en thee drinken

• Zoals altijd energy