Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?

• De eenzaamheid neemt steeds meer toe in onze samenleving. Kunnen we bijvoorbeeld stellen dat de technologische vooruitgang hier mede oorzaak van is? Wat is jullie mening hierover?

• Ik denk meer de invloed die het heeft gehad op de economie dan de daadwerkelijke technologische vooruitgang zelf. Social media heeft communicatie zo veel makkelijker en diverser gemaakt. Vroeger deelde je niet dagelijks tientallen foto’s met mensen over de hele wereld, en zeker niet met honderden tegelijk.

Ook heb je zo veel indirect contact met mensen die je in het echt niet of niet echt zou spreken.
    Als ik kijk naar de verschillen van vroeger en nu zou ik meer zeggen dat onze eenzaamheid vooral word veroorzaakt door stress. Onderzoeken hebben uitgewezen dat er nu 5 keer zoveel middelbare scholieren zijn met paniekstoornissen dan in de jaren 50. Eetstoornissen bij kinderen onder de 10 zijn ook ernstig toegenomen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Iedereen moet harder werken, sneller werken, meer werken. Vroeger was het normaal dat er 1 ouder, meestal de vader werkte, en de moeder thuis bleef. Vroeger hebben gezinnen vaak die kans niet eens meer. We hebben meer werk en minder tijd om elkaar te ondersteunen.

• @Mediocre zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

De eenzaamheid neemt steeds meer toe in onze samenleving.

Ik denk dat de eenzaamheid nu beter in kaart kan worden gebracht mede dankzij de technologie van vandaag. Ik denk niet dat er een stijging is geweest maar dat de cijfers nu beter in kaart worden gebracht.

• Denne zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

Ik denk meer de invloed die het heeft gehad op de economie dan de daadwerkelijke technologische vooruitgang zelf. Social media heeft communicatie zo veel makkelijker en diverser gemaakt. Vroeger deelde je niet dagelijks tientallen foto’s met mensen over de hele wereld, en zeker niet met honderden tegelijk.

Ook heb je zo veel indirect contact met mensen die je in het echt niet of niet echt zou spreken.
    Als ik kijk naar de verschillen van vroeger en nu zou ik meer zeggen dat onze eenzaamheid vooral word veroorzaakt door stress. Onderzoeken hebben uitgewezen dat er nu 5 keer zoveel middelbare scholieren zijn met paniekstoornissen dan in de jaren 50. Eetstoornissen bij kinderen onder de 10 zijn ook ernstig toegenomen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Iedereen moet harder werken, sneller werken, meer werken. Vroeger was het normaal dat er 1 ouder, meestal de vader werkte, en de moeder thuis bleef. Vroeger hebben gezinnen vaak die kans niet eens meer. We hebben meer werk en minder tijd om elkaar te ondersteunen.

Ik sluit zeer zeker aan bij jouw woorden, stress en werkdruk maken het leven er niet leuker op, angsten ontstaan inderdaad met alle gevolgen van dien. Toch denk ik dat de vooruitgang in technologie wel mede oorzaak is van eenzaamheid. We vinden elkaar niet meer echt in persoonlijk contact, hoe kun je dan nog hechten aan mensen? Stap in een willekeurige trein en iedereen heeft een smartphone, er komen nagenoeg geen gesprekken meer op gang. Alles via platte tekst, zelfs bellen lijkt te verdwijnen. En dan heb ik het nog niet eens over het verslavende element van social media. Het zorgt voor verwijdering, alsof we bijna alleen nog maar virtueel contact kunnen zoeken. We lijken massa’s vrienden te hebben, maar in de praktijk is er vaak veel eenzaamheid te bespeuren.

• Eenzaamheid is er bij afwezigheid van werkelijk menselijk contact. Als je werkt of naar school gaat , is er weinig reden om je ‘eenzaam’ te voelen , toch ? Al deze technologie , moet je nemen voor wat het is: een hulpmiddel.

• Global Moderator

Zijn mensen meer eenzaam dan vroeger? Is dat echt zo? Want nu kan je gelijk contact hebben met iemand aan de andere kant van de wereld, geen probleem.

• Global Moderator

Audrey zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

Denne zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

Ik denk meer de invloed die het heeft gehad op de economie dan de daadwerkelijke technologische vooruitgang zelf. Social media heeft communicatie zo veel makkelijker en diverser gemaakt. Vroeger deelde je niet dagelijks tientallen foto’s met mensen over de hele wereld, en zeker niet met honderden tegelijk.

Ik sluit zeer zeker aan bij jouw woorden, stress en werkdruk maken het leven er niet leuker op, angsten ontstaan inderdaad met alle gevolgen van dien. Toch denk ik dat de vooruitgang in technologie wel mede oorzaak is van eenzaamheid. We vinden elkaar niet meer echt in persoonlijk contact, hoe kun je dan nog hechten aan mensen? Stap in een willekeurige trein en iedereen heeft een smartphone, er komen nagenoeg geen gesprekken meer op gang. Alles via platte tekst, zelfs bellen lijkt te verdwijnen. En dan heb ik het nog niet eens over het verslavende element van social media. Het zorgt voor verwijdering, alsof we bijna alleen nog maar virtueel contact kunnen zoeken. We lijken massa’s vrienden te hebben, maar in de praktijk is er vaak veel eenzaamheid te bespeuren.

Stap 30 jaar geleden in een willekeurige trein en iedereen zat een krant te lezen. De vrouw naast me zit een boek te lezen. Ik ben nu aan het typen maar was ook aan het lezen. Ik zie niet echt een verschil?

• Global Moderator

@heey321 zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

Zijn mensen meer eenzaam dan vroeger? Is dat echt zo? Want nu kan je gelijk contact hebben met iemand aan de andere kant van de wereld, geen probleem.

Misschien voelen mensen zich sneller eenzaam omdat ze ook sneller contact hebben en dat dat ook makkelijker afgekapt wordt.

• Global Moderator

@bloemie zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

Misschien voelen mensen zich sneller eenzaam omdat ze ook sneller contact hebben en dat dat ook makkelijker afgekapt wordt.

Ja we kennen wel veel meer mensen, maar de relaties zullen ook minder snel zo hecht zijn lijkt mij.

• @Ringdingding zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

Eenzaamheid is er bij afwezigheid van werkelijk menselijk contact. Als je werkt of naar school gaat , is er weinig reden om je ‘eenzaam’ te voelen , toch ? Al deze technologie , moet je nemen voor wat het is: een hulpmiddel.

Ik ben het niet helemaal met jou eens, eenzaamheid kan ook aanwezig zijn als je wel in contact bent met mensen, laten we zeggen, je werkt of gaat naar school, dan nog kan er een leegte zijn genaamd eenzaamheid. Het heeft vooral met hechting en verbinding te maken. Ik zie in mijn werk als vrijwilliger veel eenzaamheid en deze mensen werken en/of gaan gewoon naar school.

• Denne zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

Ja, idd. we zijn nogal individualistisch geworden, er is zeker wel wat veranderd, sinds het internet ook, vroeger was er directer en meer contact tussen mensen, want er was niets anders, geen telefoon in je hand , geen computer in je huis. Gelukkig ben ik opgegroeid in de 80’s

• @Ringdingding zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

Eenzaamheid is er bij afwezigheid van werkelijk menselijk contact. Als je werkt of naar school gaat , is er weinig reden om je ‘eenzaam’ te voelen , toch ? Al deze technologie , moet je nemen voor wat het is: een hulpmiddel.

En op school communiceert ook iedereen met een smartphone, soms zitten ze letterlijk naast elkaar, onderschat het niet.

• Global Moderator

Osd zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

@Ringdingding zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

En op school communiceert ook iedereen met een smartphone, soms zitten ze letterlijk naast elkaar, onderschat het niet.

Ja, soms voor de lol, maar ze doen het heus niet heel de tijd.

• Mensen vinden in hun vrije tijd thuis veel meer afleiding door div media. En daar waar vroeger mensen nog massaal naar verenigingen gingen, zie je nu een enorme terugloop zelfs bij carnavalsverenigingen in het zuiden. Maar ook bv de ontkerkelijking speelt een rol. Daarbij is werk nu nog meer dan vroeger, meer in het westen voorhanden waardoor nageslacht minder om de hoek woont. Er zijn diverse redenen en niet èèn.

• de technologische vooruitgang helpt ook TEGEN eenzaamheid… Zo helpt facebook bijvoorbeeld…

• Global Moderator

Imke zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

Ik denk dat Facebook juist ook mensen eenzaam maakt

• Admin

Imke zegt in Eenzaamheid te danken aan technische vooruitgang?:

Ik denk dat Facebook juist ook mensen eenzaam maakt

Jep het heeft van beide kanten effect. Ipv een kaartje leggen gaan mensen “sociaal Facebooken” heujj

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.