Urban exploring: Hoe vind je een verlaten gebouw?

• Global Moderator

Hoe vind je een locatie? Deze vraag zie ik bijna elke dag wel voorbij komen op urbexfora, facebookgroepen, onder commentaar op blogs, nouja, overal zie ik het wel voorbij komen. En het is ook nog best een logische vraag, want voor veel mensen is het abracadabra. Want hoe doe je dat nou?

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden, want je kunt een leuke foto zien, je gaat op zoek naar een locatie in stad x, iemand heeft gezegd dat er in stad y een verlaten locatie is, maar hij wil niet zeggen waar… in alle gevallen is Google dé king van het moment. Laten we gewoon vanaf het begin beginnen.

• Stel, je komt op een website een locatie tegen die je echt wilt bezoeken: de locatie heeft altijd een naam. Die is in veel gevallen afgeleid van de plek of de functie die het gebouw vervulde. Wat doe je dan? Googlen. Lees de tekst over de locatie grondig, hier kan hele handige informatie in staan, al gaat het maar over de weg waar het aan ligt. Wat je doorgaans nog meer kunt vinden is de functie, hoe lang het ongeveer leeg staat, wat er vroeger gebeurd is. Wellicht nog branden, ongelukken, andere nare gebeurtenissen. Dit kan je allemaal helpen bij het zoeken naar de locatie.

• Op de foto’s kun je vaak ook veel informatie vinden. Je ziet spullen, de indeling, misschien wel deuren, de buitenkant, een impressie van het gebied waar het in ligt, misschien zelfs op een blaadje de naam van het oorspronkelijke bedrijf of een deel van het adres. Google doesn’t forget, ook niet de de dingen die 50 jaar geleden zijn gebeurd.

Zo ben ik een keer achter een locatie gekomen waar iemand de naam van het bedrijf op had laten staan. Het was een bedrijf die zo’n 30 jaar geleden nog actief was, maar op Google kon ik gewoon artikelen vinden erover? Hier ontdekte ik de plaats en ging ik op Google Maps kijken, waarna ik na 5 minuten scrollen de locatie vond.

Waar zoek je dan op? Zoek op de naam van de locatie, die op de website staat. Je komt andere websites en andere foto’s tegen, met meer informatie. Met deze informatie kun je weer verder zoeken. Probeer goed te filteren welke informatie belangrijk is en welke niet.

Heb je de functie van het gebouw en de plaats? Zoek op de functie in combinatie met de plaats. Zoek op Google Maps bij die plaats. Probeer het te plaatsen bij de foto’s. Uiteindelijk merk je vanzelf dat alle stukjes in elkaar passen! Zo simpel is het dus om een locatie te vinden!

Laten we het eens in de praktijk brengen met een makkelijke locatie…

die gesloten is en gesloopt/omgebouwd wordt. Ha. Ik ga het jullie niet makkelijk maken. Jullie kennen Hasard Cheratte wel toch? Een van de bekendste locaties in het hele wereldje en op Google Maps staan de exacte coördinaten. Ja, sommige locaties zijn zo makkelijk te vinden dat ze met adres en al op Google staan. Maar daar doen we vandaag niet aan.

Oké. Hasard Cheratte, laten we even googelen.
    Er komen meerdere links uit, kijk maar eens.
    0_1494408789713_1.png

Hmm, wat valt hier op? De steenkolenmijn ligt in Cheratte, volgens Wiki. Volgens RVGFotografie ligt de verlaten kolenmijn (hey! informatie!) aan de rand van Luik, in België. Dus we gaan even naar Google Maps. Ff Cheratte intikken en kijken hoe of wat.

0_1494408957615_2.png

Dat ligt inderdaad in de buurt. Even inzoomen, zo te zien is het een klein dorpje, dus valt er niet veel over het hoofd te zien. En de satelliet aanzetten. Na wat heen en weer scrollen kwam ik op dit uit, dit ziet er best verlaten uit, dus het zal het vast wel zijn.

0_1494409332189_3.png

Hoe zie ik of iets verlaten is? Het gebied ziet er een beetje grauwig uit, niet goed onderhouden, al zegt dat niks in België. Maar dat beton aan de bovenkant van het gebied en al dat groen tussen de gebouwen in? Nah, dat is echt niet onderhouden hoor. Heel dat gebied is overwoekerd, omdat het al 40 jaar leeg staat.

Om het te controleren ga ik even street view aanzetten. Even een foto van Google geplukt om te kijken of het qua uitzicht allemaal klopt.

H6CedDCl.jpg
    Zo ziet het complex er van buiten uit. Nu moet je goed opletten, ik ga goochelen. Hocus pocus pilates pas, ik wou dat ik in Streetview was… en zo geschiedde.

0_1494409610630_4.png

Herken je de plek? Ja toch? Nou, mooi. Dan is het hopelijk duidelijk. Dit kun je zo ver door laten gaan als dat je zelf wil. Na een tijdje herken je wel wat je wel en niet als informatie kunt gebruiken.

Dit kun je echt met alles doen. Heb je alleen een foto? Doe Google reverse image search. Heb je alleen een naam? Zoek op de naam. Met heel weinig informatie kun je toch aardig wat locaties lospeuteren. En bij dezen wens ik je heel veel succes, want het gaat goedkomen.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.