Racisme In de nieuwste strip van Suske en Wiske

• RACISME In de nieuwste strip van Suske en Wiske, Mami Wata, zijn er voor het eerst expliciet blote borsten te zien (eerder waren er ook al blote borsten te zien in De mompelende mummie, red.). “We gaan die taboes niet meer uit de weg”, klonk het gisteren bij Standaard Uitgeverij. Maar ondertussen rijst er meer en meer kritiek op de afbeelding van een zwarte man in de strip, met het stereotiepe beeld van de dikke lippen.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3191642/2017/06/25/Na-de-borsten-nu-ophef-om-dikke-lippen-bij-Afrikaanse-man-in-nieuwe-Suske-en-Wiske-strip.dhtml

Wat vinden jullie hiervan? Pure aanstelling of terechte kritiek? En waarom?

extyFAI.jpg

En denken jullie, dat als het een blanke man was met zeer kleine en milde lippen, dat er dan dezelfde ophef zou zijn geweest?

• Aanstellerij.

Het zijn gewoon fysieke kenmerken. Niets mis mee om die uit te drukken of, in een strip, een karikatuur van te maken.

Negers hebben gewoon over het algemeen grotere lippen. Mensen die zich verzetten tegen de biologie en feiten in naam van politieke correctheid zorgen alleen voor oponthoud.

• Wacht… Dit is gewoon in Suske en Wiske? Ook die tieten?

• Gast zegt in Racisme In de nieuwste strip van Suske en Wiske:

Aanstellerij.

Het zijn gewoon fysieke kenmerken. Niets mis mee om die uit te drukken of, in een strip, een karikatuur van te maken.

Negers hebben gewoon over het algemeen grotere lippen. Mensen die zich verzetten tegen de biologie en feiten in naam van politieke correctheid zorgen alleen voor oponthoud.

Ga eens naar een biologie les… Of zoek eens wat gekleurde vrienden. Moest je dit in mijn gezicht zeggen (en dat mag je) zou ik je willen slaan (uiteindelijk zou ik het niet doen trwns mijn excuses). Want de hoe neerbuigend is deze uitspraak niet? Respect is 0 voor de mensen die worden geraakt.

• @Sander zegt in Racisme In de nieuwste strip van Suske en Wiske:

Wacht… Dit is gewoon in Suske en Wiske? Ook die tieten?

Ja, en daar maken ze geen problemen van.

• Ik ben normaal wel van mening dat zwarte lippen voller getekend mogen worden of benadrukt mogen worden, maar in dit specifiek voorbeeld zijn ze toch gewoon overdreven en onrealistisch?

• Gast zegt in Racisme In de nieuwste strip van Suske en Wiske:

@Sander zegt in Racisme In de nieuwste strip van Suske en Wiske:

Dat zou ik eerder als probleem zien in een stripverhaal gericht op kinderen dan de manier waarop ze een neger tekenen

• Hebben zwarte dan geen dikke lippen zoals blanken een dunne neus hebben?

• Men moet gewoon eens stoppen met al deze emotionele onzin en gemuggenzift voor niets. Het verspilt enkel tijd geld en energie die best in dingen gestoken worden die er wel toe doen. Het feit dat éën negerin daar zo belachelijk en butthurt over moet doen schaadt het hele collectieve bewustzijn.

• @Sander zegt in Racisme In de nieuwste strip van Suske en Wiske:

Gast zegt in Racisme In de nieuwste strip van Suske en Wiske:

@Sander zegt in Racisme In de nieuwste strip van Suske en Wiske:

Dat zou ik eerder als probleem zien in een stripverhaal gericht op kinderen dan de manier waarop ze een neger tekenen

Ja, meer aapachtig dan menselijk.
    Die lichtere verkleuring gaat toch niet verder dan de lippen bij zwarten/negers/afro’s/negroïden/hoejediemensentegenwoordigookmoetnoemenzonderroomblankemeisjesaantestoten? :p

• Moeten we ons om de kleinste dingetjes druk maken en kunnen we ons niet veel beter op de grotere problemen concentreren?

• Ik zie volgende opties:
    Tekenaar wil controverse uitlokken voor meer media-aandacht voor z’n strip (lijkt me waarschijnlijk)
    Tekenaar deed het onbewust (lijkt me weinig waarschijnlijk)
    Tekenaar deed het uit racisme en om de zwarte gemeenschap in hun harnas te jagen (lijkt me nog minder waarschijnlijk)

• Ik vind het geen probleem als je blanken met een dunne neus tekent (al is ie zo extreem dun) of we blanken veel haar op de borst geven bij oude mannen bijvoorbeeld, dan heffen we ons daar ook niet over op. En als het dan toch persé een fout was, dan denk ik dat tweede en lange maal niet dat eerste.

• Plus vind ik dit geen racisme. Geen enkel ras wordt onderscheiden van het ander namelijk in deze strip.

• Ja, ik gebruikte dan weer onbewust het woord “racisme”.
    is inderdaad een woord dat we best niet meer uitspreken voordat we er een sluitende definitie rond geformuleerd hebben.

• Er zijn genoeg zwarten die hun rationeel verstand gebruiken en zich niets aantrekken van dergelijke kleine onbelangerijke dingen. Die mannen zijn ook van mening dat het een verspilling van tijd, geld en energie is aan onnodige dingen en zijn het ook meer dan beu om steeds in het slachtofferrolletje geduwd te worden. Zij geven niet om “gevoelens” maar werken gewoon mee zoals het hoort. Zo ken ik er genoeg, en ik heb enorm veel respect voor die gasten.

• Ik vind het al heel wrang dat wij hier allemaal als witte mensen commentaar op zitten te geven. Als een zwart persoon hier aanstoot aan neemt dan heeft die letterlijk het recht om gehoord te worden. Er is helemaal geen plek voor discussie, het is aan de gerichte groep zelf de keuze hoe ze zich willen representeren. Als wij dat voor hen gaan invullen beroven we hen van die keuzevrijheid. En dat is misplaatste suprematie.

• Dylan, face it: de enige reden dat hier zo’n circus rond gemaakt worden is omdat ze een andere kleur heeft. Geen haan dat er naar zou kraaien als iemand met blond haar tot dom blondje zou herleid worden. Trouwens, vrijheid van meningsuiting mag dat nog? Dat heeft niets te maken met suprematie.

• Dylan zegt in Racisme In de nieuwste strip van Suske en Wiske:

Ik vind het al heel wrang dat wij hier allemaal als witte mensen commentaar op zitten te geven. Als een zwart persoon hier aanstoot aan neemt dan heeft die letterlijk het recht om gehoord te worden. Er is helemaal geen plek voor discussie, het is aan de gerichte groep zelf de keuze hoe ze zich willen representeren. Als wij dat voor hen gaan invullen beroven we hen van die keuzevrijheid. En dat is misplaatste suprematie.

Nee Dylan. Het is aan de tekenaar hoe hij het bedoelt. Als hij dat niet racistisch bedoeld heeft dan is dat niet racistisch.

Mocht je het daar niet mee eens zijn dan vind ik jouw “witte mensen” opmerking racistisch en dan is er helemaal niets wat jij er tegen kan doen.

• “Ik ben alleen verantwoordelijk voor wat ik bedoel, niet wat de ander ervan maakt”. Citaat waarvan ik de auteur helaas kwijt ben.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.