Zijn zwervers slechter dan studenten?

• Global Moderator

In het topic van @heey321, waar de vraag wordt gesteld of alcohol illegaal moet worden, ging het na een tijd over zwervers vs studenten. In mijn ogen worden er hier veel met vooroordelen gegooid en wil ik hier mijn mening erover kwijt.

Allereerst: zwervers zijn slechter dan studenten. Is dat zo? Waarom zijn zwervers slechter dan studenten? Alleen omdat zij een verkeerde keuze hebben gemaakt en daardoor hun huis zijn verloren/verslaafd zijn geraakt? Omdat zij niet in de maatschappij passen? Omdat zij een psychische aandoening hebben waardoor ze niet mee kunnen komen?

Als je niet weet wat diegene heeft meegemaakt, kun je er ook niet over oordelen. Een zwerver kan ook een advocaat zijn, die getrouwd was en 2 kinderen heeft. Waarvan zijn vrouw hem heeft verlaten voor een andere vent. Dat-ie dat niet kon hendelen en daarom ging drinken. En daarom dakloos raakte. Compleet de weg kwijt. Ja, dan moet je niet gaan drinken. > Dat zal die man vast ook vaak zat gedacht hebben. Zulke dingen krijgt zo’n persoon elke dag wel naar zijn hoofd. Meeste daklozen hebben enorme spijt dat ze aan drank/drugs/gokken/whatever zijn begonnen, dat hoor ik iedere keer weer terugkomen. Betekent dat trouwens per definitie dat hij minder is dan ons? Alleen maar omdat hij geen dak boven zijn hoofd heeft?

En zo zijn er nog vele andere voorbeelden. Mijn vader en broer zijn dakloos geweest, daarom trek ik het me zo aan. Mijn vader heeft een verkeerde keuze gemaakt, door te gaan drinken. Hij heeft mij, mijn broer en mijn moeder nooit iets aangedaan, maar had hij had nooit moeten drinken. Alleen omdat hij voor kost en inwoning bij een café is gaan werken (hee, gratiesj bierr), is het fout gegaan. Is hij daarom minder?

Mijn broer is een mongool eerste klas. Aardige gozer, niet dom, kan het met jan en alleman vinden, maar zijn rekeningen betalen? Nee, hij kan het niet. Hij kan het gewoon niet. Werken? Hij houdt het niet langer vol dan 1 jaar bij dezelfde werkgever. Dan komt-ie gewoon niet meer. Waarom? Dat weten we niet, maar een feit is dat het hem gewoon niet lukt. Hij is al meerdere keren uit zijn woning geflikkerd, zelfs met begeleid wonen ging het fout, dus nu woont hij ergens in een klein kamertje. Hij is een paar jaar lang dakloos geweest. Wat als zijn familie er niet was? Dan had hij op straat gelegen met een biertje in zijn hand. En velen zijn met hem. Zijn die mensen daarom minder?

Dan over het lastigvallen. De enige keren dat ik ben ‘lastiggevallen’ door zwervers is dat ze geld nodig hadden. Eerlijk? Ik zie het niet als lastigvallen. Ze doen het niet alleen voor het geld, ze maken ook praatjes. Of voor eten. Twijfel je aan zijn of haar echtheid? Vraag of je ze wat te eten kan aanbieden. Een oprechte zwerver (dus geen roma ofzo of heroinezombie) neemt het altijd aan. Maakt een praatje. Is dankbaar. Ik denk dat als je dit al als lastigvallen ziet, je toch even naar jezelf moet kijken. Een tijd lang heb ik een zwerver geholpen door hem te tailgaten (dat hij achter mij aan liep door het poortje), zodat hij naar zijn opvangplek kon gaan. We hebben hele goeie gesprekken gehad. Een ouwe gast van 50 en een meisje van begin 20, op een leeg station ergens in Rotterdam. Hij is altijd netjes gebleven.

En de studenten dan? Als die dronken zijn, zijn het regelrechte mongolen. Fiets je midden in de nacht, met twee overvolle krantentassen, op het fietspad. Komt er eentje, dronken fietsend, zonder licht, op je af. Ontwijk je hem net, krijg je de volle laag over je heen, omdat je daar niet had moeten fietsen. Soms lopen ze midden op de weg. Willen ze niet uit de weg gaan, als je met je auto voorbij komt, want ze zijn toch onschendbaar. Denken ze. Sta je te vergaan van de buikkramp, bijna tegen het flauwvallen aan, komt er een dronken student op je af en gaat ie tegen je aan rijden. HUEHUEHUE JAA JE WIL MIJN DIKKE PIK WEL HUEEE SEKSSS! Dan zet je even je fiets neer om een krant in de brievenbus te doen, hebben ze je fiets midden op de weg gegooid. Je kranten in de fik gestoken (ja dat is serieus een keer gebeurd :’) ) of gewoon meegenomen. Want ze denken dat ze dat mogen. En dit noem je ‘genieten van het leven’ of ‘een feestganger in de bloei van zijn leven’?

Moraal van het verhaal: Oordeel niet. Iedereen heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen pad des levens. Sommige mensen komen slechter terecht dan anderen, maar betekent dat direct dat ze minder zijn? Hoe zou het leven zijn als we allemaal een stuk minder bevooroordeeld waren?

• Global Moderator

Alle groepen hebben mensen die kut zijn. Dat jij slechte ervaringen hebt met de ene en niet de andere betekend niet dat ze niet allebei voor problemen zorgen. Gelukkig heb ik van geen van beide last gehad.

Vind overigs de ene persoon niet minder dan de andere. Wel zijn de daklozen die ik ken zelf kut, en hebben zelf voor problemen gezorgd. Studenten studeren (zit in de naam) en hebben een duidelijker toekomst perspectief. Overigs als ook maar een van de twee groepen je lastig valt en dat soort fratsen uithaalt, is gewoon illegaal. Dan bel ik de politie. Maakt me geen fuck uit al zijn ze paars en zijn het hele nette mensen. Illegaal = illegaal. Openbare dronkenschap mag per definitie niet.

Conclusie: Iedereen kan kut zijn, ongeacht of je nou een huis hebt of niet.

• Global Moderator

@heey321 zegt in Zijn zwervers slechter dan studenten?:

Alle groepen hebben mensen die kut zijn. Dat jij slechte ervaringen hebt met de ene en niet de andere betekend niet dat ze niet allebei voor problemen zorgen. Gelukkig heb ik van geen van beide last gehad.

Vind overigs de ene persoon niet minder dan de andere. Wel zijn de daklozen die ik ken zelf kut, en hebben zelf voor problemen gezorgd. Studenten studeren (zit in de naam) en hebben een duidelijker toekomst perspectief. Overigs als ook maar een van de twee groepen je lastig valt en dat soort fratsen uithaalt, is gewoon illegaal. Dan bel ik de politie. Maakt me geen fuck uit al zijn ze paars en zijn het hele nette mensen. Illegaal = illegaal. Openbare dronkenschap mag per definitie niet.

Conclusie: Iedereen kan kut zijn, ongeacht of je nou een huis hebt of niet.

Klopt helemaal. Iedereen heeft zijn eigen visie erop en zijn eigen ervaringen.

En illegaal is illegaal inderdaad. Niks aan toe te voegen aan je post :)

• Admin

Ik vind de woordkeuze ‘slechter’ of ‘minder’ niet passen bij deze mensen. Eerder dat ze iets minder geluk hebben gehad in sommige situaties dan anderen. Dat maakt ze niet minder of slechter. Echter de keuzes die iemand maakt, of je nou student, alcoholist, emo of brandweerman bent, daar kun je iemand wel over aanspreken. Maar ook daarbij is natuurlijk elk persoon en elke situatie anders.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.