LAKS ontvangt recordaantal klachten over vwo-examen Nederlands

• Bij de klachtenlijn van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) zijn woensdag ruim 25.000 klachten binnengekomen over het vwo-examen Nederlands. Dit betekent dat meer dan 60 procent van alle kandidaten problemen heeft ondervonden met het examen.

Dat blijkt uit de statistieken van de klachtenlijn. In totaal deden ruim 40.000 scholieren het vwo-examen Nederlands.

Met deze cijfers is een nieuw record gevestigd. In 2016 stond de teller van het aantal klachten na één dag op 22.600 klachten. Toen deden 38.500 scholieren dit specifieke examen. In 2015 werd ook al een record gevestigd met het vwo-examen Nederlands.

De klachten gingen vrijwel allemaal over de inhoud van de examens. Net als in 2016 ontving het LAKS ook dit jaar heel veel klachten over de lengte; het examen zou weer veel te lang zijn geweest. Veel scholieren kwamen in tijdnood.

Spelfouten
    Ook hadden veel leerlingen problemen met de open vragen. Bovendien zaten er volgens het LAKS meerdere spelfouten in het examen Nederlands.

Op Twitter klagen veel leraren ook over de problemen met het examen. Het CITO, de organisatie die de examens verzorgt, had na de problemen de afgelopen twee jaar beterschap beloofd.

Niet normaal
    "We hebben de afgelopen twee jaar goede gesprekken met het CITO gehad, en doorgaans luisteren ze echt wel naar onze opmerkingen", laat een woordvoerder van LAKS weten. “We gaan na de examens maar weer rond de tafel zitten. Dit moet volgend jaar écht anders: het is niet normaal als bijna twee op de drie leerlingen zich melden met problemen.”

De meeste klachten ooit kwamen in 2016 binnen over het havo-examen Engels, waar zich toen ruim 26.000 scholieren over meldden. Het LAKS vermoedt dat dit record in de loop van donderdag wordt verbroken.

Scholieren.com

• Als de vragen niet duidelijk zijn en vol spelfouten zitten, mogen ze van ons dan wel verwachten dat de antwoorden juist zijn?

• Global Moderator

Scholier zegt in LAKS ontvangt recordaantal klachten over vwo-examen Nederlands:

Als de vragen niet duidelijk zijn en vol spelfouten zitten, mogen ze van ons dan wel verwachten dat de antwoorden juist zijn?

Nee. Vind het goed dat er zoveel klachten zijn ingediend, dan wordt de grens (ik weet ff niet meer hoe je dat noemt) verlaagd en krijgen meer mensen een voldoende.

• Ik heb even een account aangemaakt.

Bedoel je de norm?

• Global Moderator

@Scholier Als iedereen een laag cijfer haalt word de lijn verschoven en zullen de cijfers hoger uitvallen. Ze kijken naar het gemiddelde en baseren daar een cijfer op.

• Global Moderator

@Scholier zegt in LAKS ontvangt recordaantal klachten over vwo-examen Nederlands:

Ik heb even een account aangemaakt.

Bedoel je de norm?

De norm ja. Die wordt inderdaad verschoven.

Toen ik examen deed voor Nederlands, had ik hem verpest (ik deed havo examen, was zelfs te moeilijk voor het vwo) en kreeg uiteindelijk een 7,8.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.