Zelfverdediging: wat is geoorloofd?

• Global Moderator

Zelfverdediging: wat is geoorloofd?

Scenario 1
    Stel iemand breekt in, is ongewapend, en de bewoner slaat hem met een zwaar object tegen zijn hoofd waarna hij overlijdt.

Scenario 2
    Een kind van ongeveer 15 jaar valt een volwassen vrouw van 30 jaar aan met een steekwapen. De vrouw is echter ervaren in zelfverdediging, ontwapent het kind en slaat hem vervolgens tegen de grond waarna hij zwaar gewond raakt.

Scenario 3
    Een dronken man valt iemand lastig op straat, maar pleegt geen ernstig fysiek geweld. Het slachtoffer trekt een mes en steekt de man fataal neer.

Scenario 4
    Twee kinderen vechten. De vader van een van de kinderen slaat het andere kind zo hard dat hij in het ziekenhuis beland.

Welke situaties vind jij geoorloofd, en welke niet? En waarom?

• Global Moderator

Eerste twee zijn geoorloofd. De andere twee niet. In geval van Scenario 3 is er geen sprake van zelf verdediging omdat hij geen fysiek geweld gebruikt. Dus onnodig handelen.

Scenario 4 kan beter opgelost worden door de kinderen uit elkaar te halen, niet slaan.

• Ik vind alleen scenario 2 geoorloofd, bij 4 twijfel ik. Als je kind door een ander kind echt in elkaar getrapt wordt en gewond raakt enzo snap ik dat je die ander een mep wilt geven maar als ze een “eerlijk” gevecht hadden niet. 1 en3 vallen onder moord en niet onder zelf-verdediging

• Admin

1 bewaking van eigendommen. Je schakelt iemand uit die ongeoorloofd voet zet op je terrein en mogelijk gewapend is. Ik vind het geoorloofd.

2 zonder meer geoorloofd en verdedigd haarzelf.

3 dronken mensen kunnen makkelijk over de grenzen van het slachtoffer gaan. Met een mes neersteken gaat in dit scenario wel erg ver. Een klap richting de vloer en dan anoniem hulpdiensten inlichten lijkt mij een betere oplossing.

4 Je hoort andermans kinderen niet te slaan. Als vader in deze situatie zo reageert zal het thuis ook wel hardhandig op situaties reageren. Scheiden van zijn kind en tot het kind 18 is niet meer met hem in contact laten komen.

• Global Moderator

@KEEN zegt in Zelfverdediging: wat is geoorloofd?:

4 Je hoort andermans kinderen niet te slaan.

Maar je eigen joh, sla erop los :P

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.