Kop in het zand?

• | 0

Hoe zou je te werk moeten gaan, als je wilt weten of een pak slaag ‘positief’ of ‘negatief’ heeft bijgedragen aan je opvoeding? En als de conclusie dan zou zijn dat het een positief effect had, hoe zou je dan te weten kunnen komen of een andere sanctie, of helemaal geen sanctie, mogelijk een nog veel positievere bijdrage hadden geleverd? Of juist negatiever? En dat was destijds. Maar hoe zit dat dan nu?

Het zal duidelijk zijn dat antwoord op deze vragen, zelfs bij benadering, niet is te geven. En dat is dan met inbegrip van situaties waarin degene die een pak slaag kreeg er een trauma aan overhield. Want mogelijk was zij/hij nu dood en begraven geweest als haar/zijn moeder/vader haar destijds niet op die specifieke wijze had gestraft. Er is domweg geen mogelijkheid om een situatie in het verleden, en de gevolgen, te reconstrueren langs een alternatieve weg.
    Ik kreeg geen pak slaag, en ben niet ontevreden met de manier waarop ik tenslotte als volwassene mijn plek in de maatschappij heb gevonden. Maar als ik eerlijk ben, en zonder te projecteren vanuit het heden, dan had ik beslist een flink pak op mijn blote billen horen te krijgen! En was dat dan ‘positief’ geweest? Of ‘negatief’?

De combinatie van individualiteit en taboe maakt het bijzonder moeilijk om te schrijven over een onderwerp. Je bent al snel ‘gek’ als je het taboe trotseert. Vandaar dat je voorstanders van slaag als straf doorgaans aantreft in de sectie ‘traditionele ouders’, waar ze nog redelijk veilig te keer kunnen gaan tegen de verloedering van de samenleving. En slaag als universele oplossing voor dit euvel.

Net als de rest van Nederland, voorzover ze dergelijke gedachten met mij delen, voel ik mij nou niet écht geroepen om hier mijn ziel bloot te leggen, als een amateur, om te achterhalen waar die perceptie vandaan komt. Zeker niet met ‘activistisch’ Nederland op het randje van mijn toetsenbord, dat elke letter over slaag als welgemeende straf op een goudschaaltje weegt, om te kijken of er ook munitie van te maken is.

• | 4

Is dit nu een vraagstelling of een bericht dat zou moeten zetten tot nadenken :P?

• | 172

@Buffela

dat is voor onszelf om te bepalen :p

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.