KEEN

'Nederland telt 18,4 miljoen inwoners in 2060 na sterkere bevolkingsgroei'

• Nederland telt in 2060 naar verwachting 18,4 miljoen inwoners. In een nieuwe bevolkingsprognose voorspelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een toename van migranten en ouderen die sterker is dan eerder werd aangenomen.
    Met de nieuwe prognose stelt het CBS de eigen voorspelling van 2014 bij, toen nog werd uitgegaan van 18,1 miljoen mensen in 2060.

De komende tientallen jaren wordt de bevolkingsgroei alleen nog door mensen met een migratieachtergrond veroorzaakt. De komende decennia daalt het aantal inwoners met een Nederlandse achtergrond. Ook de stijgende gemiddelde levensduur zorgt voor een hogere schatting.

De komende jaren zal de bevolkingsgroei ook toenemen vanwege natuurlijke aanwas door geboortes, maar dat is van korte duur. Vanaf de jaren na 2030 zullen meer inwoners overlijden dan er kinderen geboren worden.

In 2017 heeft 23 procent van de bevolking wortels van buiten Nederland, in 2060 zal dat naar verwachting 34 procent zijn. Op dit moment leven er iets meer dan 17 miljoen mensen in Nederland; vijftig jaar geleden waren het er nog geen 13 miljoen.

Onzekerheid
    Het CBS plaatst de kanttekening dat de prognose een hoge mate van onzekerheid kent, onder andere omdat het aantal migranten van jaar tot jaar sterk kan fluctueren. Verdere bevolkingsgroei is waarschijnlijk tot in ieder geval 2040; daarna kan de bevolking zowel groeien als krimpen.

bron: https://www.nu.nl/binnenland/5055101/nederland-telt-184-miljoen-inwoners-in-2060-sterkere-bevolkingsgroei.html?redirect=1

• Admin

Ik kan me nog herinneren dat het liedje 15 miljoen mensen uitkwam. Zijn het er in die 15 jaar ofzo 2 miljoen bijgekomen ja?

wauw :p

• @keen 15 miljoen was toch echt in 1990

• Admin

@chaussettes was het niet uit 96 ofzo?

• @wicket Ik weet niet wanneer het nummer gemaakt is, maar in 1990 telde ons land 15 miljoen inwoners. Het is niet alsof dat ik 1991 ineens 16 waren, dus zou kunnen :P