Mijn Interrail reis, waar ga ik naartoe en wat valt er te doen?

• Global Moderator

In eerdere topics was ik bezig met het globaal plannen van een Interrailreis. Het plannen en het boeken is inmiddels klaar (ja, er komt ook nog een topic over hoe je het beste hostels enzo kan boeken), dus nu is het lekker oriënteren, en kijken wat er zoal te doen valt in die gekke buitenlandse steden. Geen toeristische dingen, gewoon aparte bezienswaardigheden voor aparte mensen.

Wenen
    Om te beginnen een stad waar ik al eerder ben geweest en waar ik vrij veel over kan vertellen! Wenen is een oude, best wel elitaire stad, met een bijbehorende uitstraling. Het is groot, licht en voor een grote stad is het toch best rustig. En best wel tolerant, want er zijn iets van 10 Hall of Fames te vinden in Wenen. Voor de streetartliefhebber genoeg te vinden! Het centrum is druk, maar door de brede paden en hoge gebouwen lijkt het ruimer dan ieder ander centrum.

jDtlnLs.jpg

Weense tram bij metrostation Maashaven, ongeveer 15 jaar terug. Jammer dat het niet de 666 is.

Wat ik zelf ook heel leuk vind zijn de Weense trams. Misschien heeft dat deels te maken met nostalgie, aangezien in mijn buurt (Rotterdam-Zuid) 15 jaar geleden Weense trams reden. In Wenen rijden deels oude en deels nieuwe trams, dus het is even uitkienen waar en hoe laat je er naartoe gaat. Het is een deel van het straatbeeld van Wenen, alleen al daarom zou je er een ritje in moeten maken.

Als ik jou was zou ik per trein komen, vanuit Zwitserland is het het mooiste. In Oostenrijk hebben ze prachtige natuur, bergen, bomen, meren, het lijkt net Noorwegen in het klein! In tegenstelling tot Zwitserland rijden de treinen langs de bergen, in plaats van er doorheen. Bij Wenen heb je relatief weinig bos en bergen, alleen aan het zuidwesten een beetje. Hou je van de natuur? Dan zou ik een auto huren en door de bergen heen rijden.

9vcmVtc.jpg

Het is net Noorwegen, maar dan met lederhosen

Het eten is, voor een grote en redelijk Westerse stad, best goedkoop. Voor een goede maaltijd inclusief drinken ben je 15 euro kwijt. In de buitenwijken heb je een 04959-gangendiner voor die prijs. Ik zou het al doen voor het eten alleen.

Rome
    Rom, viele tausend jahre alt, bladiebla, van Dschinghis Khan weetjewel. Net zoals Wenen heeft Rome een flinke geschiedenis, maar gelukkig is er nog veel zichtbaar. Niet dat ik die ga bezoeken, nee, want het boeit me niet. Rome heeft namelijk veel andere dingen te bieden die nog leuker zijn. Bijvoorbeeld de metro in Rome. Die blijkt dus bomvol met graffiti te zitten. En de treinen ook. Voor graffitispotters is dit dus een hemel. Ze hebben verschillende metrolijnen, en welke de meeste graffiti heeft weet ik eerlijk gezegd niet. Maar het zou dus de moeite waard moeten zijn.

uYMsMBFl.jpg

snitch? no comment.

Ook ligt de stad op 20-25 kilometer van de kust af. In de zomer is het natuurlijk retelekker weer, perfect om bij te bruinen. Een bezoekje aan het strand kan dan niet ontbreken. Ja, de stranden zijn druk in het hoogseizoen en je moet ook een stoeltje huren bij een strandtent ergens, ofzo, maar er zijn soms ook openbare gedeeltes waar je lekker kunt liggen. Ostia is het dichtste bij, maar is het drukste. Santa Marinella is verder weg, maar is rustiger. Je hebt zo nog tien strandplaatsjes, ieder met een eigen geschiedenis, en ieder met zijn eigen bezienswaardigheden.

OALqBLzl.jpg

knakworsten kweken doe je hier

Wat betreft de natuur kijk je je ogen uit. Mocht je toch iets met een naampje willen, Parco dei Castello Romano is een natuurgebied rond een dode vulkaan (als ik het goed gelezen heb), je mag er vrij rondlopen wanneer je er maar wil, maar er worden ook rondleidingen gegeven. Pas wel op dat je niet verdwaalt. Er blijken ook archeologische bezienswaardigheden te zijn, uit de Romeinse tijd, deze zijn dan niet altijd toegankelijk, maar wel mooi om te zien.

Triëste
    Ook weer een strandplaatsje. In het Sloveens heet het trouwens Trst, grppg m t lzn. Het ligt heel dicht bij de Sloveense grens, dus mocht het je intens vervelen, kun je zo ff naar Laibach hoppen. Om eerlijk te zijn weet ik niet eens wat hier te doen valt, behalve wat gebouwen uit de oudheid bezoeken en op het strand liggen. Gelukkig blijf ik hier maar een dag.

0F8ODv9l.jpg

Kijk hoe lief. En saai.

Laibach
    Hmm, dat is toch ook een naam van een band? Volgens mij maakte Laibach wel toffe muziek, ze hebben ook vet veel invloeden van het nazisme en het stalinisme. Echt mijn ding dus. maar daar hadden we het niet over. Het ging over de stad Laibach, nu heet het Ljubljana. Dat vind ik een lastige naam, dus zeg maar gewoon Laibach. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit in deze regionen ben geweest, maar we gaan het gewoon proberen.

JdTvfru.jpg

suikerziekte

Laibach blijkt dus perfect te zijn voor fietsen. Dit scheelt natuurlijk weer geld voor het openbaar vervoer, in de zomer is het ook heerlijk om je lange lokken te laten wapperen (of je kale hoofd laten afkoelen of iets wat er tussenin zit). En het is gezond en je krijgt geen zere poten. Wat ik dus heb begrepen is dat er redelijk veel verlaten gebouwen zijn in deze regio. Bijvoorbeeld een verlaten suikerfabriek, die al zo’n 70 jaar leegstaat, als het niet meer is. Dit is niet geheel onlogisch, want ook Slovenië was vroeger een deel van Joegoslavië. Dat staat garant voor: verlaten gebouwen, armoede, hele rare architectuur en aparte mensen.

Omdat het een balkanland is, mogen we er vanuit gaan dat het goedkoper is dan in Nederland. Qua overnachtingen is dat ook wel zo. Ik heb bijvoorbeeld 33 euro betaald voor 3 nachten, 11 euro per nacht dus. Veel bezienswaardigheden zijn ook goedkoop om te bezoeken, die zijn niet eens duurder dan 5 euro. Maar zo goedkoop als Polen zal het niet zijn…

Budapest
    Voordat ik deze reis ging plannen wist ik van deze plek niet eens waar het lag. Ja, ergens in het Oostblok, maar voor de rest niks. Ook niks over de cultuur, niks over de natuur, gewoon helemaal niet. En ergens dacht ik dat het de bakermat was van een niet nader genoemde bekende crew die ook in Nederland actief is, maar dat is Servië. In ieder geval, ik kwam net een train graveyard tegen, met ultragrote stoomlocomotieven en dingen uit de Twee Wereldoorlog enzo. Het blijkt dat het moeilijk is om binnen te komen, maar we gaan het proberen!

rSz7wBkl.jpg

choo choo motherfucker!

Waar ik ook achter ben gekomen is dat Budapest een samenvoeging is van Buda en Pest en dat de steden bij wijze van ‘in elkaar gegroeid’ zijn.

Net als de rest van het Oostblok, is het goedkoop vertoeven. Voor twee personen ben je, inclusief drinken, 25 euro kwijt voor een maaltijd. Om je verblijf nog goedkoper te maken, kun je een Budapest Card kopen, waarmee je gebruik kunt maken van het openbaar vervoer, eenmalig naar De Thermen, maar dan op zo’n Hongaars, en nog veel andere kortingen voor andere bezienswaardigheden.

En als allerlaatste: het blijkt dat de natuur in Hongarije erg mooi blijkt te zijn. We zullen zien.

Bratislava
    Wederom een stad waarvan ik niks weet. Wederom een gare stad in het Oostblok, dus ook hier zal het eten wel goedkoop zijn. Het is gelegen in Slowakije, wat een bergachtig land is, wat natuurlijk keileuk is voor de berggeiten onder ons. Ik denk dat als je met de trein rijdt dat je dan ook wel een mooi uitzicht zult hebben.

HhX0Nu1.jpg

Hoi ik ben een debiel kasteel dat in de mooie natuur van Slowakije moet liggen.

In Bratislava heb je… baklava met een balaclava zwemmend in black lava. Just kidding. Het blijkt dat Bratislava een goede stad is om in uit te gaan: aangezien er veel studenten en jonge toeristen zijn, zijn er in de buitenwijken veel uitgaansgeledenheden waar ze drank nogal goedkoop verkopen. Dat in combinatie met een goedkoop hostel, maakt het een prima stad voor een budgetvakantie.

LhRB1cW.jpg

mooie kleuren

Voor de rest schijnen er ook veel verlaten gebouwen te zijn. Er was een verlaten ziekenhuis, die is helaas alweer gerenoveerd, maar er is ook een verlaten metrostation, dat is omgebouwd tot een Hall of Fame. Is dat niet geniaal? Dat is zeker een bezoekje waard. En nog een verlaten ziekenhuis, maar dan eentje die nog nooit is gebruikt. En zo kan ik nog wel een paar locaties opzoeken.

Krakau
    Oh, Polen. Vorig jaar was ik in Warschau geweest. Er viel vrij weinig te beleven, maar het eten is zó goedkoop, dat we constant de stad doorliepen op zoek naar eten. Een Magnum kost er 50 cent, dus wat deed ik? Elke dag ontbijten met 4 magnums. Als lunch lunchen in een sterrenrestaurant, boeie, kost toch 20 euro. Als avondeten bij een hipstertentje, driegangendiner inclusief het duurste drinken: 15 euro. Als dit al in Warschau is, hoe zou het dan zijn in Krakau?

ztWHXENl.jpg

Ze zeggen dat dit Krakau moet zijn… ik geloof er niks van. kannie.

De algehele sfeer in Polen vind ik wel fijn. Grauwe, gare gebouwen, alles ziet er zo duister en negatief uit. Veel beton, asfalt, natuur is er wel, maar dat is redelijk vlak. Maar het moet je maar net liggen. Ze lopen trouwens ook met machinegeweren over straat, die agenten. Effe heel random maar het kan nogal scary overkomen.

qwuAATWl.jpg

tuut ;-;

Ik ben er trouwens ook achter gekomen dat er een verlaten rangeerterrein is, met oude treinen. Je kan er gewoon op lopen, er zijn geen hekken niks? Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat je ze onder gaat verven, het zijn immers oude treintjes, maar het is wel bijzonder om te zien. Net zoals de rest van het spoor: alleen in het centrum zal het spoor afgebakend zijn, maar zodra je meer buiten het centrum gaat, kun je gewoon een treintje knuffelen als je wil. Oja, je ziet ook veel spoorwerkers die op hun schep staan te leunen en niks doen.

Berlijn
    Hier ben ik ook al eerder geweest. Was een grappige ervaring, aangezien ik toen met klasgenoten lekkur illegaal aan het bleuwen was. Maar het was allemaal een beetje commercieel en middelmatig. Wat me opviel was de graffiti, die was in overvloede aanwezig in Berlijn. Op treinen, op muren, op de Berlijnse Muur zelfs. Je hoeft hier niet voor een specifieke plek te gaan, het komt gewoon op je af. Helaas zijn er vrij weinig legale muren om op te verven, mocht je er interesse in hebben, dus ga maar lekker op een trein. Heb ik ook nog wat te doen. Hehe.

n5UevZXl.jpg

Deze gast is baas

Ook staat Berlijn bekend om zijn vele verlaten gebouwen. Ook hier geldt weer: Het komt gewoon op je af. Veel zijn bekend, maar er zullen vast nog meer pareltjes zijn die nog niet ontdekt zijn. Denk aan Teufelsberg, Spreepark, het Kinderkrankenhaus, je zult er vast wel eens foto’s van hebben gezien. Ook Beelitz-Heilstätten, die als decor diende voor films als Valkyrie, The Pianist en A Cure for Wellness, is zeker een aanrader.

1A5HZkTl.jpg

Een van de eerste locaties die ik leerde kennen. Zou heel cool zijn als ik er binnen mag komen.

Daarnaast is het over het algemeen goedkoop vertoeven, het overnachten hoeft niet meer dan 15 euro per nacht te kosten en in Berlijn hebben ze ook veel hipsterzaakjes waar ze goedkope en gezonde maaltijden serveren. Zelf heb ik dat nog niet mogen ervaren, maar dat zat vast wel goedkomen.

Bremen
    Toen ik vorig jaar terugkwam van Interrail. vanuit Polen, reden we door Bremen. Om de haverklap reed er een trein met graffiti langs ons heen. Tijd om te stoppen was er niet, aangezien mijn reispartner het risico te groot vond om de volgende trein te missen. En het was maar goed ook, want we hadden na een tijdje zo’n vertraging met de huidige trein, dat als we eerder waren uitgestapt, we niet meer thuiskwamen. In ieder geval, voor mij is dit een van de main reasons om terug te komen naar Bremen. Of Hamburg. Of Hannover.

yEGeiIgl.jpg

Niet helemaal Bremen, wel een beetje Nederlands.

Naast dat mijn familie op dat moment ook in Bremen is, dus.

Over het algemeen is Bremen hetzelfde als Duitsland: lompe mensen met bratqursten en dirndls of lederhosen. Dat is echt niet anders dan in de rest van het land. Dus mocht je al eens eerder zijn geweest in Duitsland: dan weet je ook hoe het hier is.

Praag
    Voor veel mensen bekend vanwege het goedkope bier en eten, vele toeristische bezienswaardigheden, maar wist je dat de Ring van Velim hier in de buurt ligt? Op een uurtje rijden kun je de nieuwste treinen zien, aangezien hier alle nieuwe treinen uit Europa worden getest. Als het even meezit zie je hier de SNG, of de ICNG! Dat (zijn de nieuwste sprinters en intercity’s die naar Nederland komen).

yE1NO7Nl.jpg

Er ligt ook echt een stad binnen die ring, wtf! Ik hoop er een SNG tegen te komen trouwens :D

Deze stad is geloof ik zo toeristisch dat ik eerlijk gezegd niet zou weten wat ik hier zou doen. Ja, heel sociaal zijn, omdat er veel cafe’s zijn, lekker zaupen. Dus mocht je in het nieuws lezen dat een vrouw van 24 dood in de goot is gevonden… tja.

Ik vermoed dat ik hierna weer terug ga naar Berlijn. Zou eerst naar Brno gaan, maar daar valt niet echt niets te doen, behalve intens veel chillen. Dan chill ik 'm liever in Berlijn. Kan ik ook rechtstreeks terug als ik wil.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.