Stelling: Gedomesticeerde huisdieren zoals katten horen niet buiten in de natuur.

• Global Moderator

Wat vinden jullie van deze stelling?

• Global Moderator

Zo worden wel veel vogels en andere diersoorten gedood, zeker omdat er veel katten zijn. Ook hebben veel mensen overlast van katten. In ieder geval mag er belasting op staan, maar om zo’n beest nooit buiten te laten is ook weer sneu. Gewoon mee wandelen net als een hond.

• Global Moderator

@heey321 zegt in Stelling: Gedomesticeerde huisdieren zoals katten horen niet buiten in de natuur.:

Gewoon mee wandelen net als een hond.

Dit dus.

Huiskatten horen net als een hond binnen, of aan de lijn.

Imo veroorzaken “loslopende” katten meer overlast dan loslopende honden.

• Global Moderator

Ik vind dan weer het omgekeerde, loslopende honden veroorzaken meer overlast dan loslopende katten. Maar ben dan ook een crazy cat lady.

Katten mogen wat mij betreft dus gewoon los rondlopen buiten. Maakt de buurt net wat gezelliger. Ook kunnen katten zelfstandig buiten rondlopen, zij zijn lichamelijk gezien niemand tot last. Honden komen blij op je af en blijven blij zijn tot je er gek van wordt, ook kunnen ze veel lawaai maken als er een andere hond op ze af komt.

Echter, ik begrijp maar al te goed dat mensen overlast hebben van katten die in de tuin aan het schijten zijn. Of nog erger, sproeien. Daar valt niet veel aan te doen helaas, behalve je tuin goed afschermen. Of communiceren met je buren als die katten hebben. Zo hebben de buren van rechts van ons geen last meer van onze katten omdat we samen overeen zijn gekomen om alle mogelijke kiertjes dicht te maken met een ijzeren hekje.

Ook snap ik wel dat bepaalde diersoorten veel gedood worden, maar dit ligt niet (ik herhaal: niet) aan de beestjes die gesteriliseerd zijn en een baasje hebben). Ja, katten jagen, ook als ze een baasje hebben, maar er zijn zoveel zwerfkatten in Nederland, laten we daar maar eerst eens naar kijken. Deze katten veroorzaken de meeste overlast wat dit betreft.

En ja, dat komt op z’n beurt dan weer door mensen die zo dom zijn om hun katten achter te laten in een bos omdat ze de verantwoordelijkheid niet voor ze willen nemen. Kan daar echt boos om worden, om wat voor dier het ook gaat. Ik pleit dan ook voor een goed sterilisatiebeleid wat dat betreft, heb het idee dat dat een beetje vergeten wordt. Het probleem wordt nu direct niet opgelost, maar op de lange termijn wel.

• Niet mee eens. ik vind juist dat katten de vrijheid mogen krijgen om buiten te doen wat ze willen. Als ik mijn kat binnen zou houden weet ik dat hij dat niet fijn vindt. Het enigste wat hij kan doen is beetje op de bank gaan liggen of ergens op bed. Ik zie hem ook niet spelen met speeltjes. Buiten kan hij rennen en gaan doen wat hij wilt. Zeker als het warm is wil de kat ook niet binnen blijven dan zit de kat bij ons de hele dag zowat buiten totdat hij weer honger heeft. Het enigste grote probleem wat ik dan zie is het verkeer.

• Global Moderator

@bloemie Honden moeten ook gewoon aangelijnd zijn

• Katten zijn buitendieren en horen in de buitenlucht. Honden zijn kuddedieren en horen gehoorzaamheid te tonen naar hun leider (baasje) en dienst bevelen op te volgen. Als ze dat kunnen dan zouden ze zonder lijn mogen lopen. Maar helaas hebben te veel baasjes geen verstand van honden en zien een hond als hun maatje. Dat zijn vaak de honden die verpest worden en gedrag laten zien wat honden niet behoren te hebben.

• Global Moderator

@heey321 zegt in Stelling: Gedomesticeerde huisdieren zoals katten horen niet buiten in de natuur.:

@bloemie Honden moeten ook gewoon aangelijnd zijn

Klopt, vanwege de redenen die hier genoemd worden. Ze kunnen namelijk niet anders.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.