10 tips om meer volgers te krijgen op Instagram (+ 5 bonustips!)

• Global Moderator

Binnen anderhalf jaar ben ik van 0 tot 2000 volgers gekomen. Ofja, eigenlijk 1955 op dit - ehm 1962, vanochtend waren het er nog 1955 - moment. Binnen een jaar ben ik van 250 naar 2000 volgers gegaan. Bizar is dat he? Ik vind in ieder geval van wel. En dat terwijl bijna niemand weet wie ik ben. Maar 7 mensen van die 1962 weten wie ik ben. En dat was nog m’n eigen schuld ook.

Ik ben dus ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen op Instagram. Althans, toen begon ik zo nu en dan te uploaden. Vaak vergat ik het na een paar weken weer. Daarnet ben ik even gaan kijken wanneer ik echt fanatiek werd met uploaden, maar eerlijk gezegd kon ik er geen lijn in vinden. Dus laten we het houden op een jaar geleden, want toen ben ik een aantal ‘richtlijnen’ voor mezelf gaan bedenken en gaan nakomen.

In dit stukje vertel ik dus mijn tips, die richtlijnen dus. Dingen die ik zelf heb ontdekt en ervaren. Dus bij dezen. In principe zijn er 2 gedeeltes te vinden in deze tips: Technische tips, over je foto’s en de techniek ervan zelf, en sociale tips. Hoe zorg je ervoor dat je mensen weet te binden aan je? Dat soort dingen, waar je zelf niks voor hoeft te doen.

1. Zorg voor een goede kwaliteit camera.
    Wat heb ik dat gemerkt zeg. In den beginne had ik een oude crappy telefoon, met gebarsten scherm, gekregen van een vriend. Ja, hiermee heb ik wel veel foto’s gemaakt, maar het kutte was dat de kwaliteit niet helemaal goed was. Als het maar een beetje donker was, begon die te flippen en werden de foto’s lelijk. Ook als ik inzoomde, al was het maar een klein beetje… Sinds ik een nieuwe telefoon heb, met een betere camera, kan ik ook betere foto’s maken. Ja, soms zijn de foto’s een beetje te scherp, maar dat kun je dan weer bewerken. Omgekeerd kan niet.

2. Niet bewerken
    Ja, bewerken is tof. Nee, niet als je het overdreven doet. Beetje het perspectief veranderen, een lijn rechtzetten, highlights en contrast enzo, dat is allemaal prima. Want zo komt jouw object, je slachtoffer, of je foto over het algemeen beter uit. Maar doe er geen 2948 effecten op. Jij mag het wel mooi vinden, maar de meeste mensen houden gewoon van heldere, duidelijke foto’s. En dat is belangerijk als je meer volgers wilt. Sinds ik ben gestopt met overdreven bewerken, kreeg ik opeens 2x zoveel likes op elke foto.

Dat zie je trouwens ook bij van die ‘populaire’ accounts. Naast dat ze een vaste achterban hebben, maken ze vaak wel mooie, cleane foto’s.

3. Zorg dat je object duidelijk op de foto staat…
    … alleen moet ie ook spannend zijn! Deze is opzich wel duidelijk, toch? Als je object er half af is, dat ziet er toch niet uit? Maar helemaal recht en netjes is ook weer zoiets, ja, saais. Het moraal van dit verhaal is: Speel met compositie, maar zorg er wel voor dat je object er nog duidelijk op staat.

Zo heb ik nog een voorbeeldje. Sinds kort is er een jongeman, het schijnt dat ik 'm ken, die doet dus ook foto’s uploaden. Hij doet dezelfde dingen uploaden als ik, alleen krijgt hij minder likes (terwijl hij qua volgers als een speer gaat… bij punt 6 vertel ik je er meer over). Waarom? Omdat zijn object niet helemaal goed erop staat. Dingen die echt heel mooi kunnen zijn, weet hij niet helemaal goed op de foto te zetten. Daar kan hij ook niks aan doen, hij is net begonnen, maar het is wel een serieuze tip om goed naar je compo te kijken.

4. Zorg voor voldoende licht
    Dat gaat hand in hand met punt 1 en 2. Als je helder, mooi licht hebt, komt je object beter uit, hoef je het niet te bewerken en het is nog mooier als je een goede camera hebt. Goed licht kan je object eruit laten springen. Het mooist is daglicht, want dan ziet het er het natuurlijkst uit.

5. Neem de tijd.
    Een foto hoeft niet in 0,33 milliseconden gemaakt te worden. Ook al doe je iets wat eigenlijk niet mag, neem de tijd voor je foto. Maak 'm nog eens. En nog eens. En nog eens. Tot je de perfecte foto hebt. Sinds ik de tijd neem voor mijn foto’s, zien ze er gelijk een stuk beter uit.

6. Zorg voor een relevante username
    Daarom gaat dat andere mannetje als een speer. Hij heeft een ‘stoere’ username, waar die andere mannetjes zich mee identificeren. Kom ik aan met mijn gare scheldwoord. Die niks te maken heeft met enige vorm van stoerheid. Het voordeel is wel dat ze mijn naam, na een jaar constant aanwezig te zijn geweest, wel kennen. Maar daarom dus. Denk daar heel goed over na voordat je een account begint.

7. Relevante content is relevant
    Zorg voor een onderwerp en stort je daar op. Als je volgers wilt is dit dé manier. Mensen gaan je dan volgen voor specifiek dát onderwerp. Dat soort mensen zoeken ook actief op Instagram om nieuwe accounts te ontdekken. Als jij daar een van bent…

8. Regram
    Wat ook een handige manier is om volgers te krijgen, is dat andere mensen je shit regrammen. Mijn foto’s worden door (relatief) grote bedrijven, accounts en magazines gedeeld. Zij hebben een groter bereik en zo heb ik dus alleen al in de afgelopen 12 uur 50 volgers erbij gekregen. Een keertje werd mijn foto 10 keer geregramd door 10 verschillende accounts. Hello 100 volgers. Het enige nadeel is dat je wel al heel goed moet zijn. Het voordeel daarvan is dat je steeds sneller groot wordt. Het nadee- nee ik zal stoppen hiermee.

9. Spot on!
    Dit moet je echt niet doen: achter mekaar 35959 foto’s uploaden. Ten eerste: Mensen vinden je vervelend. Dan gaan ze je ontvolgen. Ten tweede: Als je 2 of meer foto’s tegelijk uploadt liket de helft niet, dus je krijgt de helft minder exposure dan dat je verdient. Terwijl je met 1 foto de likes van die 2 bij mekaar kan krijgen. En de comments. Dat is meer waard, want uiteindelijk krijg je meer views met 1 foto. Dus potentieel meer nieuwe volgers.

Oja. Als je 1 foto uploadt, zorg er dan voor dat het de meest perfecte foto is die je maar kan maken op dat moment. Maak mensen gek. Lyrisch. Weet ik veel wat. Zorg er in ieder geval voor dat mensen warm van je foto’s worden.

10. Herkenbaarheid
    Hoe krijg je in 24 uur 600 likes? Nou, ik weet het wel hoor. Herkenbaarheid. Ik had namelijk iets geüpload waar iets op stond wat veel mensen leuk vinden, dus mensen werden warm, begonnen te liken en te sharen en zo ging ik een beetje viral. De kwaliteit van die foto was niet eens zo goed, kun je nagaan?

BONUSTIP 1: Wees consequent. Probeer een ritme aan te houden. Post elke dag 1 foto, als het je lukt. Mensen onthouden je, omdat je elke dag iets uploadt. Ook krijg je elke dag een bepaalde dosis likes waardoor je sneller groeit dan wanneer je 1x in de week, of heel inconsequent uploadt. Maar forceer het alsjeblieft niet!

BONUSTIP 2: Wees origineel. Post iets wat anderen nog niet gepost hebben, of geef er een aparte twist aan. Dat geldt ook voor het onderwerp dat je kiest. Heb je iets gevonden waar nog niemand aandacht heeft besteed? Do it!

BONUSTIP 3 Zorg voor relevante hashtags. Het is trouwens niet eens zo erg om hashtags te gebruiken. Niemand heeft er ooit een neuk om gegeven, het is juist handig, want zo kun jij goed foto’s zoeken, maar zo kunnen potentiële volgers jou ook beter vinden!

BONUSTIP 4 Zorg voor een goede beschrijving. Als de foto’s niet laden weten mensen wel wat je kunt verwachten… extra teasend. Als de foto’s wel laden maar mensen kennen jou nog niet, dan is dat weer een extra puntje duidelijkheid voor hun!

BONUSTIP 5 Heb er plezier in! Sta achter je account! In het anderhalf jaar waarin ik op Instagram zit, heb ik dit met volle overtuiging gedaan en met alle plezier, en dit heeft zijn vruchten afgeworpen. Oja, en wees er godverdomme trots op. Dit is misschien de mee cliche tip, maar het is wel een hele belangrijke.

Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben. Voor de vaste leden hier komt er morgen in Prive een topic online, waar ik deze tips uitleg door middel van mijn eigen account. Zodat je het wat makkelijker voor je ziet!

Voor nu: Heb je iets aan deze tips? Wat vind je ervan? Wat is jouw Instagramaccount? Heb jij misschien nog een mooi (Instagramgerelateerd) verhaal die je met ons wilt delen?

• Global Moderator

Mijn Instagramaccount is dro.st

Ik ga binnenkort ook ff wat plaatjes schieten en uploaden enzo. Deze tips zijn daar zeker handig bij.

• Global Moderator

@KEEN zegt in 10 tips om meer volgers te krijgen op Instagram (+ 5 bonustips!):

Mijn Instagramaccount is dro.st

Ik ga binnenkort ook ff wat plaatjes schieten en uploaden enzo. Deze tips zijn daar zeker handig bij.

Dat zou ik zeker doen, maar wel consistent blijven! Eventueel door iemand van het team laten oppakken, zodat je er zelf bijna geen omkijken naar hebt.

Ik heb inmiddels 1970 following, 60 erbij de afgelopen 36u :p edit 1982 zie ik.is alsnog 70 in 36u :’)

• Kan deze methode overal op toegepast worden? Ook op Twitter en Facebookpagina’s of werkt deze manier alleen voor Instagram?

• Global Moderator

@Vieze-Fred zegt in 10 tips om meer volgers te krijgen op Instagram (+ 5 bonustips!):

Kan deze methode overal op toegepast worden? Ook op Twitter en Facebookpagina’s of werkt deze manier alleen voor Instagram?

Dat weet ik niet, ik denk voor Facebook in mindere mate wel.

• Global Moderator

@Vieze-Fred

Ik denk dat consequentie en degelijke content overal voor grotere bekendheid kan zorgen.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.