bloemie gaat plannen - de Passion Planner

• Global Moderator

Gisteren heb ik een gesprek gehad met mijn stagebegeleider en die zei dat ik meer moest plannen, zodat ik mijn tijd beter indeel en minder doelloos bezig ben. Helemaal mee eens, ik zie de bomen door het bos niet meer, er komen teveel dingen op me af (oke de laatste opdracht is bijna over, maar toch voelt het voor mij alsof ik verdrink), dus wellicht kan een planner verandering brengen.

Op het Ellegirlforum, waar ik al ruim 7 jaar vaste klant ben, kwam er een keer de Passion Planner voorbij. Het eerste wat ik dacht was: alweer een planner? Er zijn al zoveel planners, ze werken allemaal niet voor mij, waarom zou ik deze kopen? Tot ik even later zag dat je deze gratis kan downloaden. Wel een sidenote: je moet je wel opgeven voor een nieuwsbrief, maar daar heb ik mijn spammail voor gebruikt.

8_1495096072074_IMG_20170518_102308248.jpg

In ieder geval, ik heb het doorgekeken en wojooo wat is het overzichtelijk?

7_1495096072057_IMG_20170518_102338415.jpg
    Een van de eerste bladzijden: daar kun je je naam en adres neerzetten, mocht je zo warrig zijn dat je alles verliest en kwijtraakt. :+)

5_1495096072018_IMG_20170518_102403606.jpg
    A fresh start! Hier staan de eerste vragen die je gaat beantwoorden, om je op de been te houden. Als je even in de put zit, kun je naar deze vragen kijken, dan herinner je je gelijk weer waarvoor je strijdt. Wat is je goal die je dit jaar wilt behalen? Wie is je grote voorbeeld? Wat is je passie? Ook oppeppende woorden kun je neerzetten.

Op de bladzijde rechts zie je een duidelijke uitleg, hoe is deze planner ontstaan en hoe deze planner werkt. Alles staat netjes op een rijtje.

3_1495096071979_IMG_20170518_102418585.jpg

Dit is de Passion Roadmap. Waarom deze eerder in de planner zit dan de uitgebreide uitleg weet ik ook niet, maar oke. Hier kun je je korte- en langetermijndoelen opschrijven. Alles staat wederom stap voor stap beschreven wat je kunt doen. Je doelen hoeven niet per se realistisch te zijn, het is belangrijk om te dromen. Niet teveel natuurlijk!

Op de bladzijde ernaast kun je realistischere doelen neerzetten. Dit is zegmaar de kleinere versie van de grote dromen die je hebt. Omdat je alles in stukken knipt wordt alles makkelijker gemaakt.

4_1495096071997_IMG_20170518_102436744.jpg

Ja, hier staat dus de uitgebreide uitleg. Hoe is deze planner opgebouwd? Waarom werkt schrijven nou zo goed? Waarom werkt prioriteiten stellen? En dit wordt op de volgende bladzijde weer in stukken geknipt. Van alles staat een voorbeeld en duidelijk, stap voor stap uitgelegd. In eerste instantie lijkt het voor mongooltjes, maar het is wel duidelijk dat het goed bedoeld is. En het werkt! Het houdt overzicht.

6_1495096072038_IMG_20170518_102448557.jpg
    Jaarlijkse planner. En Amerikaanse feestdagen.

2_1495096071959_IMG_20170518_102502464.jpg
    Maandelijkse planner. Hier kun je globale plannen op zetten die belangrijk voor je zijn. Met 1 blik op de kalender weet je globaal wat er staat te wachten voor je. En de specifieke plannen dan? Hoe moet ik die uitschrijven? Kijk maar even naar het volgende plaatje.

Oja, links staan er ook nog vakjes waar je maandelijkse to-do’s en projecten op kunt schrijven. Heb je een langdurig project op je werk waar je je op gaat focussen? Schrijf het op. Wie wil je graag nog eens zien? Schrijf het op en onderneem actie. Etcetera etcetera.

0_1495096071883_IMG_20170518_102529631.jpg
    Ik heb hem verkeerd geprint, maar als je het goed print heb je 1 week naast elkaar. De tijden staan erbij, je kunt per half uur een to-do inplannen. Ook kun je een focus invullen voor deze week en leuke dingen die zijn gebeurd. Oh en wat ook handig is… er staan 2 to-do lijstjes! Eentje voor werk en eentje persoonlijk. Ik vind dat echt handig, want ik heb thuis 3 schriftjes met to-do’s thuis liggen. Die ik kwijt ben. Dus koop ik weer een nieuwe. En die raak ik ook weer kwijt. Zo ook met agenda’s en apps die me dwingen om dit en dat te doen, die flikker ik er gewoon weer af. Nu is alles gebundeld in 1 map.

1_1495096071925_IMG_20170518_102552552.jpg
    Maandelijke reflectie. Hier kun je terugkijken op je maand, wat is goed gegaan? Wat heb je geleerd? Ben je blij met hoe je je de planner hebt ingedeeld? Wat kun je verbeteren? En meer van dit soort vragen. Onderaan staat ook nog een checklist om te kijken of je alles wel hebt ingevuld.

Het doel van deze planner is grote dromen in kleine stukjes hakken. Je kunt toch niet in 1 stap van de eerste trede tot de bovenste trede komen? Ja oke, tenzij het 2 of 3 treden zijn, maar doorgaans heb je meerdere stappen nodig. Elke week neem je een klein stapje, elke maand kijk je hoeveel stappen je vooruit bent gekomen en zo kom je steeds dichterbij!

Je kunt de Passion Planner kopen op: http://www.passionplanner.com/
    En daar kun je hem ook downloaden. Dan moet je je inschrijven voor de nieuwsbrief, als het goed is krijg je dan een wachtwoord.

Als dit de komende maanden werkt voor mij ga ik eentje in boekvorm bestellen.

• Global Moderator

Dit is wel handig voor echte warhoofden, ik vind een agenda bijhouden al een heel ding :P

• Global Moderator

@heey321 zegt in bloemie gaat plannen - de Passion Planner:

Dit is wel handig voor echte warhoofden, ik vind een agenda bijhouden al een heel ding :P

Ik ook. Ik kocht altijd een agenda, vulde dingen in en raakte hem de dag erna kwijt. Of had ik zoiets van: ja wat moet ik ermee

ben benieuwd hoe lang ik dit ga volhouden :p

• Global Moderator

@bloemie Heb het nu op mijn mobiel met google calendar, werkt goed want ik heb mijn mobiel altijd bij

• Global Moderator

Ik vind plannen en stiptheid altijd fijn maar ik heb nooit zoveel dingen te doen dat ik daar een heel boek voor moet bijhouden
    Mijn Google/Outlook Agenda en Google Keep is voldoende :P

• Global Moderator

@Eximius zegt in bloemie gaat plannen - de Passion Planner:

Ik vind plannen en stiptheid altijd fijn maar ik heb nooit zoveel dingen te doen dat ik daar een heel boek voor moet bijhouden
    Mijn Google/Outlook Agenda en Google Keep is voldoende :P

Ik ook niet hoor, maar het werkt wel voor mijn werk. Anders ga ik een hele dag doelloos voor me uitstaren, terwijl er genoeg te doen valt.

Voordeel is wel dat ik dit kan bewijzen aan mijn praktijkopleider, door iets geschreven te laten zien.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.