Geloof jij in god?

• Global Moderator

En ken jij nog mensen die het geloof delen? Of geloof je ergens anders in? Zoja, wat dan?

Ik denk persoonlijk dat geloof, (in ieder geval de christen vorm die wij kennen) aan het uitsterven is. Over een paar generaties is het raar als je nog in god gelooft.

Wat vind je er eigenlijk van als je er achter komt dat iemand die je kent gelovig is? De meeste die ik ken zijn allemaal 70+, dus daar vind ik het niet raar van, maar als ik een streng gelovig iemand van mijn leeftijd tegen kom, vind ik dat aan de ene kant een beetje sneu. Spendeer je je hele leven aan een god die niet bestaat. Maarja, dat weet ik eigenlijk helemaal niet. Liefste zou ik zelf ook geloven, zou mijn angst voor de dood een stuk makkelijker maken.

Denken jullie dat geloof gemaakt is door mensen die de armen in bedwang wouden houden?

• Global Moderator

Zelf geloof ik niet perse in God, maar ik geloof wel dat er meer is dan “dit”.

Buiten daarvan, ben ik wel Katholiek opgevoed. Ik ben gedoopt, heb de communie en het vormsel gedaan. (vormsel zelf bewust voor gekozen toen ik 12 was). Bij mijn opa en oma wordt nog voor elke maaltijd gebeden. Ik zat op een rooms katholieke basis school, waar de week begonnen en afgesloten werd met een gebed.

Zelf vind ik dat mensen moeten geloven wat ze willen geloven allemaal prima. Zolang ze het anderen maar niet opdringen of ermee in de weg zitten.

Als ik er achter kom dat iemand gelovig is, allemaal prima, zie bovenstaande.

Of ik denk dat geloof gemaakt is door mensen die armen in bedwang wouden houden?
    Nee, geloof was er al lang voor die tijd. Het hele jezus verhaal is pas 2017 geleden, de mensheid geloofd al veel langer in dingen die niet perse tastbaar zijn.

Al ben ik wel van mening dat de Katholieke Kerk in het verleden vaak misbruik heeft gemaakt van het geloof en er zelf beter van is geworden. Ik moet wel zeggen dat ik de huidige paus echt een topvent vind. Hij doet enigzins zijn best om het geloof te moderniseren.

• Global Moderator

Nee, ik geloof niet. De meeste dingen vallen goed en logisch te verklaren, waarom zou een almachtig iemand daar achter zitten? En de slechte dingen die gebeuren in de wereld, ik kan me niet geloven dat er een god is die dit allemaal laat gebeuren.

Qua mensen ken ik eigenlijk niemand, behalve mijn familie uit de Bible Belt die netjes iedere week naar de kerk gaan en een paar moslims. Denk dat de Islam groter gaat worden dan het Christendom.

Voor de rest vind ik het geloof niet per definitie iets slechts, het zijn de machtsbeluste mensen die het geloof slecht maken. De meeste geloven en de gelovigen daarvan die ik ken, zijn allemaal gebaseerd op hoop en positiviteit. Deze mensen willen hun leven goed leven, niks meer. Niks voor mijzelf, maar op deze manier kan ik er moeilijk tegen zijn.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.