Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn'

• ‘Reanimeer mij niet’. Een duidelijke boodschap op een penning, die mensen om hun nek kunnen dragen. Deze penningen zijn gewilder dan ooit nu ze voor iedereen aan te vragen zijn. Ook Zoraya (22) heeft er een. Ze hoopt dat de nieuwe regeling het taboe op haar wens wegneemt.

In de winkel waar Zoraya werkt kijken mensen soms raar op als ze haar penning zien. Ze draagt hem zichtbaar, boven haar kleding, om duidelijk te maken wat haar wens is. Zoraya wil namelijk niet gereanimeerd worden wanneer zij bijvoorbeeld een ongeluk krijgt. “Zeker na wat er dit weekend gebeurd is”, vertelt ze aan Editie NL.

Dood is een cadeautje
    Ze verwijst naar een man die afgelopen weekend op Schiphol werd gereanimeerd door een agente, die zijn penning niet had gezien. De man was achteraf heel blij dat hij nog leefde, maar Zoraya wil zo’n situatie koste wat het kost voorkomen.

Ze heeft een autismestoornis en kampt al haar hele leven met psychische klachten. “Het is niet zo dat ik dood wil, maar mocht mij iets overkomen waarmee het in één keer klaar is, dan zou dat wel een soort cadeautje zijn”, vertelt ze.

Run op penningen
    Eerder konden alleen leden van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde een niet-reanimerenpenning aanvragen, maar sinds vorige week kan iedereen er een krijgen via de Patiëntenfederatie. En daar is veel vraag naar, zo blijkt. In de eerste week heeft de federatie al ruim 100 aanvragen gehad voor een penning.

In 2014 liepen er zo’n 20.000 mensen met zo’n penning. Dit jaar waren dat er al twee keer zo veel, 40.000 mensen. Als erkende hulpverleners de penning aantreffen zijn ze verplicht de niet-reanimeren wens op te volgen. EHBO’ers en burgerhulpverleners mogen zelf beslissen.

Te jong voor een penning?
    Zoraya is blij dat iedereen nu de keuze heeft een penning aan te vragen en hoopt dat dat het taboe een beetje wegneemt. “Ik krijg ook wel eens boze reacties”, vertelt Zoraya. “Mensen zeggen: jij weet helemaal niet wat je doet, wat dit betekent! Mensen denken dat omdat ik jong ben, ik er niet goed over nagedacht heb. Maar het is een heel bewuste keuze.”

Om de penning aan te vragen moet je minimaal 16 jaar oud en wilsbekwaam zijn. Dat is jong voor zo’n belangrijke beslissing, maar toch ziet de Patiëntenfederatie Nederland (NPCF) geen reden om vooraf in gesprek te gaan met jongeren die het dragen van een penning overwegen. “Dat doen we ook niet bij oude mensen. We geloven dat mensen zelf mondig genoeg zijn om hier een keuze over te maken en dat iedereen daar bewust over nagedacht heeft”, vertelt Dianda Veldman van de federatie.

Overleg met familie en vrienden
    Wel adviseert de federatie haar leden om eerst met familie en vrienden te overleggen, al wil ze ook hierin niets afdwingen. “We willen mensen niet het gevoel geven dat ze hun keuzes bij ons moeten verantwoorden. Volgens de wet ben je vanaf je 16e vrij om hier een beslissing over te nemen.”

“Vooral mijn vriend had het hier wel heel moeilijk mee”, vertelt Zoraya. “Maar hij respecteert mijn keuze en probeert me ook niet op andere gedachten te brengen. Wel heeft hij aangegeven dat hij niet weet of hij het zou kunnen mij niet te reanimeren mocht er wat gebeuren. Ik hoop het wel, maar ik zou het hem wel vergeven als hij het toch doet.”

Bron: RTL

• Global Moderator

Wij hebben als samenleving een te groot taboe op dood gaan vind ik. Als iemand echt geen zin meer in het leven heeft door lichamelijke/mentale problemen, zonder uitzicht op een betere toekomst, dan snap ik dit heel goed.

• Global Moderator

@heey321 zegt in Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn':

Wij hebben als samenleving een te groot taboe op dood gaan vind ik. Als iemand echt geen zin meer in het leven heeft door lichamelijke/mentale problemen, zonder uitzicht op een betere toekomst, dan snap ik dit heel goed.

Ik vind juist dat de samenleving te makkelijk met de dood omgaat en er te veel mee bezig is. Deze penningen zijn daar een voorbeeld van.

• Global Moderator

@Vink Veel zijn we er zeker mee bezig. Dat bedoel ik niet perse, maar als iemand echt dood wilt, wie zijn wij dan om te bepalen dat dat niet mag?

• @heey321 zegt in Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn':

@Vink Veel zijn we er zeker mee bezig. Dat bedoel ik niet perse, maar als iemand echt dood wilt, wie zijn wij dan om te bepalen dat dat niet mag?

Als iemand dood wilt moet die dat zeker doen. Maar het stukje media aandacht wat erbij betrokken is als iemand uit het leven wilt stappen dat hoeft niet.

Als je van plan bent het te doen doe het in stilte alleen op je kamer waar je geliefden je vinden en betrek er niet onnodig andere mensen bij. Als je met je zelfdoding andere onschuldige mensen betrekt dan hoop ik dat die brand in de hel maakt niet uit hoe kut zijn leven ook is geweest.

• Global Moderator

@Kind-van-de-duivel I like you

• Global Moderator

@Kind-van-de-duivel Zelfmoord plegen omdat je depressief bent is weer een ander iets. Vaak hebben die mensen na afloop, wanneer ze uit die sleur zijn, juist totaal geen spijt dat ze het niet gedaan hebben. Ik heb het dan puur over mensen met uitzicht op geen betere toekomst. Bijv mensen met chronische ziektes.

• @heey321 zegt in Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn':

@Kind-van-de-duivel Zelfmoord plegen omdat je depressief bent is weer een ander iets. Vaak hebben die mensen na afloop, wanneer ze uit die sleur zijn, juist totaal geen spijt dat ze het niet gedaan hebben. Ik heb het dan puur over mensen met uitzicht op geen betere toekomst. Bijv mensen met chronische ziektes.

Ik heb niks tegen zelfmoord maar wel als mensen in hun reis naar zelfdoding anderen erbij betrekken. En net als deze mensen http://keen.wtf/topic/3513/moeder-ten-einde-raad-onze-emma-wil-dood laat dat meiske een drankje drinken dat ze de volgende dag niet meer wakker wordt. Ik vind het erg dat we deze mensen een podium geven.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.