KEEN

Hoe zeg je op een vriendelijke manier dat je iemand niet leuk vind?

• Ik heb een probleempje. Een jongen vind mij leuk maar ik vind hem niet leuk. We zijn vrienden en als vriend vind ik hem leuk maar niet als vriendje.

Vorige week hebben we met elkaar geappt en hij zei dat hij de hele tijd aan mij moest denken. Ik zei tegen hem dat ik ook veel aan hem dacht maar ik dacht dat hij dat op vriendschappelijke manier bedoelde. Maar hij ging de dag daarna allemaal hartjes sturen en zeggen dat ik veel voor hem beteken.

Die avond stuurde hij foto van kampvuur waar hij samen zat met zijn ouders en toen appte hij dat hij wilde dat ik er ook bij was. Toen appte ik terug dat dat mij ook leuk lijkt. Toen vroeg hij of ik voor de hersftvakantie al plannen heb gemaakt. Ik zei dat ik nog geen plannen had. Toen vroeg hij of ik het leuk vond om ergens naar toe te gaan. Toen zei ik dat ik dat wel leuk vond, en daarna zei ik dat 2 vriendinnen en een andere vriend ook mee konden gaan zodat we een gezellig clubje hebben. Maar hij wilde ergens samen met mij alleen heen gaan. Toen vroeg ik waarom hij dat wilde en waarom de andere niet mee mogen. Toen zei hij dat hij van mij houd en dat hij mij om verkering wil vragen als hij terug komt van zijn vakantie.

Ik weet niet hoe ik daarop moet reageren. Ik vind hem leuk maar als een gewone vriend. Niet als een relatie vriend of vriendje. Hoe kan k tegen hem zeggen dat ik het zo zie zonder dat hij boos op mij is?

• Als ie boos op je wordt mag ie opbokken wat mij betreft. Misschien teleur gesteld in het begin, en je hebt kans dat hij geen vrienden meer wilt zijn hierna. Maar dat is zijn probleem. Ik denk dat een simpele ‘‘Nee dankje, ik ben eigenlijk niet geïnteresseerd’’ voldoende moet zijn. Waarom moeten wij als vrouwen altijd zo bang zijn voor de reactie van anderen. Mag een keer afgelopen zijn :P