Steeds meer kritiek op RTL: 'ik erger me dood aan de arrogantie'

• 0_1505994821200_3da55adc-f13a-4219-abe7-30f782d77b87-image.png

Hoewel RTL voorheen door velen werd gezien als een fijne zender met onderhoudend entertainment, zwelt de kritiek de laatste tijd aan. Kijkcijfers dalen, en ook op programma’s is commentaar.

AD-recensent Angela de Jong noemt de mensen achter de zenders ‘een egocentrisch clubje dat ervan overtuigd is dat de hele wereld om RTL draait’.

KIJKER RENT WEG
    En dat terwijl het altijd ‘gewoon een leuke zender was’, schrijft ze in haar nieuwste recensie in AD. RTL kon volgens haar geen kwaad doen bij de kijker, en zelfs met de zoveelste herhaling scoren. ‘Nu holt diezelfde kijker in rap tempo weg’.

KIJKCIJFERS
    Dat wordt ondersteund door de kijkcijfers. Die lopen terug. Een goed voorbeeld is RTL Late Night, dat voorheen concurreerde met het programma Pauw, maar nu vaak minder dan een half miljoen kijkers trekt. Ter vergelijking: Pauw trok gisteren 774.000 kijkers, tegenover 456.000 kijkers voor RTL Late Night.

SCHAAMTELOZE KOPIE
    AD-recensent Angela kijkt er met enig leedvermaak naar, geeft ze toe. RTL is er volgens haar van overtuigd dat ‘de hele wereld om RTL draait’. ‘Alle creativiteit is op. Met veel bombarie gepresenteerde nieuwe programma’s zijn een schaamteloze kopie van een oud format.’

KOPIE
    Dat commentaar komt vaker voorbij. Vooral bij het nieuwe programma Kroongetuige, zien kijkers veel gelijkenissen met het NPO-programma Wie is de Mol?. The Big Music Quiz wordt vergeleken met zowel De Top 2000 Quiz (NTR) als Ik Hou van Holland (RTL).

NETFLIX
    Het zijn natuurlijk ook geen makkelijke tijden voor televisiezenders in het algemeen. Jongeren kijken steeds minder televisie, en de concurrentie van Netflix (zónder reclames) is enorm. RTL-topman Sven Sauvé zei eind vorige maand nog, bij de bekendmaking van een lagere winst voor RTL: “De dalende tv-advertentiemarkt en het snel veranderende kijkgedrag heeft z’n weerslag op ons winstniveau.” Dat had vooral te maken met reclames: in de eerste helft van het jaar daalde de markt voor televisiespotjes met 6,2 procent.

door Boris Lemereis LINDANIEUWS

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.