Werk, collega's en Facebook, hoe denken jullie hierover

• Global Moderator

Een kameraad van me stuurde me net een Whatsapp berichtje “Heb jij mensen van je werk op fB?”." Ik stuurde terug “Ja”. “Vind je het slim om rauwkost op fb te gooien of überhaubt dingen van keenwtf?”. Ik snapte waar hij naartoe wilde, maar ik vind dat ‘mijn’ Facebook voor mij is. Dat ik mag bepalen wat ik erop zet. Dat als mensen van mijn werk de dingen die ik erop plaats niet zo chill vinden, dat ze mij gewoon kunnen ontvrienden.

Plaatsen jullie wel eens dingen niet op Facebook omdat je collega’s van je werkt in je vriendenlijst hebt staan? Of maak je je daar niet zo druk om, of kies je ervoor om werk en Facebook gescheiden te houden en heb je helemaal geen collega’s op Facebook?

• Global Moderator

Ik volg allemaal pagina’s met zieke humor. Dus vraag me af als mensen dingen zien die ik like wat ze dan denken

• Global Moderator

@Davey Dat is niet waar deze discussie over gaat. Het gaat erom of jij collega’s in je vriendenlijst op Facebook hebt staan en of je gedrag in het plaatsen en delen op Facebook hebt aangepast omwille van je werk.

• Global Moderator

@KEEN anders like ik die dingen toch niet. Mensen zien dat. Ook mensen van me werk

• Moderator

Ik heb geen werk.

Of vrienden

• Op Facebook laat ik geen familie toe. Ik plaats er ook geen persoonlijke dingen op. Facebook gebruik ik voor vermaak, niet om mijn dagelijkse sores te delen.

• Ik heb zo ongeveer al mijn directe collega’s op Facebook (~25) en ik let dus wel een beetje op wat ik doe ja.

Wat mij betreft zou iedereen dat ook moeten doen, althans als je een beetje gezond verstand hebt. Ik wil niet zeggen dat je gelijk ontslagen kan worden om het minste of geringste maar het kan natuurlijk dat mensen je opeens anders aankijken of anders behandelen om wat jij plaatst/deelt.

Je kan moeilijk bijv bij een kinderdagverblijf gaan werken en vervolgens ook Facebook zetten dat je aanhanger bent van een pedopartij.

Tl;dr, als je denkt dat je Facebook gedrag geen invloed heeft op werk/collega’s ben je naïef.

• Global Moderator

Op dit moment heb ik geen werk dus kan ik er ook niet over oordelen.

Al zou ik het ivm stage binnenkort ook niet meer doen, aangezien ik als ik iets deel, het iets ‘illegaals’ is of gewoon random vage shit. Ik zit eigenlijk niet zoveel meer op Facebook nu je het zegt.

Heb van bepaalde familieleden al commentaar gekregen dat graffiti kut is en bla en dat wisten ze ook alleen maar van mij doordat ik die dingen likete op fb.

• Global Moderator

Ik heb geen Facebook, maar wel een mening hierover.

Alles wat je op het internet zet blijft. Ook de dingen die je op Facebook zet. Het valt altijd wel op de een of andere manier te achterhalen wat iemand waar gepost heeft als je dat wilt.

Zo ook voor je baas, of wie dan ook.
    Ik ben dus ook van mening dat het niet verstandig is om zomaar alles te delen op facebook, vooral niet als collega’s of mensen/kinderen waarmee je werkt je Facebook hebben of weten te vinden.

De tijd dat Facebook alleen voor persoonlijk gebruik was is allang voorbij, als het dat ooit geweest is.

Jij kunt wel vinden dat Facebook iets persoonlijks, maar wat is er nog persoonlijk aan het internet tegenwoordig? Bijna alles is voor bijna iedereen toegankelijk.

Feit is dat als je baas/werkgever zieke shit of zooi die niet door de beugel kan ziet van jou op facebook kun je hoog en laag zingen over privacy, maar gegarandeerd dat het consequenties zal hebben.

• Global Moderator

@Wicket zegt in Werk, collega's en Facebook, hoe denken jullie hierover:

Alles wat je op het internet zet blijft. Ook de dingen die je op Facebook zet. Het valt altijd wel op de een of andere manier te achterhalen wat iemand waar gepost heeft als je dat wilt.

Ik ben dus ook van mening dat het niet verstandig is om zomaar alles te delen op facebook, vooral niet als collega’s of mensen/kinderen waarmee je werkt je Facebook hebben of weten te vinden.

De tijd dat Facebook alleen voor persoonlijk gebruik was is allang voorbij, als het dat ooit geweest is.

Jij kunt wel vinden dat Facebook iets persoonlijks, maar wat is er nog persoonlijk aan het internet tegenwoordig? Bijna alles is voor bijna iedereen toegankelijk.

Feit is dat als je baas/werkgever zieke shit of zooi die niet door de beugel kan ziet van jou op facebook kun je hoog en laag zingen over privacy, maar gegarandeerd dat het consequenties zal hebben.

Je kan bij Facebook bepaalde opties instellen dat die en die mensen jouw inhoud niet kunnen zien, of ze nou wel of geen vrienden zijn. Als het goed is kun je ook je Facebook uit de zoekmachines halen.

• Global Moderator

@bloemie klopt, maar dan moet je wel zo slim zijn om dat te doen en dan nog. In mijn ogen is het gewoon niet verstandig om rare shit te delen op fb. Kan alleen maar gezeik of creepo’s opleveren xD

• Global Moderator

@bloemie klopt, maar dan moet je wel zo slim zijn om dat te doen en dan nog. In mijn ogen is het gewoon niet verstandig om rare shit te delen op fb. Kan alleen maar gezeik of creepo’s opleveren xD

Verstandig is het idd niet. Een aantal mensen die ik ‘ken’ hebben een persoonlijk en een zakelijk account. En hun persoonlijke account is dan niet met hun echte naam.

• Global Moderator

@bloemie zoiets zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.:)

• @bloemie zegt in Werk, collega's en Facebook, hoe denken jullie hierover:

Je kan bij Facebook bepaalde opties instellen dat die en die mensen jouw inhoud niet kunnen zien, of ze nou wel of geen vrienden zijn. Als het goed is kun je ook je Facebook uit de zoekmachines halen.

Maarja wat heeft het dan nog voor nut om vrienden te zijn op facebook als je toch niks ziet :P (voor zover FB al überhaupt “nut” heeft)

• Global Moderator

@Eximius zegt in Werk, collega's en Facebook, hoe denken jullie hierover:

@bloemie zegt in Werk, collega's en Facebook, hoe denken jullie hierover:

Maarja wat heeft het dan nog voor nut om vrienden te zijn op facebook als je toch niks ziet :P (voor zover FB al überhaupt “nut” heeft)

Dat zij het idee hebben dat ze bevriend met je zijn en daarom niet meer aan je kop lopen te zeiken als je hun verzoek hebt afgewezen.

• Global Moderator

@bloemie hahahaha, precies dit.

Verder Let ik ook echt wel op wie van me collega’s ik toe voeg. En staat mijn profiel vrij goed afgeschermd voor niet vrienden.

• Ik heb zowel collega’s als vrienden en leden van waar ik werk in mijn lijst, de mensen kennen mij goed genoeg om te weten wie ik ben, en mijn facebook pagina zal in dat beeld geen verandering geven, doet het dat wel (en is dat voor hun genoeg reden om mij als persoon minder te zien), dan ga ik er niet eens van wakker liggen als ze het er niet mee eens zijn.

• Global Moderator

@Buffela zegt in Werk, collega's en Facebook, hoe denken jullie hierover:

Ik heb zowel collega’s als vrienden en leden van waar ik werk in mijn lijst, de mensen kennen mij goed genoeg om te weten wie ik ben, en mijn facebook pagina zal in dat beeld geen verandering geven, doet het dat wel (en is dat voor hun genoeg reden om mij als persoon minder te zien), dan ga ik er niet eens van wakker liggen als ze het er niet mee eens zijn.

Zo kun je er ook in staan, mooi.

• Met Facebook moet je een beetje uitkijken wat je plaatst. Ik kan me voorstellen dat als je collega’s op facebook hebt en je van alles op Facebook plaatst dat er dan roddels komen. Of als je gaat roddelen op Facebook over je collega’s.

Als je normaal doet op Facebook is er niks aan de hand, maar ga niks opzoeken of dingen doen die je buiten Facebook om ook niet doet. Ook is het niet verstandig om je hele lief en leed op Facebook te plaatsen.

Een oud-collega van mij vond het een goed om op haar facebook te zetten dat ze van haar ‘ziekteverlof’ aan het genieten was en plaatste een foto op Facebook dat ze met een vriendin een dagje naar het strand ging. Dag later mocht ze van onze werkgever haar kleding en sleutels inleveren, want ze kon ander werk gaan zoeken.

• @Eend zegt in Werk, collega's en Facebook, hoe denken jullie hierover:

Een oud-collega van mij vond het een goed om op haar facebook te zetten dat ze van haar ‘ziekteverlof’ aan het genieten was en plaatste een foto op Facebook dat ze met een vriendin een dagje naar het strand ging. Dag later mocht ze van onze werkgever haar kleding en sleutels inleveren, want ze kon ander werk gaan zoeken.

Geen verkeerde bedoelingen…maar dan ben je toch ook dom als je zoiets post (laat staan doet maar soit)?
    In het algemeen ben ik sowieso bewust van wat ik plaats, niet alleen op facebook maar ook in mails e.d.
    Je kunt er enorm vaak van uit gaan dat hoe persoonlijk het ook is, zelfs in mails, andere kunnen het te zien krijgen, dus waar je ook over praat en over wie…typ het met de gedachte dat diegene het te zien krijgt, altijd.
    Het feit dat ik daar bewust van ben is me al vele malen goed komen te staan en dat raad ik anderen ook zeker aan.

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.