Moeten research chemicals verboden worden?

• Global Moderator

Je hebt harddrugs, die zijn verboden.
    Je hebt medicijnen, die kun je alleen op recept krijgen.
    Je wilt een van de twee bovenstaande middelen gebruiken maar je kan er niet aan komen. Wat doe je dan? Research chemicals gebruiken.

Research chemicals zijn chemicaliën die lijken op verschillende soorten drugs, maar het nét niet zijn, waardoor ze niet onder de Opiumwet vallen en dus legaal zijn. Legaal als je ze gebruikt om te onderzoeken dan… Nouja, het wordt dus zo genoemd om te verbergen dat het eigenlijk partydrugs zijn. Een ander woord voor research chemicals is ook wel ‘designer drugs’.

EvwZhlv.jpg

Wat voor soorten zijn er?
    Kort gezegd: heel heel heel veel. Maar dit zijn de bekendste:
    6-APB
    4-FA / 4-FMP
    Mephedrone (ook wel bekend onder de naam Bath Salts)
    1P-LSD
    alpha-PVP (Ook wel Flakka genoemd)

Er is voor elke drug wel wat, 4-FA is bijvoorbeeld een vervanger voor MDMA, 1P-LSD voor, de naam zegt het al, LSD, er zijn vervangers voor cocaïne, ketamine, 2c-b, tripmiddelen, maar ook voor antidepressiva en ritalin. Zelfs voor wiet hebben ze een synthetische variant! Naast dit zijn er nog veel meer soorten, op zijn minst honderd. Elk jaar worden een aantal soorten illegaal en komen er weer nieuwe varianten bij.

Voordelen research chemicals

• Je kunt het gewoon vrij krijgen. Geen gedoe meer met een ongure dealer, gewoon hoppa op internet bestellen.
    • Je hebt veel keuze. Serieus voor alles is wel iets te vinden.
    • Je hoeft je geen zorgen te maken dat je iets strafbaars doet, deze stoffen zijn legaal, dus je mag het gewoon op zak hebben. Het gebruiken op de openbare weg is wat anders trouwens ;)
    • Nieuwsgierige mensen gebruiken het en maken er vaak een rapport van, hoe het effect was op hun lichaam en geest.

Nadelen research chemicals

• Er is weinig tot geen onderzoek gedaan naar designer drugs. Dit betekent dat je je eigen proefkonijn bent. Kans op overdosering is groter, omdat men nog niet zoveel weet over deze drugs. Ook kan het je fysiek aantasten.
    • De meeste soorten komen niet naar voren in drugstesten. Je kan dus makkelijk onder invloed over straat heen lopen, terwijl dat niet verstandig is.
    • Er is weinig tot geen onderzoek gedaan. Ja, dat zei ik net ook al, maar dit gaat niet gebeuren. Met designer drugs kun je heel veel dingen ontdekken, misschien wel gezondere of betere alternatieven voor reguliere medicijnen, therapie of wat dan ook. Dit wordt helaas nagelaten.

ok29RWS.jpg

Nu is de stelling…
    Waarom vind je dat? En wat vind je van het hele concept ‘designer drugs’/‘research chemicals’?

• Global Moderator

Lijkt mij niet goed dit. Het is verboden om een reden, maar zo omzeil je het een beetje. Ga dan volop illegaal en loop het risico gepakt te worden, maar dan weet je tenminste wat er kan gebeuren, effecten op je lichaam en kan je behandeld worden in het geval dat het fout gaat.

Wiet is trouwens toch ook prima, waarom zou je iets anders willen? Ga lekker spacecake eten

• Global Moderator

@heey321 zegt in Moeten research chemicals verboden worden?:

Lijkt mij niet goed dit. Het is verboden om een reden, maar zo omzeil je het een beetje. Ga dan volop illegaal en loop het risico gepakt te worden, maar dan weet je tenminste wat er kan gebeuren, effecten op je lichaam en kan je behandeld worden in het geval dat het fout gaat.

Wiet is trouwens toch ook prima, waarom zou je iets anders willen? Ga lekker spacecake eten

Sommige mensen houden ervan om te experimenteren. Zo ben ik bijvoorbeeld nu aan het kijken voor varianten van methylfenidaat (ritalin). Ik vond het heerlijk spul maar het was met net iets te ‘strak’. Nu blijken er dus 2 varianten te zijn waarvan 1 meer euforischer is en 1 juist meer voor concentratie. Mij persoonlijk lijkt het me leuk om dat een keer uit te proberen en te kijken wat de effecten ervan zijn.

Andere mensen kunnen niet aan drugs komen omdat ze niet de juiste connecties hebben. Dan is dit een goed alternatief.

Ik vind het ook een tweestrijd hoor, aan de ene kant, de andere drugs zijn verboden met een reden, maar aan de andere kant, veel drugs zijn verboden zonder reden. Bijvoorbeeld MDMA, dat is heus niet zo schadelijk als men denkt. Met 2c-b zijn er geen doden bekend door 2c-b. Als we bepaalde soorten eens onderzoeken, dan kunnen die toch ook legaal zijn?

En ja, een synthetische variant op wiet. Handig voor in landen of staten waar wiet nog verboden is :p

• Global Moderator

@bloemie zegt in Moeten research chemicals verboden worden?:

Als er een kans bestaat dat je anderen in je omgeving in gevaar brengt, moet het verboden worden. Een ander hoef niet de dupe te worden van een expiriment van jou. Als je dat wilt proberen ga dan naar een bos of sluit jezelf op in huis en doe je ding. Maar ga niet onder invloed op straat lopen. Je bent dan een gevaar voor de samenleving en dan vind ik dat ze je moeten behandelen als iemand met een psychose en weg moeten stoppen.

• Global Moderator

@vink maar dat heeft niks met het verbieden van RCs te maken, dat heeft met de mens zelf te maken. Dan zou jij mensen die dronken op straat lopen ook wegstoppen als psychoten?

De meeste mensen gebruiken ook geen drugs op straat. Die gaan naar een feestje of gebruiken het thuis ter ontspanning.

• Admin

Dan zou jij mensen die dronken op straat lopen ook wegstoppen als psychoten?

Helaas is alcohol een van de meest geaccepteerde moodchangers die daardoor juist zorgt voor de meest onprettige situaties.

Om toch ook even ontopic te reageren, ik vind het best dat mensen dit soort middelen gebruiken. Maar ik vind ook dat als men aangehouden of staande gehouden word dat dit gerapporteerd mag worden en bij herhaling dat je verplicht en op eigen kosten een behandeling moet volgen.

En ja, ook voor alcohol.

• Global Moderator

@KEEN zegt in Moeten research chemicals verboden worden?:

Dan zou jij mensen die dronken op straat lopen ook wegstoppen als psychoten?

Helaas is alcohol een van de meest geaccepteerde moodchangers die daardoor juist zorgt voor de meest onprettige situaties.

Om toch ook even ontopic te reageren, ik vind het best dat mensen dit soort middelen gebruiken. Maar ik vind ook dat als men aangehouden of staande gehouden word dat dit gerapporteerd mag worden en bij herhaling dat je verplicht en op eigen kosten een behandeling moet volgen.

En ja, ook voor alcohol.

Helaas wel ja. Lopen mensen wel te mieren over pillen enzo, maar op coke en heroine na heb je vrijwel geen last van mensen die onder invloed zijn.

Ik denk dat het sowieso niet veilig is om RCs buiten te gebruiken, aangezien je niet weet wat voor effect het zal hebben. Voor de rest ben ik het wel met je eens.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.