21 ideeën voor goedkope uitjes

• Global Moderator

Je hebt niet veel te besteden, maar dat betekent toch niet per definitie dat je in je vrije tijd alleen maar televisie kan kijken? En daar gaat deze post nou net over: hoe kun je leuke dingen doen, zonder teveel geld kwijt te zijn? Geloof me: dat gaat nog best makkelijk!

Vervoer

1. Het is weer lekker weer, pak eens de fiets! En dan eens niet in de buurt blijven, ga naar de stad verderop, naar het natuurgebied die op 10 kilometer fietsen is, er is vast wel iets in de buurt te doen bij jou.

2. Ben je niet zo van het fietsen, of kun je dat niet? Een langere wandeling is ook niks mis mee. Je blijft wel wat meer in de buurt, maar je bent er toch even uit.

3. Of je gaat met de bus. Koop een uurnetje (of een dagkaart, 2-rittenkaart, weet ik veel wat jullie allemaal hebben, het is in elke regio anders) en rij! Je kan zoveel kanten op met de bus.

4. Voor 32 euro per maand heb je een weekend vrij abonnement bij de NS. Dat betekent dat je van vrijdagavond half 7 tot en met maandagnacht 4 uur kan reizen waar en wat je maar wilt. Je hoeft geen saldo op je kaart te hebben.

5. Kijk iemand met een auto lief aan en vraag of jullie samen iets willen doen. Vergeet niet benzinegeld voor te stellen. Echt veel kan het niet zijn :)

6CiEZPc.jpg

Maar wat kan ik dan doen? Ik heb helemaal geen geld?

1. Voor als je van street art houdt (ja daar heb je mij weer met m’n graffiti…), bijna iedere stad heeft wel een legale plek om graffiti te spuiten. Nee, je hoeft het niet te doen, ja je kan wel doen alsof het een museum is. Over musea gesproken… Sommige musea zijn gratis. En er is een museumweek. En sommige musea houden open dagen. Omdat het teveel is om hier op te schrijven zeg ik: probeer alles een beetje in de gaten te houden! Van 3 tot en met 9 april is het alweer museumweek en op google vind je ook veel gratis musea.

2. Heb je een digitale camera of een smartphone? Neem iemand mee en doe een fotoshoot met elkaar. Of als jullie daar geen zin in hebben, maak foto’s van de omgeving.

3. Heb je een hond? Ga eens wat verder weg en ga een middag spelen met je hond. Maar dat deed je vast al. Wij gingen bijvoorbeeld met de hele clan (dus iets van 4-5 honden) om de maand naar het strand, dat toevallig in de buurt lag.

4. Verstoppertje spelen is niet kinderachtig, verstoppertje spelen is leuk. Ik doe het nog regelmatig! Jij zou het ook moeten doen, met 3 personen heb je al een leuk kliekje om het mee te spelen.

5. Iedere stad heeft speciale bezienswaardigheden die je gewoon gratis kan bezoeken. Ga daar eens langs. Plan je eigen tour door je eigen stad bijvoorbeeld. Of laat je meenemen door een vriend en beleef zijn stad door zijn ogen.

6. Neem je tekenspullen mee en ga een uitzicht natekenen, of teken een vriend na die toevallig mee is.

7. Elke stad heeft zijn eigen evenementen, die gratis zijn. Bijvoorbeeld in Rotterdam het Zomercarnaval. In Wageningen het bevrijdingsfestival. Met Koningsdag in Eindhoven een hele rits aan tentjes met muziek. Dit zijn dan wel feestdagen, maar ook buiten de feestdagen om worden er zat dingen georganiseerd. Veel van dit soort dingen worden in de lokale krant neergezet.

8. Er is vast wel een meertje bij jou in de buurt. Als het lekker weer is, kun je daar gaan zwemmen! Vaak is het nog rustiger dan aan het strand of in het zwembad.

9. Bezoek een verlaten gebouw. Pas je wel op voor rotte vloeren en ongure typetjes?

10. Woon je vlakbij de grens? Dan kun je bijvoorbeeld naar de open dagen van de Bagger 288, maar het Landschaftspark in Duisburg is ook geweldig. Het is gratis maar je kan in bijna alle gebouwen en machines. Duitsland is wat uitjes betreft een goed land!

6jmjog4.jpg

Maar wat kan ik doen? Ik heb wel een beetje geld!

1. Voor 60 euro per jaar heb je onbeperkt toegang tot musea in Nederland. Niet alle musea doen eraan mee, maar je haalt het geld er wel uit. (Moet je wel gaan natuurlijk.)

2. Bezoek een rommelmarkt in de buurt. Neem 5 euro mee en probeer zoveel mogelijk dingen te kopen (die je nog nodig hebt of die je zoekt). Op http://www.meukisleuk.nl/ zie je waar een rommelmarkt bij jou in de buurt is.

3. Er zijn pretparken in Nederland (wel voornamelijk gericht op kinderen!) die niet duur zijn. Denk aan Drouwenerzand, familiepark Nienoord en attractiepark De Goudvis.

4. Op een terrasje zitten is simpel, maar wel leuk en lekker. Neem wat te drinken, stukje taart erbij en je hebt zo een leuke middag. Al helemaal als je het combineert met het volgende punt:

5. Windowshopping! Wat is leuker dan kleding passen maar niet kopen? Het is wel leuker om het te kopen, maar als je geen geld hebt… Vooral als je met vriendinnen bent, altijd leuk.

6. Doe een speurtocht. Je moet hiervoor wel met meerdere mensen zijn, maar dit kan je makkelijk in je eigen buurt doen en het is ook nog eens leuk! Je kan het zo moeilijk maken als dat je zelf wil. Ook de voorbereiding is leuk :)

Zit er iets leuks bij voor jou? Of heb jij nog een leuke tip om te doen?

• Global Moderator

Brr dingen passen en dan vervolgens niet mogen kopen. Moet er niet aan denken :P Passen is al kut genoeg.

Overigs leuke tips! Verstoppertje spelen moet ik weer eens oppakken man (ノ◕ヮ◕)ノ*:・゚✧ ✧゚・: *ヽ(◕ヮ◕ヽ)

• Global Moderator

@heey321 zegt in 21 ideeën voor goedkope uitjes:

Brr dingen passen en dan vervolgens niet mogen kopen. Moet er niet aan denken :P Passen is al kut genoeg.

Overigs leuke tips! Verstoppertje spelen moet ik weer eens oppakken man (ノ◕ヮ◕)ノ*:・゚✧ ✧゚・: *ヽ(◕ヮ◕ヽ)

Je mag wel een keer met ons meedoen!

Ik vind het ook geen flikker meer aan hoor, dat passen en kopen. Probeer het ook zo veel mogelijk te vermijden. Echter vond ik het vroeger wel leuk om met iemand random te gaan windowshoppen, daar kwam het idee ook vandaan xD gingen we ook foto’s maken en shit.

• Global Moderator

Nog een leuke voor gratis/goedkope uitjes:
    Geocaching
    https://www.geocaching.com/play

Het is een soort van speurtocht met raadseltjes en puzzels die je gaande weg oplost. Deze speurtochten liggen over de hele wereld verspreid. Ga je op vakantie en heb je een dag niks te doen, ga lekker geocachen. Of gewoon in je eigen dorp/stad. Er zijn genoeg caches om jezelf wel een tijd bezig te houden.

• Global Moderator

@Wicket zegt in 21 ideeën voor goedkope uitjes:

Geocaching

Het is een soort van speurtocht met raadseltjes en puzzels die je gaande weg oplost. Deze speurtochten liggen over de hele wereld verspreid. Ga je op vakantie en heb je een dag niks te doen, ga lekker geocachen. Of gewoon in je eigen dorp/stad. Er zijn genoeg caches om jezelf wel een tijd bezig te houden.

Die wilde ik er ook bij zetten, maar je hebt daar toch een gps voor nodig?

• Global Moderator

@bloemie zegt in 21 ideeën voor goedkope uitjes:

Geocaching

Je kunt een heel eind komen met een smartphone :)

• Global Moderator

@bloemie zegt in 21 ideeën voor goedkope uitjes:

Geocaching

Je kunt een heel eind komen met een smartphone :)

Ahh ok :) dat wist ik niet.

• Global Moderator

Pokemon Go gaan spelen als je wanhopig bent :P Of gratis boeken gaan lezen in de bibliotheek

• Global Moderator

Pokemon Go gaan spelen als je wanhopig bent :P Of gratis boeken gaan lezen in de bibliotheek

Hehe dat zijn ook goeie!

Heb dat laatste vaak zat gedaan om de tijd te verdrijven. Maar is niet echt een leuk uitje ofzo xD

• Global Moderator

@bloemie Nouja als je dat soort dingen nooit doet kan het erg leuk zijn. Of met een groepje vrienden gaan. Mij lijkt dat erg gezellig in ieder geval. :P Je hebt ook cafés door heel Nederland volgens mij waar je boeken kunt gaan lezen die er staan

• Global Moderator

@bloemie Nouja als je dat soort dingen nooit doet kan het erg leuk zijn. Of met een groepje vrienden gaan. Mij lijkt dat erg gezellig in ieder geval. :P Je hebt ook cafés door heel Nederland volgens mij waar je boeken kunt gaan lezen die er staan

Daar heb je gelijk in. Vooral als je naar een grote bieb gaat. Ik neem weleens mensen van buiten Rotterdam mee naar de Centrale hierzo, die heeft 5 verdiepingen met boeken. Mensen kijken hun ogen uit, geweldig.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.