Koopjesjagers bestelden 60.000 bedden na 'systeemfout' bij Leen Bakker



  • EKLrsBg.png

    Leen Bakker dreigt door een ‘systeemfout op de website’ voor 10 miljoen euro het schip in te gaan. Het woonwarenhuis heeft naar eigen zeggen 60.000 hoogslapers van het merk Hoppekids verkocht tegen de ultralage prijs van 24,95 euro. De bedjes horen 319 euro te kosten.

    Dit bleek vanochtend tijdens het kort geding dat juridisch adviesbureau Aliter Melius namens 1.000 gedupeerde kopers had aangespannen. Zij eisen dat Leen Bakker de bedden tegen de stuntprijs levert. De prijsvechter weigert dat. De voltallige directie was in de rechtszaal aanwezig om haar standpunt kracht bij te zetten.

    Volgens advocate Machteld Hiemstra maakte Leen Bakker de fout door in het weekeinde van 29 en 30 juli sommige bedden van het merk Hoppekids aan te bieden voor de prijs van alleen het matras. Toen het bedrijf de ‘systeemfout’ zaterdagmiddag ontdekte en bekendmaakte, waren er al zo’n 1.000 bedjes verkocht, aldus de raadsvrouw.

    Koopwoede
    Opmerkelijk is dat onmiddellijk na die bekendmaking de koopwoede pas echt losbarstte, aldus Hiemstra. Tot zondagmiddag 12.00 uur, toen ict’ers erin slaagden de foute advertentie van internet te verwijderen, werden in totaal 60.000 bedjes besteld. Volgens advocaat Chizki Loonstein van Aliter Melius was er helemaal geen sprake van een prijsfout, maar van een bewuste verkooptruc. ,Het was een pr-stunt om zo veel mogelijk consumenten naar de site van Leen Bakker te lokken en andere producten te laten kopen."

    De advocaat vermoedt dat het bedrijf door het enorme aantal bestellingen achteraf spijt kreeg van de actie. “Maar daar mag de consument geen slachtoffer van zijn. Het was een geldig aanbod. Klanten mogen erop vertrouwen dat de koopovereenkomst wordt nagekomen.”

    Verantwoordelijkheid
    De juristen van Leen Bakker verwezen naar een soortgelijke rechtszaak rond postorderbedrijf Otto, dat in 2006 na een foute prijsvermelding gelijk kreeg van de rechter. Zij stelden dat consumenten ook een eigen onderzoeksplicht hebben. Hiemstra: ,Zo’n prijs is gewoon te mooi om waar te zijn. Dat snapt iedereen. Elders kosten die bedden 300 tot 600 euro. Klanten hadden moeten gaan twijfelen. Op internet hadden ze meteen kunnen zien dat het niet klopte."

    Volgens Loonstein zouden consumenten dat dan bij zo’n beetje elk product van de prijsstunter moeten doen.

    door Hessel de Ree
    AD.nl

  • Global Moderator

    Allemaal van die Femke404 figuren die een probleem hiervan maken.


  • Global Moderator

    Als het een opzettelijke stunt is van Leenbakker, chapeau. Ze hebben onderhand al genoeg publiciteit gehad zo


 

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.