Chromebook voor kantoorwerkzaamheden

• Ik heb advies nodig voor mijn volgende aanschaf een chromebook. Van de chromebook verwacht ik dat ik ermee kan tekstverwerken, Youtube videos kan bekijken en radiostreams kan beluisteren.

Graag had ik ook wat informatie over de verschillen tussen een laptop en een chromebook. Ik heb vernomen dat een chromebook lichter draait en dat de accu langer mee gaat, is dit correct?

Ik heb gewerkt met een Acer Aspire 5551. Deze heeft 4GB RAM en 320GB. Wat heeft een chromebook nodig om net zo snel of sneller te zijn dan mijn Acer?

Mijn prijsklasse ligt tussen de 200 en 300 euro. Kan ik hiermee een chromebook krijgen die aan mijn wensen voldoet? Het moet een nieuwe zijn met minimaal 24 maanden garantie.

Alle extra informatie is van harte welkom.

Met vriendelijk groet,
    Theo Van Den Broek

• Global Moderator

Chromebooks draaien inderdaad lichter, starten razend snel op en doen lang met de accu. Dit komt met name omdat het besturingssysteem totaal niet vergelijkbaar is met bijvoorbeeld Windows of MacOS.

Chrome OS (het besturingssysteem van een Chromebook) werkt op basis van apps. Een beetje hetzelfde als op een smartphone. Dingen als Microsoft Office en Adobe Photoshop kun je dus niet installeren op een Chromebook. (Office 365 is wel een optie)

Zo’n beetje elke Chromebook zal sneller zijn dan de Acer die je had.

Chromebooks zijn wel te krijgen voor onder de €300. Maar het ligt er een beetje aan welk formaat scherm je wilt hebben.

Persoonlijk ben ik niet echt fan van chromebooks, ik vind ze te beperkt in de mogelijkheden.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

• Ik denk dat je net iets boven de 300 euro moet gaan zitten om gelukkig te worden van je keuze voor een nieuw apparaat. Je hebt een goed scherm nodig en een goed toetsenbord/trackpad.

Maar je kunt ook het goedkoopste van het goedkoopste nemen, ze werken allemaal eender. En er zijn regelmatig mensen die een CB weg doen omdat ze die keuze niet bewust hebben gemaakt, maar alleen voor het goedkope. zelfs met 2GB memory werkt een CB prima, al zou ik altijd kiezen voor meer.

Een echte aanrader is daarbij de Toshiba Chromebook 2 met HD scherm.

Momenteel zit er veel aan te komen waardoor ik je zou aanraden te wachten zo lang je kunt. Reden: Chromebooks zullen android apps kunnen draaien, waardoor de grote beperking (softwareportfolio) in één klap opgelost zal zijn. Maar de huidige hardware is daarvoor nog niet optimaal.

Let op: tekstverwerken doe je met web apps op de CB, bijvoorbeeld Google Docs of de Office web suite van MS. Grote voordeel is dat je backup geregeld is. Maar je bent dus wel afhankelijk van web services, al werkt Google docs ook zonder internetverbinding.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.