Moet alcohol illegaal worden?

• Global Moderator

Omdat alcohol gewoon erg schadelijk is, zijn hier discussies over, en dan gaat het vooral over de legalisering van wiet. Maar als je dat even terzijde laat en alleen focused op alcohol, wat vinden jullie daarvan? Moet het illegaal worden of niet?

Indien niet illegaal, zou dan de grens weer omhoog moeten voor de leeftijd waarop je mag drinken? Of juist omlaag?

• Global Moderator

Ik denk dat mensen zich er meer bewust van moeten worden wat alcohol aanricht en minder genormaliseerd moet worden. Niet verwachten dat mensen drinken, en vooral voor jongeren op feestjes strenger reguleren. Wijntje bij het eten moet prima kunnen, maar zuip festijnen vind ik te ver gaan. Coma zuipen mag van mij illegaal worden, als je überhaupt al gepakt word met zoveel alcohol in je bloed.

Andere druk op zetten om te gaan drinken word helaas ook veel gedaan, mag van mij ook stoppen. Beetje sociale beeld aanpassen.

• Global Moderator

Ik denk inderdaad ook dat alcohol als te “normaal” gezien word. Het is hartstikke normaal om een slijter uit te lopen, maar als je een coffeeshop uitloopt word je meteen als een halve crimineel aangekeken af en toe.

Inderdaad wijntje/biertje bij het eten, of in de avond lekker op de bank een borreltje erbij, moet kunnen. Maar het inderdaad helemaal naar de klote zuipen moet maar eens afgelopen zijn. Het is voor niemand leuk en goed, behalve de bedrijven die de alcohol verkopen.

• Admin

@Wicket zegt in Moet alcohol illegaal worden?:

Ik denk inderdaad ook dat alcohol als te “normaal” gezien word. Het is hartstikke normaal om een slijter uit te lopen, maar als je een coffeeshop uitloopt word je meteen als een halve crimineel aangekeken af en toe.

Het ligt eraan hoe de persoon eruit ziet. Als ik een student met een krat bier zie lopen heb ik een ander beeld daarbij dan dat ik een zwerver zie met 2 blikken euroshopper. Datzelfde ook voor de coffeeshop. Als er een gewone man uit de coffeeshop loopt heb ik daar een ander beeld bij dan bij een slecht verzorgt uitziende zwevende in hippiekleding.

Het gaat niet om het product, maar om de mens die het product gebruikt wat ervoor zorgt hoe mijn beeld over diegene is.

OT: Het imago van “Je bent cool als je drinkt” mag wel iets minder. Boetes voor alcoholmisbruikers mogen ook best hoger liggen en mensen moeten zich bewust worden van de “wat had er wel niet kunnen gebeuren…” Want helaas zijn er te veel mensen het slachtoffer van mensen die niet goed om kunnen gaan met de gevolgen van het nuttigen van alcoholische dranken.

• Global Moderator

@KEEN zegt in Moet alcohol illegaal worden?:

@Wicket zegt in Moet alcohol illegaal worden?:

Het ligt eraan hoe de persoon eruit ziet. Als ik een student met een krat bier zie lopen heb ik een ander beeld daarbij dan dat ik een zwerver zie met 2 blikken euroshopper. Datzelfde ook voor de coffeeshop. Als er een gewone man uit de coffeeshop loopt heb ik daar een ander beeld bij dan bij een slecht verzorgt uitziende zwevende in hippiekleding.

Het gaat niet om het product, maar om de mens die het product gebruikt wat ervoor zorgt hoe mijn beeld over diegene is.

OT: Het imago van “Je bent cool als je drinkt” mag wel iets minder. Boetes voor alcoholmisbruikers mogen ook best hoger liggen en mensen moeten zich bewust worden van de “wat had er wel niet kunnen gebeuren…” Want helaas zijn er te veel mensen het slachtoffer van mensen die niet goed om kunnen gaan met de gevolgen van het nuttigen van alcoholische dranken.

Maar studenten zijn ook flinke zuiper hoor, vergis je daar niet in. Het beeld van een student en een zwerver is imo bijna hetzelfde.

• Admin

@bloemie zegt in Moet alcohol illegaal worden?:

Maar studenten zijn ook flinke zuiper hoor, vergis je daar niet in. Het beeld van een student en een zwerver is imo bijna hetzelfde.

Maar toch zie ik bij die 2 een alcoholverslaafde zonder werk en een student en feestganger in de bloei van zijn leven.

• Global Moderator

@KEEN zegt in Moet alcohol illegaal worden?:

Maar toch zie ik bij die 2 een alcoholverslaafde zonder werk en een student en feestganger in de bloei van zijn leven.

Neemt niet weg dat beide lastige gevallen zijn.
    Studenten zo nog lastiger dan zwervers. Laat ik het zo zeggen: ik ben vaker lastiggevallen door een dronken student dan een dronken zwerver.

• Admin

@bloemie ik dus andersom vandaar het beeld wat ik heb.

• @bloemie zegt in Moet alcohol illegaal worden?:

Een zwerver is niet voor niets zwerver. Veel zwervers worden zwerver omdat ze een alcohol probleem hebben. Studenten drinken als ze vrij zijn en studeren als ze naar school moeten. Daarin verschillen ze van elkaar.

• Global Moderator

@King zegt in Moet alcohol illegaal worden?:

Een zwerver is niet voor niets zwerver. Veel zwervers worden zwerver omdat ze een alcohol probleem hebben. Studenten drinken als ze vrij zijn en studeren als ze naar school moeten. Daarin verschillen ze van elkaar.

Zijn ze daarom lastiger dan een student, puur omdat ze geen dak boven hun hoofd hebben?

• Admin

@bloemie Ik denk dat ze lastiger kunnen zijn omdat ze geen dak boven hun hoofd hebben en geen eigen plekje hebben om zichzelf vol te gooien met euroshoppers. Daardoor kunnen ze andere mensen tot last zijn.

Studenten kunnen zich wel terugtrekken en zich volgooien met alcohol zonder dat ze anderen tot last zijn.

Denk dat het om die reden zo is dat ik daardoor een ander beeld heb van zwervers dan studenten. De voorbeelden heb ik gezien o.a. in Venlo en Nijmegen en dan praat ik over laatstgenoemde zo’n 10 jaar geleden.

• Global Moderator

• Global Moderator

Als je niet om kan gaan met alcohol dan moet er een soort alcoholverbod komen. Als je nog eens word aangehouden met teveel alcohol op dat je dan een celstraf krijgt. Net als het rijden zonder rijbewijs.

• Global Moderator

@Vink dat vind ik wel heel erg ver gaan hoor. Pappen en nathouden heeft geen zin, maar ik denk dat ze dan alcohol zelf moeten tegengaan en niet de gebruikers ervan.

• Global Moderator

Ik had allang een levenslange celstraf gehad met de eisen die jij stelt xD

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.