Waarom analoge foto's schieten leuker is dan digitale

• Global Moderator

Al een paar jaar verzamel ik oude camera’s. Het is ooit begonnen met een Diana F+, omdat ik op de een of andere manier verliefd raakte op de spontane stijl van Lomography. Maar waarom zou ik 50 euro of meer betalen aan een camera, als ik die ook voor maximaal 5 euro kan vinden bij de kringloop? In deze jaren is mijn verzameling behoorlijk uitgebreid, maar ook mijn ervaring. En daaruit kan ik concluderen dat analoge foto’s schieten leuker, creatiever en leerzamer is dan foto’s maken met een digitale camera.

LC59OWMl.jpg

Mijn eerste camera. Voor iemand die net begint is dit perfect. Je hoeft er alleen de film in te doen (120 formaat) en je kunt schieten. Je hebt ook een 35mm film aanpassing voor in deze camera, maar die heb ik helaas gesloopt. Zoals de rest van de 35mm camera’s.

Kijk eens bijvoorbeeld naar het feit dat je een film maar één keer kan schieten. Foto gemaakt? Dan kun je die niet deleten en nog een keer maken. Of eerst honderd foto’s schieten en dan eentje uitkiezen. Nee, dat gaat niet, als een film eenmaal belicht is, kun je niet meer terug. Dat betekent dat je keuzes moet maken, wat ga je op de foto zetten en wat niet? Hoe langer je dit doet, hoe meer je jezelf gaat aanpassen aan de camera en de zoeker. Steeds vaker heb je een moment, dat je zonder camera loopt en denkt: Wow, dat zou een mooie foto zijn! Je creativiteit gaat erop vooruit en je gaat ook anders naar de wereld kijken!

pMrYS5Al.jpg

Zie je de sfeer die deze foto uitstraalt? Daar kan geen digitale camera bij in de buurt komen. Photoshop ook niet.

Ja, echt waar. Je gaat de wereld mooier vinden, je geniet meer van de kleine details, van de manier waarop gebouwen gebouwd zijn, hoe de weg kronkelt door het weiland, noem het maar op. Dingen die voor de meeste mensen vanzelfsprekend zijn, maar voor jou niet. Niet meer, eigenlijk. Want ook jij hebt die ‘fase’ gehad. Een saai ritje door de polder wordt dan ineens genieten.

Wist je trouwens dat je met film veel meer kan dan alleen foto’s maken? Je kan er echt je creativiteit in kwijt, door bijvoorbeeld double exposures, filmsoep, cross-processing te gebruiken. Dit is eigenlijk lomography, maar daar gebruiken ze natuurlijk ook gewoon een fotorolletje. Heh? Wat voor termen? Even kort samengevat: dit is creatieve Photoshop, maar dan in je camera. Omdat je van tevoren niet kan zien wat het resultaat is, maakt het het extra spannend. Hoe het eruit komt te zien, maar ook het eindresultaat zelf.

bPFcv2Q.jpg

Cross processing. Je hebt een diafilm en ontwikkelt die in vloeistof die is bedoeld voor negatieffilm. De kleuren worden vervormd en feller. Zo heb ik 1 film laten ontwikkelen, die op 1 plek is geschoten, maar elke kleur is verschillend!

RZ3CEmJ.jpg

Dit is ook cross processing. Iedere film reageert er anders op.

lzl3dDp.jpg

Film soup. Je pakt een paar random ingrediënten, zoals citroensap en vaatwasmiddel, doet dit in een pannetje met water, om daarna de film er een paar minuten in te koken. De emulsie wordt aangetast, waardoor dit soort effecten eruit komen. Let wel: niet iedere ontwikkelaar is hier blij mee omdat de ontwikkelzooi viesch wordt. Van tevoren dus eerst ff vragen of het kan.

Ook heb je keuze uit zoveel soorten film. Je hebt diafilms, negatieffilms, je hebt verlopen films, nieuwe films, films met effecten, films waarbij de kleuren verschuiven, zwartwitfilms, kleurenfilms, en elk merk en soort heeft weer zijn eigen effecten. In plaats van dat je zomaar wat foto’s schiet en het dan nabewerkt, ga je van tevoren al nadenken over hoe je foto eruit gaat zien. Wat voor sfeer moet het hebben? Of ga je toch voor een verrassingseffect?

9QeQmr9l.jpg

Fuji Velvia staat bekend om de verzadigde kleuren, waardoor je foto heel sprankelend eruit komt. Als je deze cross-processt, dan komen er voornamelijk rode en paarse tinten uit.

yAb9igp.jpg

Fuji Sensia is dan weer wat fletser, maar voor sommige momenten is dat juist heel passend. Als je deze cross-processt komen er voornamelijk blauwe en groene tinten uit.

LUY0Ieu.jpg

Revolog heeft bijvoorbeeld iets van 12 verschillende soorten films met effecten en dit is er eentje van. Elke foto heeft een andere kleur!

Ook zijn er sommige films die je hele kleurenschema opfokken? Je hebt bijvoorbeeld redscale films, maar ook films die een groen gras roze maakt of een blauwe lucht oranje. Fucking vet toch!

Kortom, waarom zou je foto’s schieten en nabewerken op de computer, als je dit ook handmatig kan doen? Waarom zou je 20 foto’s van hetzelfde onderwerp maken als je ook bewuster naar de omgeving kan kijken? Mijn inziens heeft analoge fotografie veel meer voordelen dan digitale fotografie. En dat moet gezegd worden.

• Global Moderator

Tof! Wist niet dat je dit ook deed :)

• Global Moderator

@heey321 zegt in Waarom analoge foto's schieten leuker is dan digitale:

Tof! Wist niet dat je dit ook deed :)

Ik had op freakshow nog een aantal foto’s gepost :p zal ze straks ff tevoorschijn halen.

• Global Moderator

@bloemie zegt in Waarom analoge foto's schieten leuker is dan digitale:

Ik had op freakshow nog een aantal foto’s gepost :p zal ze straks ff tevoorschijn halen.

Heb je ze gevonden. Ben benieuwd naar jouw foto’s

• Global Moderator

@Vink zegt in Waarom analoge foto's schieten leuker is dan digitale:

@bloemie zegt in Waarom analoge foto's schieten leuker is dan digitale:

Heb je ze gevonden. Ben benieuwd naar jouw foto’s

Ja weet waar ze staan maar ben al sinds donderdag uit logeren 😂

• Bent u fotograaf en verzorgt u fotoshoots voor trouweijen in deze stijl?

• Global Moderator

@Lientje zegt in Waarom analoge foto's schieten leuker is dan digitale:

Bent u fotograaf en verzorgt u fotoshoots voor trouweijen in deze stijl?

Ik ben (amateur) fotograaf ja. Welke stijl zoek je precies? Er staan namelijk meerdere fotostijlen in dit topic (:

• In de wat oudere stijlen van de jaren 70 en 80

• Global Moderator

@Lientje zegt in Waarom analoge foto's schieten leuker is dan digitale:

In de wat oudere stijlen van de jaren 70 en 80

Dat is heel makkelijk te bewerkstelligen!

Zelf ben ik meer van het artistieke, bijvoorbeeld die effecten.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.