Niet alle baasjes grijpen in: 'Mijn hoog-risicohond krijgt weer de schuld'

• tbNJenC.jpg

Stel, je doet er voor je gevoel alles aan om een confrontatie tussen jouw hond en een andere hond te voorkomen, maar iemand anders gaat daar een stuk lakser mee om. Baasjes van ‘hoog-risicohonden’ blijven vaak zitten met een gevoel van onrechtvaardigheid.

Marloes Kleine uit Oldenzaal krijgt wekelijks te maken met mensen die de hond niet willen aanlijnen, al vraagt ze daar nadrukkelijk om. Niet alleen vanwege de veiligheid van haar hond, maar juist ook voor die van een ander.

Momns5r.jpg

‘Eddie is echt een hele lieve hond’

‘Ik wil geen risico nemen’
    “Ik heb een stafford. Dat zijn niet de makkelijkste honden, dus die van mij is altijd aangelijnd”, vertelt Marloes. “Ik wil gewoon geen enkel risico nemen.” Volgens Marloes is Eddie een hele lieve hond, maar kan hij er niet goed tegen als andere honden hem uitdagen.

Toch gebeurt dit regelmatig. “Onaangelijnde honden rennen naar hem toe en beginnen te blaffen, happen, noem maar op.” De reactie van baasjes verbaast haar keer op keer. “Vooral eigenaren van kleine honden vinden het alleen maar leuk en grappig als dat gebeurt. Ze staan erbij en doen niks.”

Lakse hondeneigenaren
    Volgens hondencoach Arvid van Putten zijn veel hondeneigenaren te laks. “Ze onderschatten de situatie, schamen zich, durven niet in te grijpen of weten niet hoe”, vertelt hij. Zoals ook bij Marloes gebeurde. “Toen ik een baasje laatst vroeg of hij zijn honden wilde aanlijnen zei hij tegen mij dat ze niks doen. ‘Maar die van mij misschien wel’, zei ik terug.”

De man negeerde haar verzoek en binnen korte tijd ontstond een gevecht. Hoewel dat met een sisser afliep, houdt Marloes er wel een gevoel van onrechtvaardigheid aan over.

Verantwoordelijkheid nemen
    "Als er iets ernstigs tussen mijn hond en die van een ander gebeurt, dan heb ik het gedaan, want ik heb nou eenmaal een hoog-risicohond. Hoewel ik wél de verantwoordelijkheid heb genomen om hem aan te lijnen."

Volgens Van Putten is de (hoog-risico) hond niet per se het probleem. “Er moet juist meer gekeken worden naar de baas als het misgaat”, vertelt hij. Hondeneigenaren zouden meer verantwoordelijkheid moeten nemen. “Zolang je je hond goed onder controle hebt, kun je hem prima los laten lopen. Anders moet je dat gewoon niet doen.”

Nieuwe wet
    Met een nieuwe wet wil minister Stef Blok van Veiligheid en Justitie er binnenkort voor zorgen dat het niet genoeg terughouden van een dier dat aanvalt, strafbaar wordt. Niet ingrijpen wordt dan gezien als een misdrijf en kan dan leiden tot een houdverbod.

door: RTLnieuws

• Het zijn niet de grote enge honden die gevaarlijk zijn maar die kleine brutale kuttenlikkers

• Global Moderator

Vaak zijn inderdaad die kleine keffertjes niet aangelijnd, en kan ik me goed voorstellen dat je je dan als honden eigenaar bang voelt dat als er iets gebeurd die mensen moeilijk gaan doen. Moet je gewoon je hond aanlijnen kut. En al helemaal als ie niet luisterd.

• Admin

Ik heb zelf een zogenaamd klein keffertje, een Jack Russel. Maar deze is echt ten alle tijden gewoon aangelijnd. Niet omdat het een kut hond is, maar als we gaan wandelen is zijn enthousiasme gewoon erg groot, waardoor hij lastig luistert. Hij zal echt niet snel iemand of een andere hond aanvliegen, daar heb ik het volste vertrouwen in. Maar je weet ook nooit wat andere honden doen, dus om die kleine drukte maker veilig te houden lekker aan de lijn!

• Global Moderator

@Wicket zegt in Niet alle baasjes grijpen in: 'Mijn hoog-risicohond krijgt weer de schuld':

Ik heb zelf een zogenaamd klein keffertje, een Jack Russel. Maar deze is echt ten alle tijden gewoon aangelijnd. Niet omdat het een kut hond is, maar als we gaan wandelen is zijn enthousiasme gewoon erg groot, waardoor hij lastig luistert. Hij zal echt niet snel iemand of een andere hond aanvliegen, daar heb ik het volste vertrouwen in. Maar je weet ook nooit wat andere honden doen, dus om die kleine drukte maker veilig te houden lekker aan de lijn!

Dit doe ik precies ook. Ik heb een Shih tzu, klein ras maar gedraagt zich prima, maar wel gewoon aangelijnd.

• Admin

@heey321 ik vind gewoon dat elk huisdier, als het zich buitenshuis bevind, aangelijnd moet zijn. Geen onderscheid maken, lekker simpel, duidelijk en eerlijk voor iedereen. :)

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.