25 bespaartips voor vreetzakken

• Global Moderator

Ik ga wekelijks een topic over besparen aanmaken. In het verleden heb ik al een topic aangemaakt over algemene bespaartips, maar het leek me leuk om elk onderwerp een beetje te verdiepen. Dit is deel 1: Eten en drinken. Het eerste stuk gaat over onderweg: hier gaan immers heel veel kosten in zitten, als je elke dag iets haalt op het station of bij een kiosk. Het tweede stuk gaat over thuis.

Soms heb ik weleens dat ik een stuk maand overhou aan het einde van mijn geld… en dat komt omdat ik zo’n verschrikkelijke vreetzak ben. Elke dag koop ik wel iets, of het nou een patatje is (dan hoef ik niet te koken), of een reep chocola. En ik denk dat ik niet de enige ben. Het is zo verleidelijk om onderweg iets te halen! Maar hoe leer je dat nou af?

1: Zorg ervoor dat je vol zit
    Ga je weg en kom je langs tankstations, kiosken, supermarkten en andere winkels? Zorg ervoor dat je vol zit! De drang is dan een heel stuk minder. Deze is natuurlijk heel simpel! Of juist niet, als je vet- en suikercravings hebt…

2: Neem geen geld mee
    Als je geen geld (mee) hebt kun je het ook niet uitgeven. Deze is ook heel simpel. Laat je pasje thuis als je weg gaat. Mocht je onderweg toch iets willen halen, neem dan een klein bedrag mee. Het is echt heel moeilijk (ik zit noodgedwongen in deze situatie en kan onderweg niks meer halen… brrr, afkickverschijnselen everywhere), maar hou vol, je kan het. Het scheelt echt!

kz6yA70.jpg

3: Zet geld apart
    Als aanvulling op numero 2. Zet je geld op een plek waar je er niet zomaar ff bij kan. Ik heb, door een domme fout teveel, geld op mijn PayPal gezet. Kan het er niet zomaar meer af halen als ik onderweg wat te eten wil halen. Mooi toch?

4: Neem eten mee
    Deze is makkelijk. En een beetje een open deur.

Je kan bijvoorbeeld een eiwitshake meenemen in een flesje, na een paar slokken zit je weer vol. Dit combineren met kauwgom (zodat je kaken lekker blijven malen) = helemaal oke. Zorg er uiteraard wel voor dat je goed gegeten hebt voordat je weg gaat.

5. Neem een andere route
    Sinds ik van stage ben veranderd, scheelt het me minstens 60 euro in de maand, omdat ik niet op dat ene kutstation kom waar ze van die lekkere sinaasappelsap hebben. Elke dag nam ik daar een broodje kaas en sinaasappelsap. Kosten? 5 euro per keer. Deze tip kan ik jullie echt aanraden. Want je kan niet anders.

6. Doe wat aan je suiker- en vetverslaving
    Dit is echt een spiegel voor mij. Ik ben een van de vieste goorste vetzakken die je maar kent. Als ik al het geld van de wereld zou hebben, zou ik ontbijten met patat, lunchen met kapsalon, avondeten met patat en voor het slapengaan nog ff een paar snacks. En tussendoor ook nog vette vieze zoete zooi. Herkenbaar? Gaat jouw hart ook sneller kloppen van de geur van patat, vreet jij ook altijd een hele zak snoep leeg als je die in handen krijgt? Ja? Ik voel je.

In ieder geval, ik heb een paar maanden suikervrij geleefd, al dan niet gedwongen, maar zodra ik 1 zak snoep in mijn handen kreeg wilde ik er 2. Als ik 1 suikerklontje in de thee deed moest ik er 2. En het werd steeds erger. Ik heb periodes gehad dat ik elke dag op het station een zak snoep haalde, want cravings. En daarna een patatje, want cravings. En het ging maar door. Nu ik geen geld heb, merk ik het heel erg, hoe afhankelijk ik ben van die shit. Conclusie: kappen met die zooi. Het scheelt echt heel veel geld.

3webMOm.jpg

7: Neem snoepjes mee
    Goh, hoe ironisch is deze tip in combinatie met de vorige. Maar ik meen het wel. Snoepjes kunnen je redding zijn. Het kan tijdelijk je hongergevoel, suikercravings en je onrustige kaken (want die zijn gewend om te kauwen :p ) stoppen/rustig houden. Wat nog beter is: Neem een pakje koekjes mee. Heb je nog een snack die ook vult. Als je niks mee wilt/kan nemen dan he, want anders gaat tip 4 in werking.

8: Kom een aardig iemand tegen op het station
    Optioneel natuurlijk. Niet iedereen is zo vrijgevig. Mocht diegene dat aanbieden, zorg er dan wel voor dat je de volgende keer hem iets aanbiedt! Uiteindelijk ga je er netto op vooruit: jij hebt je koffie/broodje/pasta/noemmaarop, dus de rest van de dag (of dagdeel) heb jij geen behoefte meer aan eten. Dus jij geeft niks meer uit die komende paar uur. De volgende keer trakteer jij hem op iets van hetzelfde bedrag. Mooie deal toch?

9: Wil je toch iets halen, haal het bij de supermarkt even verderop.
    Pakje melk, 500ml
    AH ToGo: 1,- / Normale Appie: 0,55 cent.

Breaker
    AH ToGo: 1,75 / Normale Appie: 1,-

Fruit, 1 stuk
    AH ToGo: 1,- / Normale Appie: 0,25 - 0,50 cent

Ik bedoel maar. Het kost niet veel moeite en het scheelt ook veel geld. Als je elke dag voor 4 euro bij de AH ToGo haalt, kun je dat voor 2 euro bij de normale Appie halen. Van die 10 euro die je overhoudt kun je zoveel leuke dingen doen!

4TBuMMM.jpg

10: Blijf gewoon thuis
    Voor de ekte zolderkamerautisten onder ons. Disclaimer: Dit is natuurlijk een grapje.

Oke, dus je hebt besloten voor altijd thuis te blijven. Wist niet dat die laatste tip zo handig was! Maar ook thuis moet je eten. Dus ook voor thuis zijn er bespaartips. Naast de gebruikelijke open deuren zoals dat je niet met lege maag boodschappen moet doen.

11. Haal gelijk een grote voorraad
    Al helemaal als ze in de aanbieding zijn. Of bijna op datum. Droge of ingeblikte spullen die bijna op datum zijn, moeten de winkeliers voor een klein prijsje verkopen, maar blijven nog jaren goed. Bij de Xenos hebben ze eens in de zoveel tijd een flinke voorraad Wereldgerechten die bijna op datum zijn, 25 cent per pak. Meenemen!

Als de producten in de aanbieding zijn, let dan wel op de oorspronkelijke prijs. Soms word je bedonderd waar je bij staat en ben je alsnog duurder uit.

12. Doe mee aan cashback acties
    Soms staat erop een verpakking dat als je de bon opstuurt je het geld terug krijgt. Doe dat! Je krijgt toch je geld terug en elk beetje is toch iets. Apps als Scoupy moet je ook echt in de gaten houden. Ik heb gelezen dat sommige mensen wel 15 euro aan boodschappen bespaarden!

13: Vries in
    Als je wat meer vriesruimte hebt, raad ik je aan om vlees (in porties) en groente in te vriezen. Soepen, sauzen, eieren enzo kun je blijkbaar ook invriezen. Het scheelt niet alleen geld, maar ook tijd. En als je al die sauzen met verse groente maakt, is het nog gezonder ook.

14: Geen kant-en-klaarmaaltijden
    In ieder geval niet in Nederland halen. Ze vragen soms 5 euro voor een kant-en-klaarmaaltijd! Als je het per se wil, dan moet je naar Duitsland gaan. Daar is het wel betaalbaar. Of maak je eigen kant-en-klaarmaaltijden, door alvast te koken en in te vriezen. Hoef je het daarna alleen te ontdooien en in de magnetron te pleuren.

UoqYlbt.jpg

15: Ga naar Duitsland
    … of laat iemand naar Duitsland gaan, als het voor jou te ver weg is. Sowieso voor deze dingen is het voordeliger om in het buitenland te kopen: vlees, kant-en-klaarmaaltijden, sauzen, soepen, diepvriesdingen, kaas, taartenspul en eigenlijk alles wat in een zakje zit. Oja en bier en drinken! Spotgoedkoop. Vooral op drinken kun je heel veel besparen. 25 cent voor 2 liter cola? Misschien niet te zuipen maar als er visite is wel heel handig.

16: Leg je ontbijt alvast klaar
    Ben je een luie flikker of heb je moeite met ontbijten? Leg je ontbijt alvast klaar voor morgen. Doe je brood alvast in een zakje en leg het in de koelkast. Hoef je het er alleen uit te halen en kun je het onderweg opeten. Scheelt weer geld, dan hoef je onderweg niks meer te halen. Dit helpt ook met avondeten.

17: Ga niet alle supermarkten langs
    Ja, het is handig om alle supermarkten langs te gaan voor allerlei aanbiedingen, maar bij elke supermarkt kom je onverwachts toch weer een aanbieding tegen die je niet kan laten liggen. Terwijl je het in principe niet nodig hebt.

18: Bekijk wat het goedkoopste is
    Als je besluit kant-en-klaar voer te halen van de turk, of de mac, of weet ik veel wat, kijk wat het beste uitkomt. Bij de Mac ben je al gauw 10 euro kwijt en ben je nog niet gevuld. Bij de Turk ben je vaak goedkoper uit. En haal niet via Thuisbezorgd, dan is de drempel veel lager om nog meer te halen dan je nodig hebt.

19: Ga naar de markt
    Aan het einde van de dag. Vaak kun je heel goedkoop fruit en groente krijgen. Voor de gevorderden onder ons: Ga dumpster diven. Dit kun je aan het einde van de markt doen, maar je het kan het ook bij je plaatselijke supermarkt doen. Ben je bang om gepakt te worden? Ga dan even voor sluitingstijd de supermarkt binnen (vooral buitenlandse zaakjes doen het goed) en vraag of ze nog iets over hebben wat ze niet meer mogen verkopen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

DDMFBbC.jpg

20: Bespaar niet op kwaliteit
    Kies bewust. Zorg ervoor dat je goed gevoed bent en kwaliteitsvoedsel koopt. Wat heb je een aan broccoli van 20 cent als die morgen al bedorven is? Dan kun je beter iets duurder uit zijn, maar doe je er wel langer mee. Je kunt ook beter zilvervliesrijst nemen, volkoren pasta, dat soort dingen. Daar raak je sneller gevuld van, dus heb je minder nodig. En uiteindelijk gaat het om je eigen gezondheid, als je gezond eet zit je lekkerder in je vel. Dat is veel meer waard dan geld.

Overige tips
    Deze schoten mij ineens te binnen.

21: Probeer per maand vast te stellen wat je uitgeeft aan eten en drinken
    Deze is een open deur, maar als je per maand ziet wat je uitgeeft, weet je ook waar je moet besparen! En het geeft je gelijk ook een klap in je gezicht.

22: Vergelijk alles met maaltijden
    Stel je voor dat je twee keer per week onderweg een ontbijt haalt van 5 euro. Van die 5 euro kun je een maaltijd koken, en nog een luxe ook. 10 euro aan ontbijt uitgegeven, dat zijn dus 2 maaltijden. Hoe zou jij het vinden als je 2 dagen zonder avondeten zit?

23: Eet eens in de zoveel tijd bij vrienden en familie
    Uiteindelijk eten zij ook weer mee met jou, maar als je op dat moment geen geld wil of kan uitgeven, is dit een goede oplossing. Als je liever niet hebt dat ze bij jou op bezoek komen kun je ze natuurlijk ook bedanken met iets anders, door bijvoorbeeld wat te drinken mee te nemen.

24: Pin per week een vast bedrag voor je boodschappen
    En doe het geld dat je overhoudt door bewust te winkelen apart. Aan het einde van de maand/jaar ga je iets leuks doen als beloning met dat geld. Win/win toch?

25: Ga een challenge aan
    Probeer iemand op te trommelen en ga een wedstrijd aan: met een vast bedrag kijken wie het meeste kan besparen zonder achteruit te gaan op kwaliteit. Dit kun je doen met maaltijden, wekelijkse boodschappen, maandelijkse boodschappen, eigenlijk met alles wel! Wie doet er mee?

Komende maand ga ik deze tips zelf proberen in werking te stellen. Een aantal dingen deed ik al, maar andere tips waren ook dingen waar ik me pas sinds kort bewust van ben. Daar ga ik aan werken. Doe je mee? Welke tips vind jij waardevol? Of heb jij misschien ook nog goede tips?

• Global Moderator

Goeie tips :D Afkicken van vet haha, lastig. Probeer minder vlees te kopen, scheelt in geld, grotere porties koken en inderdaad invriezen, en wat in de koelkast voor de volgende dag. Online boodschappen doen werkt ook, loop je niet langs de snoep waar je honger van krijgt

• Global Moderator

Wat ook heel erg kan helpen is vooruit plannen. Plan in wat je die week aan avond eten gaat eten voordat je boodschappen doet, kijk of je dit kunt doen in combinatie met aanbiedingen.
    AH heeft bijvoorbeeld elke week een andere freshmix, dan kun je 2-3 soorten groenten/fruit kiezen voor een leuk prijsje, dat is toch alweer voor 2-3 dagen groenten voor bij het avondeten :)
    Je kunt bijvoorbeeld ook op het einde van de week een restjes soep maken. Koop een potje bouillon, doe er restjes groente die je die week over had bij, misschien een gegrild/gebakken kipfiletje in stukjes en je hebt een soep.

Wat ik zelf ook vaak doe met restjes is het een een wrap knallen. Je kunt van bijna alles wel een smakelijke wrap maken. Restjes vlees/groenten en daar een sausje of wat kaas bij, in een wrap, oprollen en ff kort in de oven of grillen.

• Global Moderator

@heey321 zegt in 25 bespaartips voor vreetzakken:

Goeie tips :D Afkicken van vet haha, lastig. Probeer minder vlees te kopen, scheelt in geld, grotere porties koken en inderdaad invriezen, en wat in de koelkast voor de volgende dag. Online boodschappen doen werkt ook, loop je niet langs de snoep waar je honger van krijgt

Geen vlees meer eten scheelt inderdaad heel veel! Goeie tip.

@Wicket zegt in 25 bespaartips voor vreetzakken:

Wat ook heel erg kan helpen is vooruit plannen. Plan in wat je die week aan avond eten gaat eten voordat je boodschappen doet, kijk of je dit kunt doen in combinatie met aanbiedingen.
    AH heeft bijvoorbeeld elke week een andere freshmix, dan kun je 2-3 soorten groenten/fruit kiezen voor een leuk prijsje, dat is toch alweer voor 2-3 dagen groenten voor bij het avondeten :)
    Je kunt bijvoorbeeld ook op het einde van de week een restjes soep maken. Koop een potje bouillon, doe er restjes groente die je die week over had bij, misschien een gegrild/gebakken kipfiletje in stukjes en je hebt een soep.

Wat ik zelf ook vaak doe met restjes is het een een wrap knallen. Je kunt van bijna alles wel een smakelijke wrap maken. Restjes vlees/groenten en daar een sausje of wat kaas bij, in een wrap, oprollen en ff kort in de oven of grillen.

Ook hele goede tips! Van restjes kun je zat leuke dingen maken.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.