'Sojamelk' en 'tofuboter' op verpakkingen mag niet meer

• Sojamelk, tofuboter of vegakaas mogen niet onder die naam worden verkocht, oordeelt het Europees Hof van Justitie. Zuiver plantaardige producten mogen in principe niet op de markt worden gezet met woorden als melk, room, boter, kaas of yoghurt op het label; die woorden zijn voorbehouden aan producten waar een dier aan te pas is gekomen.

Gc1ijSK.jpg

In Duitsland was een zaak aangespannen tegen TofuTown, dat vegetarische en veganistische producten maakt met woorden als boter en kaas in de naam, zoals ‘Tofubutter’, ‘Pflanzenkäse’ (plantaardige kaas). Een rechter in Trier had het EU-hof gevraagd om uitleg van de regels.

Hoewel het bedrijf de producten een naam geeft waaruit de plantaardige oorsprong blijkt, oordeelt het EU-hof dat daarin geen zuivelproducten mogen staan. De rechters wijzen onder meer op ‘verwarringsgevaar bij de consument’, zelfs als er een verduidelijkende tekst op het label staat.

Schnitzel
    Dit is een overwinning voor de Duitse minister van Landbouw Christian Schmidt, die eind vorig jaar zei dat hij vleesaanduidingen voor vegetarische en veganistische producten wil gaan verbieden. Benamingen zoals ‘vegetarische schnitzel’ en ‘veganistische curryworst’ zijn volgens Schmidt misleidend en maken de consument onzeker.

Op de nieuwe EU-regel is een lijst met uitzonderingen, waarin onder meer het Franse ‘crème de riz’ is opgenomen. Ook pindakaas, cacaoboter, leverkaas en kokosmelk staan op de lijst, dus die benamingen blijven toegestaan. Schmidt heeft niet helemaal zijn zin gekregen: de uitspraak geldt niet voor vlees- of visvervangende producten: de sojaburger mag dus in de schappen blijven.

Bodymilk
    Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel vreest rompslomp maar verwacht niet dat de uitspraak uiteindelijk grote gevolgen zal hebben. ,Als je dit consequent doorvoert, dan heeft dat niet alleen gevolgen voor de levensmiddelen maar ook bijvoorbeeld voor verzorgingsproducten als bodymilk. Dan mag een zuivelproduct eigenlijk ook niet gekoppeld worden," zegt directeur Marc Jansen van het CBL.

,Producten moeten dan opnieuw gelabeld worden. Daarover gaan wij dan in gesprek met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de NVWA (Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit). Maar dit zal niet zo’n vaart lopen."

De Stentor

• Global Moderator

Wat een lafaards. Dit is gewoon campagne vanuit de vlees/melk industrie die zich bedreigd voelen en bang zijn dat de consument voor alternatieve producten kiezen. Maarja, dat gaat toch wel gebeuren, dus dit maakt weinig uit.

• Admin

@heey321 Ergens snap ik het ook wel. Als ik Melk wil drinken, wil ik melk drinken en niet iets wat erop lijkt maar wat geen melk bevat. Zo helpen ze verwarring de wereld uit.

Als ik zo’n vega producent was zou ik Sojam3lk gaan verkopen :p

• Global Moderator

@KEEN zegt in 'Sojamelk' en 'tofuboter' op verpakkingen mag niet meer:

@heey321 Ergens snap ik het ook wel. Als ik Melk wil drinken, wil ik melk drinken en niet iets wat erop lijkt maar wat geen melk bevat. Zo helpen ze verwarring de wereld uit.

Als ik zo’n vega producent was zou ik Sojam3lk gaan verkopen :p

Nouja, als ergens rijst melk op staat neem ik aan dat je wel snapt dat er een verschil is tussen dat en koe melk.

Zelfde met als ergens op staat dat het een Vegetarische schnitzel is. Denk niet dan men dan verwacht dat er varken in zit.

• Admin

Melk is een product wat bij levende wezens word aangemaakt tijdens de geboorte van een jonkie. Ik mag aannemen dat dat dan alleen daarvoor gebruikt mag worden.

zo zal dat wel met meerdere dingen zijn.

• Global Moderator

Ik zou liever willen dat het Europees Hof van Justitie zich drukker maakte om al die E-nummers en andere troep die in de producten zit dan een naam.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.