Robot stofzuiger

• Global Moderator

Ik zie ze toch steeds vaker voorbij komen (dankje google ads) en ga toch twijfelen. Zou ik er een halen?

blaupunkt-bluebot-robotstofzuiger.jpg

Nu is ie in de aanbieding op ibood (http://www.ibood.com/electronics-nl/nl/product-specs/29993/79752/blaupunkt-bluebot-robotstofzuiger.html) met dweil functie, en hoe fucking nice zou dat zijn? Sinds we onze nieuwe vloer hebben zie je gelijk alles wat erop ligt, dus moet ook regelmatig gestofzuigd worden.

Nu vraag ik me af of er ook andere KEEN-ers zijn die ooit zo’n ding hebben gehad? Of hebben jullie er wel eens over nagedacht?

• Global Moderator

Ik heb er ook al een aantal keer naar zitten kijken. En ook ik vraag me af of het nou echt fijn is en goed werkt. Ik ken helaas niemand die er 1 heeft

• Global Moderator

0_1507806757300_896f0d97-a415-4042-850e-c2911430096f-image.png

Met twee harige katten in huis had ik de hoop dat de Blaupunkt Bluebot een toevoeging aan het huishouden zou zijn, waarbij ik verwachtte grotendeels alleen wat kattenspeelgoed van de grond te moeten opruimen en het stofbakje legen. Helaas is dat niet zo gebleken: de Bluebot is, om het zacht te zeggen, te dom om onbeheerd je huis te navigeren.

Voordelen
    Allereerst, de goede aspecten van de Bluebot. De hoeveelheid herrie die de Bluebot produceert valt mee. Ook ben ik erg tevreden met de zuigkracht; hij slaagt erin om pluisjes van tapijt op te pakken, vooral met de accessoire voor tapijt.

Al gauw merkte ik dat de afstandsbediening geen overbodige luxe was; wanneer de robot vast komt te zitten is het vaak redelijk eenvoudig om middels de D-pad de robot weer op gang te helpen zonder van de bank te hoeven komen.

Ook de meegeleverde accessoires zijn prettig: de twee extra borstels en extra filter zijn natuurlijk welkom, maar vooral de mogelijkheid om te kiezen voor stofzuigen met of zonder roller geeft je een keuze tussen een snelle of grondige beurt. Voor dit laatste moet je net als een gebruikelijke stofzuiger haar eventueel van de roller verwijderen.

Nadelen
    Helaas heb ik een hoop negatieve punten over de Bluebot. Allereerst het feit dat deze robot zichzelf vaak vast weet te rijden. Ik vind het verrassend dat hij regelmatig op hetzelfde obstakel af rijdt om zich voor de zoveelste keer klem te rijden. Het ging vaak fout bij het onder een vlakke hoek oprijden van het tapijt, tussen de poten van de eetkamer tafel te navigeren, maar vooral niet tussen de voetjes van de bureaustoel terecht te komen.

Ook rijdt hij met een flinke vaart tegen obstakels aan. Deuren dichtslaan, waterbakjes van de huisdieren omkiepen en de continue klappen die hij aan muren en meubilair uitdeelt werkt op den duur op je zenuwen.

Ondanks het goede zuigvermogen, slaagt hij ongeacht de ondergrond er helaas niet in om goed in de hoekjes van de kamer te komen. Vaak krijgen kruimels een tik van de borstel en ik ontdekte dat het een en ander juist daar ophoopt.

De dweilfunctie werkt vrees ik simpelweg onvoldoende. Er loopt in het algemeen weinig water door de doek heen, en ondanks het gewicht van de Bluebot komt er te weinig druk op. Het gevolg is dat simpele vlekjes niet in de doek geabsorbeerd worden, ook al rijdt de robot er een tiental keer overheen in de modus spot-schoonmaak. Bovendien maakt de robot geen onderscheid tussen de verschillende vloertypes, en rijdt zonder aarzelen met de dweil het tapijt of vloerkleed op.

Een magneetstrip wordt meegeleverd om gebieden mee af te kaderen; deze werkt aardig op een lichte ondergrond, maar ik heb geconstateerd dat hij op donker tapijt deze een enkele keer overschrijdt.

Tot slot is het zelfstandig terugkeren naar de thuisbasis problematisch. Vaker dan niet weet hij deze simpelweg niet te vinden, en de enkele keer dat het lukt, worstelt hij er zo mee dat het lichte, plastic basisstation over de grond meeschuift. Wanneer het dan eindelijk lukt om te koppelen, is het geheel een aantal centimeter verplaatst.

Conclusie
    Uiteindelijk is het frustrerend om de Bluebot aan de slag te zien: hij legt steeds dezelfde route af, botst iedere keer weer tegen dezelfde obstakels en werkt zichzelf uiteindelijk ergens op vast en gilt om hulp. Op den duur haal ik alles van de grond en verplaats ik meubilair wanneer ik ga stofzuigen en toch blijf ik voortdurend naar de afstandsbediening grijpen. Al met al stelt deze robotstofzuiger en -dweil vooral op softwaregebied teleur. Voor dezelfde prijs vind je slimmere robots, zoals iRobot Roomba 650.

Mocht je het niet erg vinden om af en toe op te staan om hem op weg te helpen, is het niet zo erg, maar één ding is zeker: op de planningmodus vertrouwen en de Bluebot laten stofzuigen terwijl je niet thuis bent zit er niet in. Vanwege de teleurstellende resultaten voor het navigeren, dweilen en thuisbasis zoeken raad ik deze robot niet aan.

https://tweakers.net/productreview/166413/blaupunkt-bluebot.html

• Je moet een stofzuigrobot zien als een hulpje. 60% van het vuil zuigt de robot op maar je zult de 40% zelf moeten doen. De dweilfunctie is mooi meegenomen maar echte vlekken dweilt deze robot natuurlijk niet weg.

Wij hebben een goedkoper model gehad. Deed het aardig en het is een leuk hebbedingetje, je hebt iets wat ‘leeft’ in de kamer. Na een jaar begonnen de borstels te slijten en was het vervangen van deze borstels bijna net zo duur als de prijs waar ik hem voor gekocht had. Was leuk om te hebben maar daar is alles mee gezegd. Ik schaf er voorlopig geen meer aan. De techniek op dit gebied zal eerst drastisch omhoog moeten gaan. Iets wat ik de komende 5 jaar nog niet zie gebeuren.

Dus heb je het geld over en wil je een beetje hulp in het huishouden. Dan kun je hem aanschaffen.
    Zit je op de centen en zoek je iets wat je huis helemaal schoon maakt. Dan kun je beter een poetsvrouw voor een paar tientjes per week laten komen. Kaartjes hangen vaak bij supermarkten in een kaartmolen en het zijn vaak huisvrouwen die zwart iets bij willen verdienen. Mijn huis is wekelijks voor 25 euro schoon. Maandag anderhalf uur en vrijdag anderhalf uur en voor feestdagen (kerst, oud en nieuw, pasen) nodig ik haar uit om te blijven eten.

• Een vriendin van mij heeft er begin dit jaar eentje aangeschaft. Maar ze was er niet over te spreken. De punten die Boca zegt kloppen. Je moet alsnog met de stofzuiger door je huis gaan om de dag. De robot vervangt een poetsvrouw niet.

De robot die mijn vriendin had was niet zo heel duur. 200 euro volgens mij. Maar die had ook geen dweilfunctie en andere toeters en bellen.

• Global Moderator

@vink Mijn vraag was meer het apparaat opzichzelf, niet dit specifieke merk ;)

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.