School wil dat ouders verantwoordelijkheid nemen – nu gaat de poster viraal

• Het is een tijdloze vraag: waar beginnen de verantwoordelijkheden van een school, en waar eindigen ze?

Dit is zeker relevant als je nadenkt over waar de lijn ligt tussen wat de verantwoordelijkheden zijn van de ouders, en welke van de school.

Een Portugese school besloot de zaken voor eens en altijd op te helderen, door een poster in de gang te hangen. De boodschap gaat nu viraal

De poster werd op Facebook gepubliceerd en de boodschap ging al snel de hele wereld rond.
    De eenvoudige, maar effectieve ´boodschapper´ onderstreept de vijf punten die volgens de school onder de verantwoordelijkheden van de ouders vallen. Deze vijf punten zijn als volgt:
    ¨Beste ouders

• We willen jullie er graag aan herinneren dat de magische woorden zoals hallo, alsjeblieft, graag gedaan, het spijt me en bedankt, thuis worden aangeleerd.

• Thuis is ook de plek waar kinderen leren om eerlijk te zijn, op tijd te zijn, doortastend en meelevend te zijn en waar ze ten slotte leren respectvol te zijn tegenover ouderen en alle vormen van leraren.

• Thuis is waar ze leren om schoon te zijn, niet met volle mond te spreken en hoe/waar ze het afval moeten weggooien

• Tevens is thuis de plek waar ze leren om georganiseerd te zijn, hun spullen met zorg te gebruiken en dat het niet ok is om anderen pijn te doen.

• Hier op school daarentegen leren we de kinderen taal, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde en gym. We versterken daarmee alleen maar de opvoeding die kinderen vanuit huis mee krijgen.

Zdb4QXb.jpg
    Bron

Vind jij dat scholen in Nederland ook zo´n poster op zouden moeten hangen?

• Global Moderator

Ik vind dat het niet nodig zou moeten zijn.

Het is toch vanzelf sprekend dat je thuis al de nodige normen en waarden leert, dat is niet de verantwoordelijkheid van een school.

Als het al zo ver komt dat hier posters over gedrukt en opgehangen worden, dan moeten we ons allemaal toch maar eens afvragen waar we heen gaan op deze manier.

• Admin

Had het er laatst met een collega over. Het is te triest voor woorden dat kinderen ‘maar’ 5 tot 10% opvoeding vanuit thuis meekrijgen. Van het ontbijt tot het avondeten worden kinderen als het ware opgevoed door anderen. Leraren, naschoolse opvang, een oppas, buurman/vrouw.

Ouders voelen zich schuldig dat ze zo weinig tijd doorbrengen met hun kinderen en denken dat cadeaus als Ipads en dure telefoons de leegte die een kind voelt kan vullen.

• Global Moderator

Leuk dat de poster viraal gaat, maar blijkbaar helpt het viraal gaan toch niet. Mensen delen het maar kijken er daarna niet meer naar om.

@KEEN Ik denk niet dat dat zoveel uitmaakt. Als een kind na de naschoolse opvang gaat komt ie eerder in contact met andere mensen en mensenkindertjes, bij een oppas of buur leert ie ook manieren kennen, imo maakt dat niet veel uit. Het wordt pas erg als de kinderen van die dure cadeaus geven en geen grenzen leren kennen.

• Global Moderator

Ik denk dat de mensen die zich hier echt iets van aan moeten trekken dit juist niet zien of weinig mee doen

• Admin

@heey321 idd… wegkijkers en “ik weet hoe ik mijn kind moet opvoeden” pipo’s

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.