Hoe herken je een sokpop/kloon/katvis?

• Admin

Een Sokpop (kloon/katvis) is de benaming voor iemand die een andere identiteit gebruikt op internet. In zekere zin kun je vaststellen dat je nooit zeker weet wie er aan de andere kant van het beeldscherm zit. Maar sokpoppen hebben vaak een bedoeling met het klonen. In dit topic zal ik meer informatie geven over sokpoppen en hoe je ze kunt herkennen.

3IBe1Q5.jpg

Wat is het doel van een sokpop?
    Een sokpop kan verschillende doelen hebben. Een doel kan zijn om een discussie kracht bij te zetten of een meningsverschil beïnvloeden door in discussie te gaan met zichzelf. Hoewel dit onschuldige doelen zijn kan het erg uit de hand lopen. Zo kunnen sokpoppen de sfeer op een internetforum bevuilen en kunnen gebruikers een voor een wegkapen om de community kapot te maken. Sokpoppen kunnen ook ingezet worden om de uitslag van polls te beïnvloeden. Waar normaal gesproken elke persoon maar 1 stem kan uitbrengen kan de gebruiker met veel sokpoppen vaker stemmen en hierdoor op kleine communities de uitslag bepalen. Doorgaans zijn moderators van communities veel tijd kwijt aan het opsporen en verbannen van sokpoppen. Vooral als een sokpop gebruikt wordt om een (IP) ban te omzeilen.

Hoe herken je een sokpop?
    Een sokpop kun je vaak aan verschillende dingen herkennen. Zo kunnen zij overeenkomende IP-adressen hebben of maken ze gebruik van buitenlandse IP-adressen dmv proxy servers. Ook weten ze als ‘nieuwe gebruiker’ meteen waar een discussie over gaat en heeft een sokpop weinig tot geen informatie nodig over het platform om er gebruik van te maken. Sokpoppen hebben dezelfde interesses als de oorspronkelijke gebruiker en maken veelal dezelfde stopwoorden, afkortingen en grammaticafouten. Ook hebben de sokpoppen dezelfde haat/liefdes verhoudingen naar andere leden van een community als de oorspronkelijke gebruiker. Sokpoppen zullen opduiken als de oorspronkelijke gebruiker een discussie moet winnen of een bepaalde draai wilt geven aan een discussie. Deze sokpoppen zullen na de discussie ook weer verdwijnen van de community totdat er een nieuwe discussie komt waar de sokpop voor de oorspronkelijke gebruiker nuttig kan worden ingezet.

Is een sokpop een troll?
    Een sokpop kan een troll zijn en een troll kan een sokpop zijn. Echter is dat niet altijd het geval. Bij een troll is het doel altijd een reactie uit te lokken in een discussie of onderwerp die vaak op het randje zitten en doelgericht onrust zaaien. Terwijl de doelen van sokpoppen verder uiteen liggen en soms zelfs niet duidelijk zijn. Een troll ontstaat vaak uit verveling terwijl sokpoppen met een doel aangemaakt worden.

Sokpoppen op social media
    Ook op social media platformen als Twitter, Facebook en het vroegere Hyves waren sokpoppen een probleem. Volgens Medium.com is 20 tot 25% van de gebruikers op facebook in 2015 een sokpop. Dat wil zeggen dat ongeveer 1 op de 4/5 personen een sokpop is. Het doel van deze sokpoppen kan hetzelfde zijn als op internetcommunities, maar ook bijvoorbeeld om een ex in de gaten te houden of iemand die je leuk vind. Ook worden sokpoppen gebruikt om te kijken of de partner overspel pleegt of om uit te zoeken hoe de partner reageert op erotisch getinte gesprekken.

Sommige mensen kunnen zich alleen maar uiten via sokpoppen. Dit omdat ze de mening willen horen van bekende maar ook onbekende mensen. Ze schamen zich voor iets van henzelf en verbergen dit door gebruik te maken van een sokpop.

Verschli tussen sokpop en katvis
    Er is een verschil tussen een sokpop en een katvis. Een katvis gaat verder dan een sokpop en heeft een groter en uitgebreider doel dan een sokpop. Hoewel er veel zaken overeen komen is een katvis uitgebreider. Een katvis maakt gebruik van andermans foto’s, verzint een achtergrond verhaal waardoor deze snel een klik heeft met een andere gebruiker. Een katvis heeft als doel onder valse voorwendselen liefde en begrip te winnen van een ander persoon. Zo kan het zijn dat een katvis zich voordoet als lesbische vrouw om te kunnen praten met vrouwen over seksuele fantasieën terwijl de katvis een man is die in het dagelijks leven zijn seksuele behoeftes niet kan of wil uiten. Ook kan een katvis zich juist voordoen als homo om in contact te komen met homo’s om ze vervolgens te willen doen geloven dat het homo zijn niet juist is en ze willen behoeden voor zelfverzonnen verhalen en situaties waardoor de katvis zegt geen homo meer te zijn. Het doel van een katvis gaat in die zin veel verder dan het doel van een sokpop.

Hoe herken je een katvis?
    Een katvis op social media is in sommige gevallen makkelijk te herkennen. Katvissen hebben vaak nieuwe accounts die pasgeleden zijn aangemaakt en hebben veel ‘vrienden’ die vaak niet op de hoogte zijn van dingen die gebeurd zijn voordat het account werd aangemaakt. Ook zullen er geen tot weinig persoonlijke kwesties geplaatst zijn op het account van een katvis of ze gaan niet diep genoeg. Zo kan een katvis bijvoorbeeld klagen over het vele huiswerk op school, maar zal er geen antwoord staan van klasgenootjes die het ermee eens zijn. Vaak zeggen katvissen geen echte vrienden te hebben maar laten wel zien dat ze heel sociaal zijn en vaak uitgaan. Iets waarmee ze zichzelf tegenspreken.

Katvissen hebben weinig foto’s van belangrijke gebeurtenissen of ze missen informatie van een evenement waar ze bij zijn geweest. Zo kan een katvis een foto op Facebook hebben staan in een pretpark terwijl ze simpele vragen niet kan beantwoorden. Ook moet een katvis opletten met wat ze zegt. Elk antwoord moet kloppen met wat er eerder in een conversatie is gezegd. Hoe meer je met een katvis praat hoe langer het duurt voordat ze antwoord geeft omdat ze telkens hun eigen conversatie moeten teruglezen. Als een katvis te lastige vragen krijgt zal een katvis het gesprek afkappen omdat er ineens iets tussen komt.

Katvissen kunnen een netwerk opzetten waarbij alle accounts beheert worden door 1 of 2 personen. Ze simuleren een vrienden of vriendinnenclub en reageren veel op elkaar en elkaars foto’s om zich als echt voor te doen. Deze methode gebruiken katvissen vaak als ze iets van een bepaald persoon moeten krijgen. Soms streven ze naar een ontmoeting met een persoon, maar vaak blijft het contact alleen digitaal en beperkt het zich tot chatten en spraakberichten.

Sokpoppen en katvissen zullen steeds moeilijker te herkennen zijn omdat de gebruikers steeds meer worden ingelicht over de praktijken van sokpoppen en katvissen en hoe je deze kunt herkennen. Sokpoppen en katvissen steken steeds meer tijd om af te wijken van deze bekende methodes. Het is een gevecht waar nooit een einde aan zal komen. Facebook en andere social media platformen gebruiker steeds vaker verificatiemethodes om het aantal sokpoppen en katvissen te beperken. Maar de meeste sokpoppen en katvissen zijn ook deze methodes te slim af. Door zich goed in te lezen en een schermafdruk te maken van hun vriendenlijst kunnen ze heel snel foto’s van zogenaamde 'vrienden herkennen en krijgen zo weer toegang tot hun account nadat het account als nep-profiel gemarkeerd is door een gebruiker.

• Global Moderator

Ik wist niet dat zoiets een sokpop heette, heb nog nooit van die term gehoord.

• Admin

@bloemie zegt in Hoe herken je een sokpop/kloon/katvis?:

Ik heb me jarenlang voorgedaan als… dus ja ik ben bekend met dit soort termen :p

• Global Moderator

@KEEN zegt in Hoe herken je een sokpop/kloon/katvis?:

Ik heb me jarenlang voorgedaan als… dus ja ik ben bekend met dit soort termen :p

Wat zijn de Engelse termen? Misschien dat me dat bekender voorkomt
    Catfish, troll, clone…?

• Global Moderator

Catfish, troll, clone…?

Catfish is de Engelse term.

• Global Moderator

@Wicket zegt in Hoe herken je een sokpop/kloon/katvis?:

Catfish, troll, clone…?

Catfish is de Engelse term.

Ja dat snap ik, maar is dat ook voor sokpop? want daar kan ik het juiste woord niet voor vinden

• Admin

@bloemie Engelse term is Sockpuppet

https://en.wikipedia.org/wiki/Sockpuppet_(Internet)

• Global Moderator

• Ik dacht dat dit allemaal onder trolls vielen :’)

• Global Moderator

@Just Trollen is toch wel anders dan je voordoen als iemand anders voor een doel wat anders is dan iemand te irriteren

• Global Moderator

Ik heb ook veel gekatvist op IMVU. Ik heb me daar altijd als jongen voorgedaan om gesprekken met jongens niet aan te hoeven horen :p

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.