Niet meer met vriendin omgaan omdat ik een 'junkwijf' ben

• Ik zal jullie het hele verhaal zo goed uit proberen te leggen als ik kan.

Sinds groep 4 van de lagere school zijn Jasmijne en ik al beste vriendinnen. We hebben altijd bij elkaar in de klas gezeten en zijn ook naar dezelfde school gegaan. We willen allebei later iets gaan doen in de voedselbranch. We zitten ook op dezelfde school en volgen dezelfde opleiding.

Onze ouders hebben niet veel contact met elkaar. Er is in het verleden iets voorgevallen en sindsdien praten ze niet meer met elkaar. Dit heeft geen effect gehad op onze vriendschap we zijn nog steeds elkaars beste vriendin.

Toen ik 15 was ben ik begonnen met blowen. Ik was op een feestje, ik kreeg een joint aangeboden en heb zelf de keuze gemaakt om een hijsje te nemen. Ik vond het lekker en ik ben daarna begonnen met blowen. Ik weet dat mijn beste vriendin niks heeft met blowen maar ze heeft er ook niks op tegen dat ik blow. Ze zegt dat het mijn keuze is. Ik blow alleen als ik buiten ben samen met andere blowers. Dit doe ik een of 2 keer per week. Ik heb na de zomervakantie van iemand uit het blowgroepje een rugtas gekregen met een marijuana plantje erop (dezelfde als mijn avatar). Ik gebruik deze nu als schooltas omdat mijn oude tas kapot was gegaan. Mijn ouders vinden het een mooie tas en vinden het goed dat ik die als schooltas gebruik. Mijn ouders weten dat ik soms blow en dat het hoort bij de pubertijd.

Ik ging vorige week naar mijn vriendin om samen huiswerk te maken. We wisselen het altijd af, de ene keer komt zij naar mij toe en de andere keer ga ik naar haar toe om huiswerk te maken. We gingen bij haar in de woonkamer zitten omdat niemand thius was. Ik had mijn schooltas (met marijuana plantje erop) op de tafel neergezet zodat ik mijn boeken er makkelijk uit kon pakken.

De ouders van Jasmijne kwamen thuis en hun oog viel meteen op mijn schooltas. Meteen kreeg ik een vragenregen over mij heen. “Die tassen dragen mensen als ze gaan blowen?” “Weten je ouders dat je met die tas rondloopt?” en “Ben jij verslaafd aan wiet?” Ik zei dat mijn ouders weten dat ik deze tas heb en dat ik soms een paar hijsjes van een joint neem en dat mijn ouders dat weten van mij. Ze keken daarna naar Jasmijne en zeiden “Jij blijft maar ver uit de buurt van die troep” Jasmijne zei ‘‘Dat doe ik ook, ik heb daar niks mee met blowen, en Demi gebruikt het ook niet als ik in de buurt ben’’. Nee, dan is het goed. zei haar moeder.

De ouders gingen naar de winkel en wij zijn verder gegaan met ons huiswerk. Nog even wat gelachen over de vreemde vragen en Jasmijne zei dat ze het niet al te serieus moet nemen. Ze zij dat haar ouders soms raar zijn als het over alcohol en drugs gaat.

Toen we klaar waren met ons huiswerk zijn we naar mij gegaan omdat we hadden afgesproken bij mijn ouders te gaan eten. Toen we net ons eten ophadden kreeg Jasmijne een appje van haar moeder. Ze moest ogenblikkelijk naar huis komen want ze had heel veel uit te leggen. We hebben afscheid genomen en ik ben naar binnen gegaan.

Ik kreeg 's avonds een appje van Jasmijne dat haar moeder haar verboden heeft nog met mij om te gaan. ‘‘Ik weet dat ze al van jongs af aan je beste vriendin is geweest maar ze is nu een junkwijf geworden, en jij mag van mij niet omgaan met junks.’’

Toen ik het bericht las werd ik verdrietig en kwaad tegelijk. Jasmijne wil nog contact met mij, maar ze zegt dat ze het dan stiekum moet doen zonder dat haar ouders erachter komen. Maar ik wil het uitpraten met haar ouders maar dat wilt zij niet omdat ze zegt dat het geen zin heeft en ik mijn tijd beter in andere dingen kan steken.

Ik heb alles tegen mijn ouders gezegd en die vinden dat haar ouders te moeilijk doen over dit onderwerp en vinden het een goed idee als ik ga praten met haar ouders. Maar Jasmijne wilt er niks van weten.

Wat moet ik nu doen? Ik wil weer met Jasmijne omgaan als voorheen, ik wil het uitpraten met haar ouders en ik wil daar ook weer welkom zijn in huis. Want we mogen nu van Jasmijne’s ouders geen contact meer hebben dus ben ik ook niet welkom in hun huis.

Heeft iemand tips wat ik nu kan doen?

• Moderator

Ja dit lijkt mij een lastige situatie. Vaak nemen ouders je op zo’n moment niet serieus, en het is jammer dat ze zo’n vooroordelen hebben. Ook erg is denk ik dat ze jouw ouders ook niet willen zien waarschijnlijk, dus daar heb je denk ik dan niks aan. Ik zou aan Jasmijne vragen wat haar de beste actie lijkt, en wellicht begeleiding op school aanvragen als daar iets te doen in is.

Als zij denkt dat je beter niet met ze kunt praten zou ik dat ook niet doen.

• Global Moderator

@heey321 zegt in Niet meer met vriendin omgaan omdat ik een 'junkwijf' ben:

Ja dit lijkt mij een lastige situatie. Vaak nemen ouders je op zo’n moment niet serieus, en het is jammer dat ze zo’n vooroordelen hebben. Ook erg is denk ik dat ze jouw ouders ook niet willen zien waarschijnlijk, dus daar heb je denk ik dan niks aan. Ik zou aan Jasmijne vragen wat haar de beste actie lijkt, en wellicht begeleiding op school aanvragen als daar iets te doen in is.

Als zij denkt dat je beter niet met ze kunt praten zou ik dat ook niet doen.

Dit inderdaad, en geef ze even de kans om af te koelen. Vaak worden ze na een paar dagen of weken weer milder en misschien kun je dan wel met ze praten.

• Ik speek uit ervaring een blower en een niet-blower blijven niet lang elkaars bff omdat ze hun passie niet kunnen delen met elkaar.

• @420 Ja dan zal dat vast voor de rest ook zo zijn.

En om op de rebelse tour te gaan… @Mediocre, los van het uitpraten en al, wie of wat houd jullie tegen om gewoon naar elkaar toe te gaan?
    Tussen een vriendschap hoort niets te komen, en al helemaal geen stel narrow minded ouders.

• Teamleider

@420 Nah hier ben ik het niet mee eens sorry :)

Ik rook zelf regelmatig een jointje, en mijn beste vriend heeft nog nooit geblowd of gedronken :)

Het is een vriendschap die al langer dan 10 jaar staat, en als het aan mij ligt nog vele jaren langer, toch @KEEN ?

• Global Moderator

@Wicket zegt in Niet meer met vriendin omgaan omdat ik een 'junkwijf' ben:

@420 Nah hier ben ik het niet mee eens sorry :)

Ik rook zelf regelmatig een jointje, en mijn beste vriend heeft nog nooit geblowd of gedronken :)

Het is een vriendschap die al langer dan 10 jaar staat, en als het aan mij ligt nog vele jaren langer, toch @KEEN ?

Ik denk dat hier het verschil ligt. @420 ziet het als een passie en levensstijl, jij niet :p

• Global Moderator

Buiten @Wicket ga ik nog wel meer om met mensen die blowen en er deels wel een levensstijl aan koppelen. Ik heb er absoluut geen problemen mee en van mij mogen ze het ook bij mij binnen doen. Mijn enige verzoek wat ik heb is dat ze zelf even mijn slaapkamerdeur dichtmaken of kijken of die dicht is voordat ze de toeter aansteken.

Het lijkt erop dat je verbinding naar KEEN verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.