Mijn ouders controleren mij overal is dat normaal?

• Ik ben een meisje van 15 jaar en mijn ouders zijn beide moslim. Mijn vriendinnen op school zijn veel Nederlands en geen moslims. Mijn ouders zeggen dat mijn vriendinnen haram zijn (haram is iets wat niet mag voor moslims iets wat verboden is en wat in de koran staat dat het niet mag) maar ik wil niet opgevoed worden als een moslim omdat ik een Nederlandse wil zijn en ik beter ben bij mijn Nederlandse vriendinnen die alles mag doen dan mijn moslim ouders waar ik keuze moet maken tussen halal en haram. Ik vind onzin die moslim regels en de koran.

Maar mijn ouders vinden dat ik moet leven als moslima en dat ik nu ook een hoofddoek moet gaan dragen omdat als ik 16 ben ik dat elke dag moet dragen van ouders. Ik doe hem alleen thuis om en als ik paar meter van huis ben dan doe ik hem in mijn rugzak.

Ik mag van mijn ouders ook niet naar feestjes gaan omdat ze bang zijn dat er varkenvlees tussen het eten zit of ander varkensproducten. Mijn ouders mogen niet weten dat ik varken eet ik eet paar keer in week varkenvlees en vind het lekker der dan koevlees. Maar als mijn ouders achter dat komen dan krijg ik straf.

Mijn ouders zijn mij nu aan controleren eerst via de telefoon dat ze mijn berichten na gaan lezen. Maar nu hebben ze ook een program op mijn telefoon gezet dat ze mij kunnen volgen via GPS. Deze program mag ik niet afzetten als ik weg ga omdat ze niet willen dat ik naar plaatsen ga waar ik niet mag komen. Ook moet ik als mijn ouders vragen selfie te maken deze in een minuut maken. Ik moet dan haasten om mijn hoofddoek omdoen en dan selfie maken zodat ouders geloven dat ik hoofddoek draag.

Is het normaal dat als 15 jarig meisje in Nederland controlleer worden door de ouders? Want ik voel mij niet vrij als ik deur uit loop door ouders. Ik moet heel veel en mag heel veel niet. Ik woon in Nederland en ik wil Nederlander zijn en geen moslim. Mijn vriendinnen zijn Nederlander en dat is gelukkiger dan moslima vriendinnen van mijn ouders.

• Global Moderator

Tot op zekere hoogte mag een ouder dingen checken van zijn/haar eigen kind maar dit gaat wel erg ver. Volgens mij is dit ook gewoon overtreding van de jeugdwet qua privacy.

• @Eximius zegt in Mijn ouders controleren mij overal is dat normaal?:

Tot op zekere hoogte mag een ouder dingen checken van zijn/haar eigen kind maar dit gaat wel erg ver. Volgens mij is dit ook gewoon overtreding van de jeugdwet qua privacy.

Wat kan ik doen met overtredeing van de jeugdwet qua privacy?

• Global Moderator

Wow dit vind ik toch best wel ernstig hoor. Even een paar vraagjes.

• Wat gebeurt er als je je niet aan hun regels houdt? Is dat een simpele straf, huisarrest, of gaat het veel verder dan dat? En wat zou dat dan zijn?
    • Wat zijn de toekomstplannen voor jou, als je ouder dat zouden bepalen? Als jij meerderjarig bent, mag je dan wel zelf bepalen wat jij met jouw toekomst doet?
    • Mocht het helemaal uit de hand lopen, ben je dan nog wel veilig? Kun je dan een veilige plek zoeken? Of vrees je dan voor je leven?

• Global Moderator

@bloemie Dit zijn goeie vragen^ Als de antwoorden hierop zorgwekkend zijn zou ik richting de politie stappen zelfs. Wees dan wel bewust dat er dan spanningen in huis gaan komen als ze hier achter komen. Wat zou voor jou de oplossing zijn?

• Uit huis gaan en evt bij vriendinnen wonen als die ouders je willen opvangen?
    • Dat je ouders zich meer bewust worden van jouw wensen onder veilige begeleiding?
    • Wil je wel contact houden met je ouders?

Ik zou uitkijken met hoe je dit aanpakt.

• Ik heb niet veel verstand van de moslimcultuur maar ben je niet vrij om daar uit te stappen? Of word je verplicht door je ouders om mee te doen met hun keuze moslim te zijn en alles wat daarbij hoort?

Ik hoop dat je hier vrij in mag kiezen voor jou, iemand verplichten om iets te doen wat hij of zij niet wilt is nooit goed.

• Je hebt gelijk sommige moslims is echt achterlijk wij zijn in 2017 kom op jongens beetje modern worden

• Je mag mischeen als datkan apart wonen van u ouders je moet niks doen als je niet van u ouders dat is u leven niemand van anders je bent vrij van u keuzen te doen

• Global Moderator

@King zegt in Mijn ouders controleren mij overal is dat normaal?:

Ik heb niet veel verstand van de moslimcultuur maar ben je niet vrij om daar uit te stappen? Of word je verplicht door je ouders om mee te doen met hun keuze moslim te zijn en alles wat daarbij hoort?

Ik hoop dat je hier vrij in mag kiezen voor jou, iemand verplichten om iets te doen wat hij of zij niet wilt is nooit goed.

Je hebt dan wel 2 keuzes: of je blijft erin en houdt contact met je familie, of je gaat eruit en wordt verbannen. Snap dat het een moeilijke keuze is. Vooral als je 15 bent.

• @Amira9441 hoe gaat het nu met je en heb je iets gehad aan de adviezen?

• Als je ouders je vragen een selfie te maken kan je hun erop wijzen dat ze zelf haram bezig zijn. Je mag namelijk geen enkele afbeelding van iets met een ziel, mens of dier, maken. Dit kan leiden tot sikh en allah zal op de dag des oordeels vragen leven in de afbeelding te blazen en aangezien niemand dit kan behalve allah ben je dus gewoon de sjaak. Je ouders zullen compleet uitgeluld zijn als je dit zegt!

• Doe wat je wilt wil je katholiek zijn moet je je bekeren of praat met je ouders

• Maar kijk uit slippers komen hard aan

• En een riem ook

• Global Moderator

@lauraisjeweetwel zegt in Mijn ouders controleren mij overal is dat normaal?:

Maar kijk uit slippers komen hard aan

hahahaha ook gelijk van uit gaan dat er slippers gegooid worden, geweldig

• Haha @heey321 is toch zo

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.