Een Interrail reis, hoe doe je dat nou? 10 tips voor het organiseren van je Interrail

• Global Moderator

Twee weken, of misschien zelfs wel een maand door Europa reizen met de trein, het is niet voor iedereen weggelegd. Er moet nagedacht worden over de bestemmingen, de overnachtingen en treinreserveringen. Of niet, als je #yolo bent. In ieder geval, in dit topic deel ik mijn ervaringen met het organiseren van een interrailreis. Want hoe doe je dat nou? En waar moet je op letten?

Kleine background story: vorig jaar ben ik 2 weken op Interrail geweest en dit faalde, mede door miscommunicatie, angst en 2 starre mensen. Dit jaar ga ik het weer overdoen, maar dan een maand in mijn eentje. Deze punten heb ik zelf ervaren en wil ik dus met jullie delen!

0_1494322638116_yiyerl.png

#1 - Waar gaan we heen?
    Dit is de eerste vraag die ik mezelf stelde: Waar ga ik heen? Want Europa is groot, sterker nog, groter dan dat je denkt! Van Rotterdam naar Brussel is 2 uurtjes, dat is te overzien. Maar van Rotterdam naar Milaan? Dan ben je zo’n 12 uur onderweg. Hou daar rekening mee, dat de reistijd vaak langer is dan dat je verwacht. Van Madrid naar Rome gaat niet, dan zul je halverwege een tussenstop moeten houden, of met de nachttrein gaan. Laat staan als je van de ene kant van Europa naar de andere kant wilt!

Wat ik voor mezelf heb gedaan is Europa in stukken verdelen. Het Noorden, met Scandinavië, dat echt keigroot is en een beetje Duitsland. Het Oosten met Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Slowakije en dergelijke. Het Zuid-Oosten met Griekenland, Turkije, Bulgarije en Roemenië. Ga zo maar door, je weet vast wel leuke combinaties te maken. Zo kun je Europa in verschillende delen bezoeken. En oja: let op de prijs!

1ElV20jl.jpg

Hier heb ik voor mezelf de kaart in stukken gesneden. Uiteindelijk heb ik me er niet aan gehouden, maar zit ik wel voornamelijk in het fuchsia vakje.

#2 - Het budget
    Zoals ik al in de vorige alinea zei: sommige landen zijn duurder dan de anderen. Geloof me, zelfs daar kun je je in vergissen! Soms verschilt het zelfs per stad. In Duitsland is München bijvoorbeeld duurder dan Berlijn. In sommige landen ben je verplicht treinen te reserveren, waar het in andere landen niet optioneel is. Bij sommige maatschappijen is het 3 euro voor een reservering, maar andere maatschappijen doen niet mee aan Interrail, dan kun je weer de volle mep betalen.

Waar je op moet letten is dit:

• Is het verplicht om de trein te reserveren?
      Als het niet hoeft, dan kun je ervoor kiezen om het niet te zien. Het voordeel is dat je weer geld bespaart. Het nadeel is dat je geen gegarandeerde zitplek hebt. Zo heb ik weleens 6 uur lang gestaan!

• Hoeveel kost de reservering?
      Je kunt via Interrail zelf boeken, maar daar betaal je wel 6 tot 8 euro extra aan boekingskosten. Je kunt in sommige gevallen dus beter via de reisaanbieder zelf boeken.

• Hoe duur zijn de hostels?
      En waar liggen ze? Soms zijn ze goedkoper als ze aan de rand van de stad liggen, maar wil je dat wel? Soms komt er zoveel euro toeristenbelasting bij, dat je pas op de plek zelf moet betalen.

• Hoe duur is het eten?
      In sommige landen kun je duurder uit zijn met eten dan dat je had gepland. Of misschien zelfs goedkoper! In Polen heb ik als een koning zitten vreten voor 15 euro, in Zwitserland heb ik 2 dagen op een houtje moeten bijten omdat een toetje al 4 euro kostte.

• Wat kun je bezoeken en hoeveel kost dat?
      Sommige landen hebben prachtige musea, maar die helaas wel duurder zijn dan gemiddeld. Even kijken of het in je budget past scheelt al een hoop ellende en verveling!

• Ook heel belangrijk: Het vervoer in de stad!
      Elke dag een dagkaartje kopen voor de metro kost ook keiveel geld, geloof me. Als je overnacht in het centrum zelf, kun je veel dingen op loopafstand doen, want je bent zo weer op je eigen plek. Maar als je wat meer buiten het centrum zit, of als je dingen buiten het centrum wilt bezoeken, dan kost dat natuurlijk extra geld.

XtcxUdJ.jpg

Deze trein is best duur, in vergelijking met andere reserveringen.

#3 - Wees op tijd
    Met reserveren. Of het nou voor de trein is of voor de overnachtingen of voor waar je ook voor moet reserveren. Anders kun je op het laatste moment je planning omgooien omdat je niet met díe trein kan, of zit je in een kuthotelletje met spermavlekken ergens in de middle of nowhere. En dat wil je natuurlijk ook weer niet. Of het kost weer geld omdat je niet op die en die plek kan komen. Daar krijg je toch het lazarus van?

De meeste dingen kun je 2 tot 3 maanden van tevoren reserveren!

Wel is het handiger om de trein eerst te reserveren, dan staat je reis in ieder geval vast. Daarna kun je kiezen uit de hostels. Want je kunt wel hostels kiezen, maar als je daar niet naartoe kan komen, wat heb je er dan aan?

#4 - Wat neem je mee?
    Het ligt er maar net aan wanneer en waar je heen gaat, maar ik vind dat je nooit teveel mee moet nemen. Mijn reispartner wilde vorig jaar zijn kussen en (opblaasbaar) matras meenemen. En dan mag ik het tillen, haha. Ga voor jezelf na wat je belangrijk vindt, maar wees wel reëel. Als je in de winter naar Kirkenes gaat (ik weet niet eens of dat bereikbaar is met de trein :’) ) dan kun je beter een grote koffer meenemen want je neemt immers veel dikke kleren mee. Ga je in de zomer naar een warm land? Zonnebril, zonnebrand, zwemkleden, luchtige kleding… je snapt het wel. Ga voor jezelf na wat je nodig hebt.

Het is ook belangrijk om te bekijken of je ergens je kleding kan wassen. Meeste hostels bieden dat wel aan! Vooral in de zomer, als je kleding snel vies wordt door zweet. Je kan wel 30 setjes kleding meenemen als je een maand weggaat, het is beter als je 5 setjes meeneemt en die eens per week wast. Ofzo. :)

KPY7g8u.jpg

Pas je op dat je jezelf geen breuk sjouwt?

#5 - Besef dat je op Interrail bent
    Dat betekent dat je niet zo kieskeurig kan zijn. Tenzij je een rich bitch bent. Dus je moet niet het allerbeste van het allerbeste verwachten, je kan zomaar in een slecht hostel terecht komen. Relativeer het: het kan gebeuren, gebruik het alleen om te slapen en te wassen en ga lekker naar buiten. Over een paar dagen zit je weer in een andere stad en is het allemaal beter. Achteraf lach je erom.

Culturen in andere landen zijn natuurlijk… anders. Hoe dichtbij je ook bent, de cultuur kan net iets anders zijn dan dat je gewend bent. Hou daar rekening mee.

#6 - Niks moet.
    Het is immers vakantie. De hele dag, en dat dan minstens 2 weken lang, op pad zijn, eist zo ook zijn tol. Slaap een paar dagen lekker uit, ga soms eens een dag gewoon relaxen aan het strand, het maakt niet zoveel uit. Ook al heb je de drang om dingen te bezoeken, want je bent tóch in het buitenland, want het moet want je bent weg, niet doen. Dan kom je maar een andere keer terug. Heb je een reden om deze stad nog een keer te bezoeken. Anders kom je vermoeider terug van je vakantie dan dat je er heen ging. Dat is toch helemaal niet de bedoeling?

Ook in de trein kun je uitrusten, je kan toch niet zoveel doen. Maar vergeet niet te genieten van het uitzicht! Op sommige plekken verbaas je je daar echt over, kan Europa dan echt zo mooi zijn?

feODvEu.jpg

zo voel je je als je niet chill genoeg doet

#7 - Niet alles van tevoren plannen
    Dat is juist het leuke van Interrailen. Het is inderdaad handig om van tevoren hostels en de reizen te boeken, maar hou het daar ook bij. Kijk in de stad zelf wat je daar kunt doen, vaak word je verrast van alle mogelijkheden. Je moet je trouwens niet tegenhouden om alvast te kijken hoe alles er een beetje uitziet, een beetje nieuwsgierigheid kan geen kwaad. :)

#8 - Vraag aan de locals
    Locals, wat een stom woord eigenlijk. Ik bedoel uiteraard gewoon de bewoners van de buurt/stad waar jij je in bevindt. Misschien weten zij nog leuke (eet)tentjes, festivals, bezienswaardigheden waar je nog nooit van had gehoord! Zo leer je de stad op een andere manier kennen dan de meeste mensen. Het is, naast dat het boeiender is, ook rustiger omdat de meeste toeristen daar niet komen.

Als je niet veel te maken hebt met de locals, kun je het ook aan andere mensen in het hostel vragen. Andere gasten, of misschien wel het personeel. Vooral het personeel heeft leuke aanbevelingen.

#9 - Eten en drinken meenemen tijdens de reis
    Je krijgt natuurlijk honger als je een reis van 8+ uur maakt. In sommige treinen kun je wel een maaltijd kopen, maar in veel treinen is dat niet zo. Neem het zekere voor het onzekere en neem wat te eten mee voor de eerste paar uur. Soms moet je overstappen, dan kun je langs een winkeltje op het station, maar wat als je nou een enkele rit van 6 uur hebt? Of een overstap van 10 minuten? Dan ben je fucked. Bekijk van tevoren hoe lang je overstaptijd is en hoe lang de rit duurt. Op basis daarvan kun je bepalen wat en hoeveel eten en drinken je zoal meeneemt. Oja! Snoep en koek is ook lekker…

bumrxrv.jpg

Dit is wel overdreven hoor.

#10 - De Praktische Dingen
    Er zijn een aantal dingen die heel handig zijn, die tegelijkertijd ook vanzelfsprekend zijn. Hier een lijstje van punten waar je je bewust van moet zijn:

• Loop niet met teveel contant geld rond. Voor jou is het misschien niet veel geld, maar voor anderen misschien wel. Better safe than sorry. En let ook op je tas enzo.
    • Pas op dat je niet teveel betaalt. Vooral in een grote, populaire toeristische stad stijgen de prijzen bijna exponentieel, hoe dichter je bij het centrum komt. Toeristen betalen toch wel! Waarom zou je 3 euro betalen voor een magere ranzige slush puppy als je even buiten het centrum hetzelfde kan krijgen voor een euro en nog lekkerder?
    • Over je reis gesproken… vul van tevoren nooit, maar dan ook nooit alvast je reisdagen in op je Interrail pass. Wat als er iets gebeurt, waardoor je op díe dag niet meer kan reizen? Je mag de vakjes niet doorkrassen of opnieuw vullen. Als je geen ruimte over hebt, zijn al je reisdagen voorbij en mag je weer de volle mep betalen.
    • Neem ook extra spullen mee voor in de trein. Denk aan een boek, een bordspelletje als je met meerdere personen bent, een spelletje op je telefoon, een tekenblok, etcetera etcetera… In ieder geval iets waar je je meerdere uren mee kunt vermaken.
    • Als je met meerdere personen bent, hou dan wel rekening met elkaar. Dat is iets wat ik jullie echt wil meegeven, want het kan voor jou of voor de ander echt een hel worden als er niet wordt geluisterd. Bekijk wat jij wil, wat de anderen willen, bespreek met elkaar hoe of wat. Zodat het een leuke vakantie voor beide wordt!
    • Aansluitend op het vorige punt: Neem of eis tijd voor jezelf. 2+ weken opgescheept zitten met een ander is niet tof, hoe goed jullie ook bevriend zijn met elkaar. Geef het ook aan bij de ander als het je teveel wordt, misschien heeft ie het niet door.

#BONUSTIP
    Geniet! Het wordt een unieke ervaring en daar moet je zeker van genieten!

Zo dan, dit is flink wat informatie. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben! Waar ga jij naar op vakantie en hoe ga je?

• Global Moderator

Vette lijst. Ik wil gaan liften, nog cheaper, Maar dan heb je wel vreemde mensen enzo, en in Frankrijk mag je al niet liften. Ben er benieuwd en word heel spannend.

Wat denk je kwijt te zijn voor deze vakantie?

• Global Moderator

@heey321 zegt in Een Interrail reis, hoe doe je dat nou? 10 tips voor het organiseren van je Interrail:

Vette lijst. Ik wil gaan liften, nog cheaper, Maar dan heb je wel vreemde mensen enzo, en in Frankrijk mag je al niet liften. Ben er benieuwd en word heel spannend.

Wat denk je kwijt te zijn voor deze vakantie?

Oeh nice, dat lijkt me opzich ook wel leuk, maar daar acht ik mezelf niet sociaal genoeg voor. Wanneer denk je dat te gaan doen? En welke landen heb je in gedachten? Of ga je maar wat doen?

Ik ben 300 euro kwijt voor een ticket, 100 euro kwijt voor reserveringen voor de trein en zo’n 400 euro voor de overnachtingen, maximaal. Omdat ik voornamelijk naar het Oostblok ga is alles een stuk goedkoper. Dus ik schat zo’n 200 euro maximale andere kosten. 100 euro aan eten en 100 euro aan openbaar vervoer, toegansbewijzen enzo

• Global Moderator

@bloemie ga in de zomer naar Berlijn samen met een vriendin. Eind augustus is daar een groot vegan festival dus dat zou ook tof zijn.

• Global Moderator

@heey321 zegt in Een Interrail reis, hoe doe je dat nou? 10 tips voor het organiseren van je Interrail:

@bloemie ga in de zomer naar Berlijn samen met een vriendin. Eind augustus is daar een groot vegan festival dus dat zou ook tof zijn.

Dat gaat echt cool worden! Daar ben ik van overtuigd. Berlijn heeft echt heel veel dingen voor vegans en het is niet eens duur daar :)

• Global Moderator

@bloemie ja klopt! Een van de grootste reden waarom ik daar heen wil. Ben wel bang voor een hostel dat ik geen oog dicht doe. Dadelijk zit iemand te snurken D:

• Global Moderator

@bloemie ja klopt! Een van de grootste reden waarom ik daar heen wil. Ben wel bang voor een hostel dat ik geen oog dicht doe. Dadelijk zit iemand te snurken D:

Je kan bij hostels ook kiezen voor een privékamer he. Je betaalt dan wel meer per persoon maar dan lig je wel met je vriendin op een privékamer. Of ben je bang dat zij gaat snurken? :p

• Global Moderator

@bloemie hahah nee dat niet. Heb nog nooit in een hostel geslapen dus dat word wat

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.