Moeten softdrugs gelegaliseerd worden?

• Global Moderator

Met softdrugs worden in deze discussie de volgende soorten bedoeld: Hasj, wiet en paddo’s. In Nederland heerst een soort gedoogbeleid voor hasj en wiet, paddo’s zijn verboden maar het zou me niks verbazen als het onder de toonbank wordt verkocht in smartshops (als iemand me daar meer over kan vertellen, graag).

Paddo’s
    Paddo’s zijn een bepaalde tak paddestoelen, die de stof psylocibine of psilocine bevatten. Het komt erop neer dat die stoffen de waarneming van de werkelijkheid veranderen. Alles wordt anders: Waarneming van tijd, ruimte, omgeving en gevoelens worden anders. Al jouw zintuigen raken als het ware door de war, waardoor jij het ervaart als trippen. De trip duurt tussen de 3 en 8 uur. Het is ook zo dat de ene persoon er heftiger reageert op paddo’s dan iemand anders. Wel moeten mensen met psychische problemen van de paddo’s afblijven.

Paddo’s zijn in 2008 op lijst 2 van de Opiumwet terecht gekomen omdat er dat jaar en het jaar daarvoor een reeks incidenten waren die op z’n zachtst gezegd niet goed afgelopen waren.

Feiten

• Men vermoedt dat paddo’s kunnen helpen tegen depressies. Er is geen goed onderzoek naar gedaan, maar de testen die gedaan zijn, zijn positief. (Bron: EurekAlert)
    • Een bepaalde werkgroep (Het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs) heeft in het jaar 2000 bepaald dat er geen reden is om paddo’s te verbieden, qua gevaren en verslaving. (bron: CAM rapport risicoschatting paddo’s)
    • Truffels zijn wel legaal, deze hebben ook dezelfde stoffen in zich maar zijn iets lichter.
    • Over het aantal gebruikers en dergelijke kon ik niks vinden.

lEE6XL8.jpg

Hasj en wiet
    Hasj is de hars van de vrouwelijke cannabisplant. Wiet is de onverwerkte bloem van diezelfde plant. Ze hebben ongeveer hetzelfde effect, behalve dat hasj geconcentreerder is, omdat je met het pure product te maken hebt. Het wordt doorgaans gerookt of verwerkt in voer zoals spacecake of thee. Als je het eet komt het vaak zwaarder aan dan wanneer je het rookt.

Je kunt er zowel een opwekkend, vrolijk gevoel van krijgen, met tomeloze energie, waardoor je minder geremd bent, als een loom, gaar gevoel, waarbij je je lichaam zwaar vindt voelen. Hasj en wiet werken ook tegen pijn! De werking is volgens de boekjes 2-4 uur als je het rookt, en 12-14 uur als je het eet. Helaas is deze plant ook niet geschikt voor mensen met een psychische achtergrond, als je bijvoorbeeld gevoelig bent voor psychoses kan dit je gevoeligheid versterken.

Feiten

• In 2015 hebben ongeveer 800.000 mensen cannabis gebruikt. Dit zijn zowel eenmalige gebruikers als dagelijkse gebruikers. Er zijn zo’n 30-40.000 mensen die afhankelijk zijn van cannabis of het misbruiken.
    • Cannabisgerelateerde ongevallen zijn meestal licht van aard en komen bijna alleen maar voor bij toeristen.
    • Een grappig iets is dat meer hoogopgeleiden cannabis hebben gebruikt, maar lager opgeleiden doen het frequenter.
      (bron: Nationale Drug Monitor 2016, Trimbos instituut)

54ALUUi.jpg

Nu is de stelling: Moet softdrugs gelegaliseerd worden? Waarom wel of waarom niet? Wat vind jij?

P.s. Mochten er enige onjuistheden instaan, zeg het me. Ik heb alles grondig bekeken maar aangezien ik zelf nog nooit paddo’s heb geprobeerd en gebruik bijna nooit hasj/wiet.

• Global Moderator

Ik vind dat softdrugs gelegaliseerd moeten worden.

Het paddoverbod is in een opwelling gedaan, omdat er in een korte tijd zogenaamd veel incidenten waren (er waren eigenlijk niet veel incidenten, de pers had weer een nieuwe hype gevonden dus die doken er natuurlijk bovenop. Ook waren de slachtoffers gevoeliger voor psychoses of hadden geen ervaring.). Notabene een overheidsorgaan heeft bewezen dat paddo’s niet tot gering schadelijk zijn voor de gezondheid, de omgeving, jeweetwel, dus waarom nu ineens wel verbieden? Is het symptoombestrijding? En waarom zijn truffels dan wel legaal?

Dat van cannabis vind ik maar een rare constructie. Je mag het wel verkopen maar niet telen. Hoe zorg je voor meer criminaliteit? Precies, door die constructie aan te houden. De mensen die het willen gebruiken, kunnen het al vrij kopen, dus verder legaliseren maakt het niet ineens erger ofzo. Ook als je het via overheid gecontroleerde kwekerijen laat kweken, heeft de regering én de controle op de kwaliteit én de drugscriminaliteit wordt er drastisch mee verlaagd. Scheelt ook weer hopen geld. Niet te vergeten de miljarden die binnenkomen als ze het legaliseren, dan kan dat basisinkomen wel komen hoor, yoo $$$

• Moderator

@bloemie Wat jij zegt dus, dat paddos illegaal zijn zou mij een worst wezen want je hebt ook gewoon truffels.

• Met het risico dat mensen kapot gaan in hun hoofd en gekke dingen doen.

Laat het maar zoals het is :p

• Moderator

@Vink Denk dat wiet een stuk minder schadelijk is als alcohol

• Global Moderator

@Vink zegt in Moeten softdrugs gelegaliseerd worden?:

Met het risico dat mensen kapot gaan in hun hoofd en gekke dingen doen.

Laat het maar zoals het is :p

Maar is het risico heel groot? Er zijn misschien 10 mensen van een balkon gesprongen ofzo, een groter aantal mensen wisten niet dat ze aanleg hadden voor een psychose, maar moeten de andere 10.000, waarschijnlijk nog meer, gebruikers daarvoor wijken? Laat staan met wiet, daar zijn bijna een miljoen gebruikers van, en het is al vrij te gebruiken. Die aantallen gaan niet omhoog als het legaal wordt. Front end is het er namelijk al :)

Alcohol is inderdaad een stuk schadelijker, zoals @heey321 zegt.

• Het is een lange zit, maar zeker wel interessante materie. Vanuit meerdere invalshoeken bekeken…

Youtube Video

• Global Moderator

Het is niet illegaal en het hoeft ook niet legaal te worden. Wil je het gebruiken heeft het risico’s, gebruik je het thuis, beperk je het tot het minimum en is er niks aan het handje.

Zoals het hoort vind ik.

• Global Moderator

@KEEN zegt in Moeten softdrugs gelegaliseerd worden?:

Het is niet illegaal en het hoeft ook niet legaal te worden. Wil je het gebruiken heeft het risico’s, gebruik je het thuis, beperk je het tot het minimum en is er niks aan het handje.

Zoals het hoort vind ik.

Zoals het hoort vind ik.

Het is wel illegaal.

• Global Moderator

@heey321 zegt in Moeten softdrugs gelegaliseerd worden?:

Maar zo zou je alles kunnen vergelijken zodat je elke situatie goed kan praten. Maar zo zit de wereld gewoon krom in elkaar.

Ik heb vaak meegeholpen in een kledingzaak waar ze ook vlindermesjes e.d. verkochten. Je wilt niet weten aan welke certificaten en eisen de winkeleigenaar zich aan moest houden om vlindermesjes van 4cm te verkopen, terwijl bij de Blokker de slachtmessen bij wijze van spreken door een 14 jarige gekocht kunnen worden.

• Global Moderator

@bloemie ik dacht dat het gedoogd werd.

• Global Moderator

@bloemie ik dacht dat het gedoogd werd.

Klopt, maar feitelijk betekent het dat ze het door de vingers zien. Het staat nog steeds in de Opiumwet als illegaal.

Ik ben het wel eens met je wat betreft het gebruik ervan, maar daarom zou het juist legaal moeten zijn. We hoeven niet betutteld te worden, als het overlast brengt kan de gemeente een plaatselijk verbod uitbrengen. Maar zoals ik al zei: omdat het al vrij verkocht kan worden, zal er geen toename in gebruikers volgen.

• Global Moderator

@heey321 zegt in Moeten softdrugs gelegaliseerd worden?:

Maar zo zou je alles kunnen vergelijken zodat je elke situatie goed kan praten. Maar zo zit de wereld gewoon krom in elkaar.

En klopt, maar zo kun je alles wel verboden houden omdat de wereld krom in elkaar zit. Maar dit is een discussie, en zo kun je elke discussie wel doodmaken op die manier. En persoonlijk vind ik dat er niks mis is met vooruitdenken en discussiëren over iets wat al wereldwijd in opmars is (de legalisatie van cannabis)

• Teamleider

@bloemie zegt in Moeten softdrugs gelegaliseerd worden?:

En persoonlijk vind ik dat er niks mis is met vooruitdenken en discussiëren over iets wat al wereldwijd in opmars is (de legalisatie van cannabis)

Precies, wat mij opvalt is dat amerika nu in sommige staten gewoon voorloopt op nederland met hun canabis beleid.

De wereld verandert, tijd dat Nederland mee gaat veranderen. En niet alleen op het gebied van (soft)drugs.

• Global Moderator

@bloemie dan zou het beter zijn als het legale handel is, maar illegaal in gebruik buitenhuis. Dan zou het ‘ideaal’ zijn in mijn ogen.

• Global Moderator

@Wicket zegt in Moeten softdrugs gelegaliseerd worden?:

De wereld verandert, tijd dat Nederland mee gaat veranderen. En niet alleen op het gebied van (soft)drugs.

Ons politiek systeem houd ons tegen. Te veel meningen die allemaal een andere kant op gaan. Grote veranderingen komen er niet meer als we het kabinet zo laten.

• Teamleider

@KEEN ga stemmen op 15 maart zou ik zeggen :)

• Global Moderator

@Wicket als ik vertrouwen zou hebben in het kabinet zou ik gaan stemmen ja. :)

• Global Moderator

@Wicket als ik vertrouwen zou hebben in het kabinet zou ik gaan stemmen ja. :)

Zo hou je juist deze situatie in de hand. Wel klagen, niks doen.

• Global Moderator

@bloemie dan zou het beter zijn als het legale handel is, maar illegaal in gebruik buitenhuis. Dan zou het ‘ideaal’ zijn in mijn ogen.

Dan kun je het net zo goed illegaal laten.

Geldt dit ook voor alcohol en tabak voor jou?

• Global Moderator

@bloemie ik vind dat dat idd voor meer stimulerende middelen moet gelden, zo ook overmatig gebruik van alcohol idd.

Tabak vind ik echter minder erg omdat het effect niet direct zichtbaar is en of hinderlijk kan zijn voor anderen. Hoewel ik het niet prettig vind om last te hebben van rook. Maar dit is meer een vorm van respect naar elkaar toe. De een heeft het, de ander niet.

• Global Moderator

@bloemie ik vind dat dat idd voor meer stimulerende middelen moet gelden, zo ook overmatig gebruik van alcohol idd.

Tabak vind ik echter minder erg omdat het effect niet direct zichtbaar is en of hinderlijk kan zijn voor anderen. Hoewel ik het niet prettig vind om last te hebben van rook. Maar dit is meer een vorm van respect naar elkaar toe. De een heeft het, de ander niet.

Waarom vind je dat eigenlijk?

• Global Moderator

Omdat veel mensen niet om kunnen gaan met alcohol. De meeste mensen dat ze dan een vrijkaartje krijgen om ongewenst aan personen te gaan zitten, voelen zich even goed door wat de drank met ze doet, en weten soms niet eens meer wat ze doen.

Dit zal natuurlijk niet voor iedereen gelden, maar helaas op het merendeel van wat ik gezien heb tussen mijn 12 en 20ste is dit van toepassing. Dat heeft grotendeels gezorgd voor mijn afkeer naar alcohol en maak ik de keuze het niet te gebruiken.

• Global Moderator

Omdat veel mensen niet om kunnen gaan met alcohol. De meeste mensen dat ze dan een vrijkaartje krijgen om ongewenst aan personen te gaan zitten, voelen zich even goed door wat de drank met ze doet, en weten soms niet eens meer wat ze doen.

Dit zal natuurlijk niet voor iedereen gelden, maar helaas op het merendeel van wat ik gezien heb tussen mijn 12 en 20ste is dit van toepassing. Dat heeft grotendeels gezorgd voor mijn afkeer naar alcohol en maak ik de keuze het niet te gebruiken.

En paddo’s en cannabis?

Ben het wel met je eens, alcohol is echt rotzooi

• Global Moderator

En paddo’s en cannabis?

Zoals ik al zei, lekker binnenhuis gebruiken, zodat de gebruiker ervan kan genieten en anderen daar geen last van hoeven hebben. :)

• @KEEN zegt in Moeten softdrugs gelegaliseerd worden?:

De meerderheid kan wel goed omgaan met alcohol. Ik drink al jaren alcohol en ik weet nog elke keer wat ik doe.

• Global Moderator

En paddo’s en cannabis?

Zoals ik al zei, lekker binnenhuis gebruiken, zodat de gebruiker ervan kan genieten en anderen daar geen last van hoeven hebben. :)

Maar waarom vind je dat?

• Global Moderator

@King zegt in Moeten softdrugs gelegaliseerd worden?:

De meerderheid kan wel goed omgaan met alcohol. Ik drink al jaren alcohol en ik weet nog elke keer wat ik doe.

Dat weet ik niet, ik ken het gedrag van ‘‘de meerderheid’’ niet. Ik kan alleen oordelen over wat ik gezien heb en daarop is mijn mening gebaseerd.

• Global Moderator

Maar waarom vind je dat?

Omdat ik vind dat als iemand ervoor kiest middelen te gebruiken waardoor de realiteit er anders uit kan komen te zien (paddo’s) je hier anderen niet mee moet lastig vallen.

Nu wil ik wel even toevoegen dat de mensen die ik ‘ken’ in een andere situatie zitten dan de waarschijnlijk gemiddelde gebruiker. De mensen die ik dat spul heb zien gebruiken hebben een iets psychisch, gebruiken medicijnen en stimulerende middelen door elkaar en hebben vaak een verleden met verdovende middelen. Ik ken in dat opzcht geen ‘gezonde’ mensen die paddo’s gebruiken.

• Global Moderator

Maar waarom vind je dat?

Omdat ik vind dat als iemand ervoor kiest middelen te gebruiken waardoor de realiteit er anders uit kan komen te zien (paddo’s) je hier anderen niet mee moet lastig vallen.

Nu wil ik wel even toevoegen dat de mensen die ik ‘ken’ in een andere situatie zitten dan de waarschijnlijk gemiddelde gebruiker. De mensen die ik dat spul heb zien gebruiken hebben een iets psychisch, gebruiken medicijnen en stimulerende middelen door elkaar en hebben vaak een verleden met verdovende middelen. Ik ken in dat opzcht geen ‘gezonde’ mensen die paddo’s gebruiken.

En cannabis?

Bij paddo’s blijft het idd bij een klein percentage, ik heb weleens truffels op (zit dezelfde werkende stof in) en er verandert niet veel. Het is iig niet zo dat je echt helemaal gek in je hoofd raakt.Tenzij je echt heel veel neemt, maar er zijn genoeg waarschuwingen gegeven en men moet ook een beetje verantwoordelijkheid nemen.

• Global Moderator

Oja, nog ff een kleine toevoeging over paddo’s: die worden het meest thuis gebruikt of in een chille setting. Met paddo’s op ga je iig niet ff over straat lopen.

• Global Moderator

En cannabis?

Ook gewoon lekker thuis op de bank :p
    Omdat… zelfde reden. Het heeft effect op je doen en laten, en volgens mij is het toch veel chiller om dit thuis te gebruiken dan ergens op een verlaten parkje bankje in het park.

• Verbannen

Dit bericht is verwijderd!

Aanmelden om te reageren

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.